Økologisk Landsforening: Landbrugsaftale kan starte en nødvendig omstilling af landbruget

I dag starter forhandlingerne om den nye landbrugsaftale. Fødevareministerens udkast til en aftale kan starte en nødvendig omstilling af landbruget, som Økologisk Landsforening imødekommer med optimisme.

Tommelfingeren vender opad for udkast til aftale om grøn omstilling af dansk landbrug.

”Der er selvfølgelig mange ting, vi kunne ønske, står endnu klarere, f.eks. helhedsperspektivet, så hensynet til natur samt dyrevelfærd også hele tiden tages i betragtning, men det er et godt udgangspunkt for en politik, der skal fremtidssikre dansk landbrug,” siger Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef.

Helt konkret lægges der op til en grønnere anvendelse af EU’s landbrugsstøttemidler

Der skal udvikles bedriftsregnskaber på klima og miljø, og disse kan bringes i spil i Grøn Skattereform, sammen med EU’s tilskudsordninger. Dermed bevæger regeringen sig i den retning, som Økologisk Landsforening har døbt ”Pris på bæredygtighed”, hvor bedrifterne skal holde sig under en vis CO2-udledning og give naturen i marken plads for at få fuld landbrugsstøtte

”Vi hæfter os også ved, at regeringen nu nævner muligheden for at præmiere effekter fremfor at give tilskud til virkemidler. Det er også vigtigt, da det er et skridt på vejen til at få den sande produktionspris frem. Markedet er en vigtig drivkraft for grøn omstilling, men det er en stor barriere, at de mest belastende produktioner samtidigt er de billigste. Det skal der vendes op og ned på,” siger Sybille Kyed.

Regeringen foreslår, at der skal laves en strategi for plantebaserede fødevarer, der kan bringe Danmark i front, og at der etableres en plantefond. Høj prioritering af konsumafgrøder er en integreret del af økologien. I et økologisk drevet dansk landbrug vil konsumafgrøder uvægerligt fylde meget mere. Økologiske dyr har adgang til marker og mere plads, deraf følger, at planteprodukter nødvendigvis fylder mere på tallerkenen.

”Også landbrugsuddannelsen skal have et eftersyn. Det er en kæphest for Økologisk Landsforening. I dag kan man ikke lave speciale i økologi. Landbrugsuddannelsen skal selvfølgelig forberede kommende landmænd bedre til morgendagens behov i forhold til klima og bæredygtighed herunder økologi,” siger Per Kølster, formand i Økologisk Landsforening og fortsætter:

”Alt i alt peger aftaleudkastet det danske landbrug i en mere bæredygtig retning og dermed derhen ad, hvor økologien gerne vil bringe det, nu skal vi bare have lidt mere økologi, lidt mere dyrevelfærd og lidt mere hensyn til natur ind i aftalen.”

For yderligere info:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434

Ægbranchen, forskere og fødevareminister skal debattere løsninger på frakturer hos høner16.9.2021 10:09:23 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse inviterer den samlede branche til møde om problematikken vedr. frakturer på æglæggende høner. Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 procent af hønerne i landbruget går rundt med brud på brystbenet, fordi æglægningen presser deres kroppe indefra. Det er et problem på tværs af branchen, og det problem skal løses, som Økologisk Landsforening allerede meldte ud i starten af september. Derfor inviterer Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse branchen, repræsentanter fra Fødevareministeriet, forskere og fagfolk til branchemøde den 1. november 2021, hvor også fødevareminister Rasmus Prehn deltager.

Økologisk Landsforening: Om landbrugsstøtten - Mindst mulig forandring er ikke en bæredygtig vej frem25.6.2021 16:38:30 CEST | Pressemeddelelse

EU's landbrugsministre er forslæbende og ude af trit med borgernes krav i den nye aftale for landbrugsstøtten. Aftalen mangler forpligtende mål, som kan skabe den omstilling, der skal ske i landbruget for at løse de udfordringer, der er i forhold til klima, miljø og natur. Det på trods af, at EU-Kommissionen i sin Farm-to-fork-strategi fra 2020 konkret og direkte siger, at landbrugsstøtten skal omlægges, hvis landbruget skal blive bæredygtigt i fremtiden.

Landsdækkende stafet og økologisk inspirationsrejse for professionelle køkkener23.6.2021 14:56:57 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet sætter gang i en landsdækkende stafet for professionelle køkkener. Stafetten indledes i Aalborg d. 17. august og fortsætter til Aarhus, Kolding og Køge for at slutte i København d. 31. august. Målet er at inspirere alle køkkenprofessionelle til at skabe velsmag med mere grønt, mere økologi og flere lokale råvarer.