Omsætning og indtjeninger stiger i OKNygaard

Årets omsætning rundede 480 mio. kr. med et resultat efter skat på 12,7 mio. kr. og er dermed på linje med de udmeldte forventninger. Det er en forbedring i forhold til 2016 – hvor resultatet blev 8,5 mio. kr. – som skyldes højere omsætning og en forbedret produktivitet.

- Vi leverede den indtjeningsfremgang, vi havde stillet i udsigt. Det er positivt, at vi kunne forbedre overskudsgraden fra 2,7% til 3,1% i et år, hvor vi samtidig vækster med 19% på omsætningen, siger adm. direktør Ole Kjærgaard.

Virksomhedens mål om at blive ”hele Danmarks anlægsgartner” har afgørende indflydelse på væksten. Kunder og marked kan betjenes effektivt og målrettet fra virksomhedens 10 lokalkontorer rundt i Danmark, hvilket også har stor betydning for OKNs storkundeafdeling som både kan tilbyde et landsdækkende setup og den nærhed som er afgørende for leverancesikkerheden. I 2017 etablerede OKN en afdeling i Sønderjylland og en udbygning af anlægsafdelingen vest for Storebælt er i fuld gang.

Ledelsen i OKN har stor respekt for branchens klassiske fælde hvor væksten tager fart og stikker af fra indtjeningen som ikke kan følge med. Derfor indeholder virksomhedens strategiske planlægning en række indsatsområder som skal styre OKN uden om de typiske branchefaldgrupper.

- Vi er meget fokuseret på en konstant optimering af vores produktivitet, hvor teknologi spiller en stadig større rolle. Vores koncept for Styret Entreprise og Styret Drift indeholder væsentlige elementer af logistikstyring som er helt afgørende i en virksomhed med mere 3000 aktive kunder fordelt over hele landet, forklarer adm. direktør Ole Kjærgaard som også påpeger, at der skal holdes et stærkt fokus på opgaver som matcher virksomhedens kompetencer.

Ønsket om en kontrolleret og lønsom vækst står øverst på agendaen. På fem år har OKN fordoblet omsætningen og er på vej til at tredoble resultatgraden. En udvikling som afslører hvor vigtigt det er at investere i kompetenceudvikling.

- I dag er OKN en anden virksomhed end da vi påbegyndte rejsen for 5 år siden. Det kræver konstante tilpasninger af organisationen og tilførsel af nye kompetencer. I 2017 har vi tilført helt nye kompetencer gennem ansættelse af en Driftschef som kommer fra en kædekoncern i detailbranchen, en fleetmanager der skal styre vores voksende bil- og maskinpark, mens vores nyansatte HR-chef er i gang med intern talent- og karriere udvikling. Som noget helt særligt har vi ansat en ”samarbejdsudvikler” som skal være med til at forbedre og optimere samarbejdet mellem de forskellige faggrupper, leverandører og samarbejdspartnere på vores anlægsopgaver, forklarer Ole Kjærgaard.

OKN er på vej ind i en koncernstruktur, hvor der fokuseres på udviklingen af de nøglekompetencer som skal til for at betjene markedet indenfor virksomhedens 3 forretningsområder: Anlæg, Drift & Pleje samt Vinter som dækker over glatførebekæmpelse og snerydning.

Forventninger til 2018

OKN er gået ind i 2018 med en ordrebeholdning på 380 mio. kr. Desuden har koncernen en god pipeline, som rækker ind i 2019 og 2020.

- Ordrebogen danner grundlag for god aktivitet i 2018, men vi havde gerne set en højere ordreindgang, målet er at kunne se pipelinen to år frem og hele tiden have knap ét års omsætning i ordrebogen, så vi undgår utilsigtede tilpasninger i medarbejderstaben, afslutter Ole Kjærgaard.

Kompetencer og konkurrencekraft har topprioritet samtidig med, at en øget digitalisering og udvikling af virksomhedens andel i klimaområdet, skal sikre en fortsat vækst i såvel top- som bundlinje.

Virksomhedens forventninger til 2018 er en omsætning omkring 520 mio. kr. og et resultat af den primære drift på 18 mio. kr. med en resultatgrad på 3,5 %.

Vækstambitionerne fastholdes, og der forventes en årlig vækstrate på 10 %. Målet er, at virksomhedens omsætning skal ligge omkring 700 mio. kr. inden for en 5-årsperiode. Bundlinjen skal hæves og resultatgraden øges til ca. 5 %, hvilket er prioriteret højere end vækst i toplinjen.

Navne - Lars Bisgaard6.9.2018 15:34nyhed

Anlægsgartner OKNygaard udvider med afdeling i Vejle5.7.2018 12:19pressemeddelelse