OnRobots singelsystemlösning tar robotkompatibilitet till nästa nivå

Ett nytt enhetligt mekaniskt och elektriskt användargränssnitt för alla OnRobots robotverktyg (EoAT – End of Arm Tooling) som dramatiskt förenklar automatisering, tack vare en gemensam plattform för hela bredden av samarbetande och lättare industriella robotsystem.

Odense, Danmark, augusti XX 2019: OnRobot A/S tillkännager idag frisläppningen av ett nytt användargränssnitt för robotverktyg (EoAT), vilket dramatiskt kommer att förenkla automatisering. Det kommer att gå snabbare och enklare för tillverkare att använda alla fördelar hos samarbetande robotar. Nu, med ett system, en plattform för programmering och träning, och en kontakt med försäljare kan tillverkare få tillgång till hela bredden av verktyg, full robotkompatibilitet och i stort sett obegränsade möjligheter för samarbetande applikationer. Denna nya singelsystemlösning snabbar upp frisläppningen så att tillverkare sparar både tid och pengar, och snabbt kan utnyttja fördelarna med automatisering.

Samtidigt med denna singelsystemlösning för att förenkla automatiseringen fortsätter OnRobot att förbättra sina robotverktyg för att möta marknadens behov. RG2- och RG6-griparna har fått ny design för att bli ännu starkare, mer känsliga och enklare att montera. Griparna levereras nu även med TÜV-certifierad Cat som standard. Säkerhetsskydd på nyttolast 3-nivå Dynorna på Gecko Gripper har förbättrats till att klara maximal nyttolast som, beroende på material, kan vara upp till 6,5 kg.

Singelsystemlösningen syftar till att inkorporera elektroniken i integrerad Quick Changer
Det nya enhetliga mekaniska och elektriska användargränssnittet fungerar med alla robotverktyg från OnRobot, med hela bredden hos ledande samarbetande och lättare industriella robotmärken. Ytterligare en dubbel Quick Changer införlivar dessa nya möjligheter samtidigt som den möjliggör användandet av två verktyg i en cykel, att kunna blanda användning helt efter behov och för att maximera robotens användning.

”Tillverkarna kräver mer från sina robotapplikationer, och verktygen har blivit avgörande för att optimera deras investeringar”, säger OnRobots VD, Enrico Krog Iversen. ”Integrationen av vår Quick Changer över hela vår nuvarande produktlinje gör det enklare än någonsin att byta mellan verktyg och typer av robotar, vilket ökar flexibiliteten och minskar vilotiderna för att få en mer effektiv produktion och snabbare avkastning på investeringar för automatisering. Detta för oss ännu närmare en enhetlig OnRobot-singelsystemlösning som gör det enklare, snabbare och mer kostnadseffektivt för tillverkare att bygga samarbetande applikationer, oavsett vilka robotar de väljer.”

Enhetlig plattform för alla verktyg och robotmärken

Med OnRobots Quick Changer – som nu finns integrerad i alla OnRobots verktyg – förser en enda kabel ett universalt användargränssnitt för verktyg och kommunikation så att man inte behöver koppla ifrån kablar vid verktygsbyte, och utökade kommunikationsalternativ stödjer ett brett omfång av robotplattformar.

För Universal Robots:

För robotarmar från Universal Robots erbjuder nu OnRobot en enhetlig URCap som låter verktygen arbeta tillsammans, även i ett enskilt program. Genom att använda vår nya dubbla Quick Changer kan tillverkare t.ex. använda en RG2-tvåfingersgripare tillsammans med en VG10-vakuumgripare i en cykel, vilket ger större användning för en enskild UR-robot. Tack vare den enhetliga programmeringslösningen blir installationstiden för UR-robotar snabbare än någonsin.

Fieldbus-lösning för andra märken:

Alla OnRobots produkter har nu en enhetlig kommunikationsplattform som använder standard fieldbus-protokoll, vilket gör det enkelt att programmera verktygen oavsett vilken robot som används. Med dessa nya fieldbus-protokoll kan tillverkare enkelt ange värden för programvaran och använda fler funktioner via en standard Ethernet-kabel, vilket stödjer en ökad nivå av förfining med en enkel plug-and-produce-funktion som inte kräver några ytterligare kablar. Uppstartstiden kan minskas från tre timmar till 30 minuter så att tillverkare snabbt kan komma igång med sina samarbetade applikationer.

OnRobot WebLogic för digital I/O för alla typer av robotar:

För robotar som ansluts via digital I/O har den nya singelsystemlösningen från OnRobot även ett OnRobot WebLogic-gränssnitt. Genom att ange IP-adressen till OnRobots Compute Box kan tillverkare logga in via OnRobots WebClient från en telefon, eller någon annan nätverksansluten enhet, och övervaka roboten eller skapa enkla robotprogram. Tillverkare kan ange förinställda värden och skapa komplicerad programmeringslogik för ytterligare finjustering genom att använda de återkopplingsvärden som skickas från OnRobots gripare och sensorer. Detta gör OnRobots verktyg kompatibla med ännu fler robotarmar på marknaden, vilket innebär att tillverkare kan integrera sina robotverktyg med vilken befintlig utrustning som helst.

Nya produktspecifikationer kan laddas ner här: https://onrobot.com/en/downloads

Om OnRobot
Företaget, som etablerades 2015, slogs samman med Perception Robotics och OptoForce 2018 och efter ytterligare några månader förvärvades Purple Robotics. I april 2019 förvärvade OnRobot de immateriella rättigheterna till Blue Workforce, ett danskt företag som tillverkade gripare och ett visionssystem. Nu omfattar OnRobots produktserie en bred samling av robotverktyg, såsom: elektriska gripare, kraft-/vridmomentsensorer, en vakuumgripare, den prisbelönta Gecko Gripper och verktygsbytare. Denna nya kombination av erbjudanden från OnRobot gör det snabbare och enklare att automatisera uppgifter, såsom packning, kvalitetskontroll, materialhantering, maskinskötsel, emballering, montering och ytbehandling. Företaget planerar att växa genom ytterligare förvärv under de kommande åren. OnRobot har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, men har även kontor in Dallas, Soest (Tyskland), Barcelona, Warszawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore och Budapest. För mer information, besök www.onrobot.com.

Anders Malm
Sales Manager Sweden
OnRobot
anders.malm@onrobot.com

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Följ Grouleff Communications

Senaste pressmeddelandena från Grouleff Communications

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.