Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente.

Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt.

”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen.

Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne.

Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før.

”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud af det, og oven i købet tjene penge på det. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mange flere af den slags projekter i fremtiden,” siger Nicolai Jepælt.

Fejø Frugt: Laust Spandet Jensen
Mob: 21637757
laust@fejoefrugt.dk

Coop Crowdfunding: Nicolai Jæpelt