Opdateret: Orkla tilbagekalder alle HUSK-produkter i samarbejde med myndighederne

Orkla skrev via en pressemeddelelse i går om den planlagte tilbagekaldelse af hele sortimentet af HUSK. Dette baseret på mistanke om salmonella. Tilbagekaldelsen er effektueret fra i dag og sker i samarbejde med fødevare- og lægemiddelmyndighederne.

Det vides endnu ikke, om nogle salmonellatilfælde, som er indberettet til myndighederne, skyldes indtaget af HUSK produkter. Men mistanken og et enkelt positivt resultat på kapsler under egenkontrol inden pakning til markedet - får nu Orkla Care A/S til af forsigtighedsprincip at tilbagekalde hele sortimentet af HUSK-produkter fra handlen – både kapsler og pulver i samarbejde med både fødevare- og lægemiddelmyndighederne.

Forbrugernes sikkerhed kommer først
”Vi er i tæt og god dialog med myndighederne, da forbrugernes sikkerhed ligger begge parter stærkt på sinde. Hos Orkla Care tilbagekalder vi nu hele sortimentet af alle HUSK-produkter fra markedet. Det sker efter, at vi nu har fået ét resultat fra vores egenkontrol, som viste salmonella i ét af vores batchs, som derfor blev kasseret, inden det blev pakket til markedet. Selvom ingen af de produkter, der er i handlen nu, har vist tegn på salmonella, vil vi gerne eliminere mistanken. Indtil vi har større vished, vælger vi at agere ud fra et forsigtighedsprincip og tilbagekalder alle produkterne,” siger Nilüfer Sahin, kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.

Hun understreger, at forbrugerens tillid til HUSK går foran alt andet, og sådan har det været i de knap 40 år, hvor HUSK har været på markedet. Derfor er der straks igangsat en nøje gennemgang af processen fra råvareforsyningen til færdigt produkt.

”Vi beklager meget den ulejlighed, som vi bringer vores trofaste HUSK-kunder i ved tilbagekaldelsen” siger Nilüfer Sahin og understreger, at forbrugerne bør kassere deres HUSK-produkter.

Orkla Care A/S går nu i gang med udredningsarbejde i samarbejde med myndighederne. Samtidig har virksomheden igangsat en nøje gennemgang af processen fra råvareforsyningen til færdigt produkt.

Gode råd til forbrugerne

Forbrugere, som har HUSK-produkter derhjemme, anbefales ikke at indtage dem. Forbrugerne vil blive holdt skadesløse. Det kan ske ved at få refunderet produkterne dér, hvor de er købt. Forbrugere kan gå ind på www.husk.dk, hvor der er en guide til, hvad man skal gøre.

For andre spørgsmål end refundering kan man også ringe til forbrugerservice på 43 56 56 56.

For presse:

Nilüfer Sahin