Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente.

Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt.

”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen.

Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne.

Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før.

”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud af det, og oven i købet tjene penge på det. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mange flere af den slags projekter i fremtiden,” siger Nicolai Jepælt.

Fejø Frugt: Laust Spandet Jensen
Mob: 21637757
laust@fejoefrugt.dk

Coop Crowdfunding: Nicolai Jæpelt
Mob: 29137665
Mail: Nicolai.Jaepelt@coop.dk

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.

Fensmark Brugsforening vender tilbage til Coop2.11.2018 10:34pressemeddelelse

Efter et år uden for Coop vender Fensmark Brugsforening nu tilbage. Pr. 1. januar 2019 bliver foreningen igen en del af Coop og stopper dermed samarbejdet med Dagrofa, Spar og MENY. Butikkerne i Fensmark og Glumsø skifter navn tilbage til SuperBrugsen, mens butikken i Vallensved skal afvikles og har sidste åbningsdag senest 31. januar 2019, medmindre den rette kandidat, til at overtage butikken, viser sig inden da. "Vi har lyttet til vores kunder og medlemmer, som savner Coop sortimentet. Fx varerne fra Änglamark og Thise, men også de gode medlemsfordele. Vores brugsforening har eksisteret siden 1875, hvilket kun har kunnet lade sig gøre, fordi vi har lyttet til og været imødekommende over for vores kunder. Det gør vi også nu, og derfor er vi nødt til at reagere," siger direktør Hans Larsen, Fensmark Brugsforening. "Vores medarbejdere har ydet en kæmpe indsats, og Dagrofa har ligeledes gjort alt, hvad de kunne for os, men vi er nødt til at følge den efterspørgsel, der er fra vores kund