Omsætningen i højvækstvirksomhederne i byggeriet er tredoblet

Nye tal fra Danmarks Statistik viser en imponerende stigning i omsætningen og beskæftigelsen i de nye højvækstvirksomheder i Danmark. I bygge- og anlægsbranchens nye højvækstvirksomheder er omsætningen mere end tredoblet.

I 2017 var antallet af nye højvækstvirksomheder i Danmark 188. Antallet er størst inden for branchegrupperne handel- og transport samt erhvervsservice. I bygge- og anlægsbranchen var der 27 nye højvækstvirksomheder i 2017.

- De 27 virksomheder havde 302 fuldtidsansatte i 2014 og en samlet omsætning på 390 millioner kroner. Virksomhedernes vækst betød, at de i 2017 kunne tælle 787 fuldtidsansatte og en samlet omsætning på 1.226 millioner kroner. Det er en vækst på 161 procent i antal ansatte og hele 215 procent i omsætning, altså mere end en tredobling, hvilket må siges at være meget imponerende, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Højvækstvirksomhederne er op til fem år gamle. De har ansatte svarende til mindst fem fuldtidspersoner i starten af vækstperioden og en gennemsnitlig årlig vækst i antallet af fuldtidsansatte på mindst 20 procent over en treårig periode.

- Byggeriets bidrag til beskæftigelsesfremgangen og væksten i Danmark har været relativt stor siden kurven på arbejdsmarkedet ændrede retning i 2013. Derfor giver det rigtig god mening, at vi ser denne stærke vækst blandt højvækstvirksomhederne i bygge- og anlægsbranchen, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard.

Størst vækst i Region Hovedstaden
94 ud af de 188 nye højvækstvirksomheder er grundlagt i Region Hovedstaden, og de stod for knap halvdelen af de 3.662 nye job (målt i fuldtid), der blev skabt i højvækstvirksomhederne i perioden 2014-2017.

- Selvom det samlede erhvervslivs antal af nye højvækstvirksomheder ikke er oppe på samme høje niveau, som man så i 2007 og 2008, så er en vækst på knap 200 procent i omsætning og beskæftigelse på tre år ganske imponerende. Det vidner om et generelt sundt erhvervsklima i Danmark. Bagtæppet i form af generel vækst i samfundsøkonomien og stor beskæftigelsesfremgang på arbejdsmarkedet har samtidig været med til at understøtte den stærke fremgang, vi ser blandt højvækstvirksomheder, siger Jacob Hangaard.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, tlf.: 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, tlf.: 30 36 02 55

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for nordjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 14 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.