OnRobot lancerer ny tilpasningsdygtig vakuumgriber til robotarme

En ny kompakt elektrisk robotgriber fra OnRobot åbner nye automationsmuligheder for industrien, fordi den kræver meget lidt plads. Nyskabelsen er som en stærk, men nænsom og fleksibel "robothånd" til montering på robotarme, og den kan bruges til at automatisere et utal af manuelle opgaver. OnRobot præsenterer i dag det splinternye produkt for verdensmarkedet på robotmessen iREX2019 i Japan. Opfindelsen har fået navnet VGC10 Compact.

OnRobot, der er globalt førende inden for gribeværktøjer til robotarme, også kaldet end-of-arm tooling, afslører nu sin nyeste opfindelse VGC10. Det er en kompakt elektrisk vakuumgriber, der adresserer kundernes behov for en lille, men samtidig stærk og tilpasningsdygtig griber til stort set ethvert anvendelsesområde.

Den kompakte VGC10, der er baseret på den prisvindende elektriske vakuumgriber OnRobot VG10’s design, er mindre og lettere end sin storebror. Dermed er den ideel til steder med begrænset plads og montering på mindre robotarme, samtidig med at nyttelasten fortsat er imponerende 15 kg.

VGC10 er designet, så griberen hurtigt kan tages i brug, men den rummer også mange tilpasningsmuligheder – med indstillinger af sugekopperne, der let kan skiftes, og muligheden for at tilføje eller udskifte hvilken robotarm. Dermed kan meget specifikke anvendelsesbehov også indfries. Med disse konfigurationsmuligheder kan VGC10 gribe og flytte en bred vifte af både flerdimensionelle og tunge objekter, selv med en robotarm med lavere nyttelast.

VGC10 har to individuelt styrede luftkanaler, der gør, at den kan fungere som dobbelt griber med opsamling og frigivelse i samme handling, hvilket øger effektiviteten yderligere og reducerer cyklustiden. Griberen kan også anvendes med en enkelt luftkanal, hvilket giver en højere gribeeffekt. Da der ikke er behov for kompressor eller luftforsyning – og dermed ingen udgifter, støj, plads eller vedligeholdelse forbundet med fremstillingen af komprimeret luft – er denne kompakte elektriske griber nem at implementere og flytte.

Med den fuldt integrerede software via OnRobots nye One System Solution-platform er det enkelt at bruge VGC10 på en hvilken som helst størrelse cobot eller letvægtsrobot-arm. Dermed øges produktionsfleksibiliteten.

”Vi fik den respons fra brugere af VC10, at at de var vilde VC10-griberens egenskaber, men nogle gange havde brug for en mere kompakt version med flere konfigurationsmuligheder – det har vi leveret nu,” siger Enrico Krog Iversen, CEO i OnRobot.

”VGC10 er endnu et glimrende eksempel på OnRobots mission om at være en one-stop-shop inden for innovativ, kollaborativ end-of-arm-tooling, der giver industrien mulighed for at fokusere på deres automations- og anvendelsesbehov frem for robotters kompleksitet.”

Fakta om VGC10

• Kompakt, let og kraftfuld
  • Arme, der kan udskiftes og tilpasses
  • Sugekopper, der kan indstilles
  • 15 kg nyttelast, vægt 0,814 kg (1,79 lb)
  • 100 mm x 100 mm (under 4 inch) flade
  • 2 individuelle luftkanaler til dobbelt gribning
  • Indbygget elektrisk vakuum
  • Ikke behov for ekstern luftforsyning
  • Integreret software
  • IP54-kapslingsklasse til barske betingelser

Om OnRobot

Virksomheden blev grundlagt i 2015 og forenet med Perception Robotics og OptoForce i 2018, inden Purple Robotics blev opkøbt få måneder senere. I april 2019 erhvervede OnRobot rettighederne i Blue Workforce, en dansk udvikler af gribe- og visionssystemer. I dag spænder OnRobots produktsortiment over en bred vifte af end-of-arm-tooling, herunder elektriske gribere, kraft-/drejningsmomentsensorer, en vakuumgribere, den prisbelønnede Gecko-griber og værktøjsskiftere. Produktudbuddet fra OnRobot gør det hurtigere og enklere at automatisere opgaver såsom emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskinbetjening, montering og overfladebehandling. Virksomheden planlægger at vokse i form af yderligere innovation og opkøb i de kommende år. OnRobot har sit hovedsæde i Odense, men har også afdelinger i Dallas, Soest (Tyskland), Barcelona, Warsawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore og Budapest. Yderligere information findes på www.onrobot.com.

Der er mange muligheder for at tilpasse VGC10 alt efter, hvilke emner den skal håndtere.
Her ses  vakuumgriberen VGC i en konfiguration med en enkelt sugekop.
Her ses vakuumgriberen VGC i en konfiguration med en enkelt sugekop.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.