Økologisk Landsforening: Økologi er værktøjet til grøn omstilling i landbruget og på tallerkenen

Den grønne omstilling er nødvendig, og økologi er det værktøj, som skal skabe forandringen i landbruget og i vores måltider. Så klart er budskabet fra Økologisk Landsforening og dens bestyrelse på foreningens generalforsamling fredag den 6. marts.

Økologi er værktøjet til den grønne omstilling.

Klodens klima, natur og ressourcer er uomtvisteligt nutidens og fremtidens mest aktuelle udfordringer. Og økologi er løsningen på den grønne omstilling både i landbruget og på tallerkenen mener Økologisk Landsforening, hvis formand Per Kølster på fredagens generalforsamling gjorde op med landbrugets nuværende situation.

”Vi tror ikke på, at vi kan løse udfordringerne ved at reparere og forbedre det landbrug, vi kender i dag. Fremtidens landbrug skal reelt løse den komplekse opgave: At sætte nye afgrøder på markerne og nye plantebaserede produkter på hylderne i butikken.”

Opbakning fra politikere og borgere

Formanden påpegede i sin tale, at der er opbakning politisk – både på nationalt og europæisk plan i forhold til fremtidens måde at dyrke og spise på som viser, at økologien spiller en hovedrolle på den bæredygtige dagsorden.

”EU-Kommissionen afsluttede 2019 med at fremlægge dens forslag til en europæisk grøn pagt, Green Deal, og der forhandles lige nu om EUs budget herunder budgettet til EUs landbrugspolitik. Der er kamp om midlerne, men der er også tydelige politiske signaler om, at den grønne omstilling er nødvendig, og at økologi er en del af den grønne omstilling.”

Også stærke borgerkrav om klimavenlighed, omtanke for naturen og drikkevandet blev fremhævet i talen.

”Vi ser tydeligt, at borgere – både de modne og de unge – tænker over tallerkenen, de træffer bevidste valg og kaster sig ud i nye gastronomiske eventyr. Vi kommer alle til at ændre vaner med grønnere tallerkener. Vi vil spise dansk grønt, spændende planteproteiner og sikre os, at intet går til spilde. Og så skal vi lære at anerkende kødet som køkkenets guld – som det kostbare og ypperste økologiske af slagsen, der serveres med omtanke.”

Kunstig dyrkning er ikke løsningen

Per Kølster understregede ligeledes, at omstillingen også handler om at skabe en bæredygtig forretningsmodel til fremtiden gennem de næste udgave af økologien ”Økologi 3.0.”, der er Økologisk Landsforenings bud på en helhedsorienteret løsning.

”Det er nødvendigt – mere end nogensinde, når vi fx oplever, at nye producenter af plantebaserede fødevarer går uden om økologiske råvarer med det argument, at det er mere klimavenligt at anvende ikke-økologiske sojabønner som tilmed er genmodificerede. Det er nødvendigt, som modsvar på det vertikallandbrug, der dyrker og vækster afgrøder uden muld, luft og naturligt lys. Og det er absolut nødvendigt som modsvar, når forskerne lover os billigt kunstigt kød fremstillet i laboratorier af stamceller.”

Herefter lagde Per Kølster på økologernes vegne afstand til genmodificering og kunstdyrkning som løsning på klodens udfordringer.

”Økologien arbejder for, at der kommer nye incitamenter, som sætter pris på klimaet og belønner de, som arbejder for bæredygtigheden. Klimaneutralitet, recirkulering, nye materialer til emballager, vedvarende energi, ingen madspild, mere grønt på supermarkedets hylder og i indkøbskurven og en husdyrproduktion, hvor dyrene kommer ud, må nødvendigvis være en del af det klimaansvarlige landbrugs- og fødevareerhverv.”

Per Kølster, formand Økologisk Landsforening
Telefon: 22 22 07 37 Mail: pk@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Økologi er værktøjet til den grønne omstilling.

Fem biråd: Sådan kan du hjælpe bierne til sommer19.5.2020 15:05:50 CESTPressemeddelelse

De vilde bier er truede, men du kan gøre noget for at hjælpe dem. Den 20. maj er det FN’s internationale bi-dag, hvor der bliver sat fokus på, hvad man kan gøre for at hjælpe de hårdt trængte bier. Ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere nemlig en nødvendighed for Europas samlede fødevareproduktion. Men bierne i Danmark er truede af pesticider fra landbruget og mangel på mad. Du kan selv gøre noget i din have. Her er fem biråd: