Toiee Danmark ApS

Opfinders smarte trick mod kalk i toilettet udvalgt til national klimaindsats

Hvad der startede som en smart måde at afkalke toiletter på, indgår i dag som et værn mod oversvømmelse i den nationale indsats mod ekstremt vejr. Opfinderen bag er stolt.
Oversvømmelser som følge af skybrud kan have store økonomiske omkostninger. Klimalancen er et nyt initiativ, der fortæller, hvad du som privatperson kan gøre. Foto: PR.

Da Trygve Thykjær, for nogle år siden, opfandt produktet Toiee Toilet Plug som et smart trick mod kalk i toiletter, havde han næppe forestillet sig, at hans opfindelse skulle videreudvikles til et nyttigt våben i kampen mod ekstremt vejr. Men det er netop, hvad der er overkommet opfinderen fra Holte.

Efter han havde udviklet Toiee Toilet Plug, der består af en lille ballon, som lukker vandlåsen i toilettet, så kalkaflejringer og gule kalkplamager sættes i blød og nemt kan fjernes, gik Trygve Thykjær i gang med en ny idé, Toiee Drain Plug. Den er designet til at lukke alle afløb i boligen, så vand ikke kan løbe tilbage gennem kloakkerne og op i brugerens hjem ved skybrud. Ballonen fjernes nemt igen efter skybruddet.

Den idé synes det nationale initiativ mod ekstremt vejr, Klimalancen, så godt om, at de har taget den med i deres udvalg, når Klimalancen kører landet rundt for at involvere borgere i at lave bæredygtig klimatilpasning og sikre deres hjem mod skader fra blandt andet skybrud.

– Det var en herlig overraskelse. Man bliver stolt, når ens gode ideer og opfinderkløe kommer så mange mennesker til gode, siger Trygve Thykjær.

Vi skal vænne os til våde somre

– Vi ser mere og mere til ekstremt vejr, som skybrud, i dag. Februar har for eksempel været den vådeste februar siden man begyndte at måle nedbør i Danmark, fortæller Trygve Thykjær og fortsætter:

– Meget tyder på, at skybrudssæsonen bliver tilsvarende hård i år, og derfor er det vigtigt for den enkelte borger at beskytte sit hjem mod skader forårsaget af vejret. Det er her Klimalancen kommer ind i billedet. De vil i samarbejde med kommunerne tage rundt i landet og besøge grundejerforeninger, hvor de vil lære husejere, hvad de selv kan gøre for at forhindre skader på deres hjem i tilfælde af ekstremt vejr.

Bliv godt forberedt med Klimalancen

Med sig har Klimalancen en vogn med forskellige produkter, der kan bruges til skybrudssikring og klimatilpasning. De vil vejlede borgerne på matriklerne, med løsninger der kan udføres af gør-det-selv-folket eller af professionelle.

– Det danske kloaknetværk er ikke gearet til at håndtere de store mængder vand, der kommer ved skybrud. Og når kloaknettet belastes, skyldes det også vand, der afledes fra tagene fra de cirka én million villaer, vi har i Danmark, forklarer Cathrine Leth, CEO og grundlægger af Klimalancen. Hun tilføjer:

– Det bedste du kan gøre for din og naboens bolig, er at lade alt regn- og skybrudsvand fra dit tag rende helt eller delvist ud i din have. I Klimalancen har vi desuden mange gode løsninger og produkter med til yderligere at sikre borgernes boliger, og som ekstra sikring mod at få kloakvand op af afløb og toiletter kan Drain Plug være en god beredskabsløsning at have i baghånden.

Trygve Thykjær
Opfinder og direktør, Toiee
tt@toiee.dk

Billeder

Download
Det danske vejr bliver mere og mere ekstremt. Forbered dig bedst muligt på årets skybrudssæson med Drain Plug fra Toiee. Foto: PR.
Download
Toiee Drain Plug bruges til at beskytte dit hjem mod skybrud ved at blokere toilet og afløb for tilbageløbende vand. Foto: Toiee.

Information om Toiee Danmark ApS

Toiee Danmark ApS
Bregnerødvej 148A
3460 Birkerød