Opråb fra internat: Vi vælter i skildpadder

Roskilde Internat er fyldt op med forskellige arter af skildpadder. Senest ankom 11 græske landskildpadder fra et dødsbo, der efter et dyrlægetjek skal ud i nye hjem.  Foto: Dyrenes Beskyttelse.
Roskilde Internat er fyldt op med forskellige arter af skildpadder. Senest ankom 11 græske landskildpadder fra et dødsbo, der efter et dyrlægetjek skal ud i nye hjem. Foto: Dyrenes Beskyttelse.

Terrarierne på Roskilde Internat er helt fyldt op med skildpadder. Med 15 skildpadder er der på nuværende tidspunkt ikke er plads til at tage flere ind. Det er meget usædvanligt for internatet at have så mange skildpadder som af forskellige årsager søger nyt hjem.

- Jeg kan ikke huske, at det er sket før, men vi er nødt til at melde, at vi desværre ikke tager imod flere skildpadder lige nu, da vi ikke har pladsen eller faciliteterne til dem, siger Benjamin, dyrepasser på Roskilde Internat og selv stolt ejer af otte skildpadder.

Lige nu rummer internatet to moskusskildpadder, en russisk landskildpadde og 12 græske landskildpadder. 11 af de græske landskildpadder kommer fra samme hjem, hvor ejeren er afgået ved døden, og den nærmeste familie ikke havde mulighed for at huse de mange padder. De blev derfor indleveret på Roskilde Internat.

Bliver snart klar til adoption

Nogle af skildpadderne er endnu ikke klar til adoption, da de skal tjekkes ved dyrlægen først, men når tjekket er overstået, bliver det muligt at ansøge om at adoptere en af dem. Men den russiske landskildpadde, Gunnar, er klar til adoption, og internatet opfordrer interesserede til at holde øje med internatets Facebook-side.

- Vi håber at de skildpaddeglade danskere vil tænke på internatet, hvis de skal udvide familien med en padde eller to. Vi oplever en stor efterspørgsel på at indlevere skildpadder, men vi kan ikke tage imod flere før dem vi har, har fået nye gode hjem, siger Benjamin.

Skildpadder holdes forskelligt alt efter art. Nogle trives bedst udendørs, mens andre arter kan holdes i terrarium indendørs. Nogle arter har glæder af selskab fra artsfæller, men kan også holdes alene.

I 2022 fik Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 133 henvendelser om skildpadder som havde brug for hjælp, enten i form af et nyt hjem, vejledning til ejeren eller genforening med ejer.