Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

Ifølge Danmarks Statistik er erhvervslivets omsætning vokset 3,5 procent på hjemmemarkedet i årets første fem måneder. Bygge- og anlægsbranchen er højdespringer med en vækst i omsætningen på over 10 procent.

- I øjeblikket flyver opsvinget på flere motorer. I årets første fem måneder er eksporten steget med 8,4 procent, og nu ser vi så, at det samlede erhvervslivs omsætning på hjemmemarkedet også er steget pænt, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

Dansk Byggeri har på baggrund af Danmarks Statistiks tal beregnet, at det blandt de større brancher især er bygge og anlæg med et plus på 10,2 procent og finanssektoren med et plus på 10 procent, der har oplevet markant fremgang i omsætningen herhjemme siden januar. Opgjort i kroner og ører omsatte byggeriet for 10,3 mia. kr. mere på hjemmemarkedet i januar-maj i år end i den tilsvarende periode sidste år.

Udsigt til lavere vækst i andet halvår

- Den fortsatte fremgang i omsætningen på foreløbig godt 10 procent i år, er overraskende kraftig. Men tallene bekræfter, at bygge- og anlægsbranchen befinder sig på toppen af det aktuelle opsving, siger Bo Sandberg.

Dansk Byggeri forventer dog fortsat nogle mere moderate vækstrater i bygge og anlæg i andet halvår, og at den første spæde tilbagegang melder sig i løbet af 2020. Det følger blandt andet af faldende aktivitet i andre dele af byggeriet som arkitekter, rådgivere og ingeniører.

- En joker, der kan trække i modsat retning er, at et rekordstort antal boligejere har lagt deres lån om i foråret i kølvandet på den rekordlave rente. Det kan kaste nye boligrenoveringer af sig i den kommende tid, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private16.9.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.