Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende

Del

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr.  mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien.

For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før.

For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr.

Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel.

Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiviteter og nyetableringer, men den underliggende drift er også udfordret og ikke tilfredsstillende.

Det gælder ikke mindst for 365discount, som trods en fremgang i omsætningen på godt en mia. kr. ender med et stærkt utilfredsstillende ordinært driftsresultat før særlige nedskrivninger på – 765 mio. kr. mod -817 mio. kr. året før. Men også Coops supermarkeder i Kvickly og SuperBrugsen gav samlet et utilfredsstillende resultat. Derimod realiserede de lokale nærbutikker i Brugsen / Dagli´Brugsen et tilfredsstillende resultat.

Ekstraordinære nedskrivninger

 

Med udgangspunkt i værdiansættelsen i aftalen mellem OK amba og Coop amba bliver der i 2023 regnskabet foretaget en ekstraordinær nedskrivning af aktiver og dermed en tilsvarende regulering af Coop Danmark A/S’ egenkapital. 


Nedskrivningen er regnskabsteknisk og har ikke likviditetspåvirkning.

Med gennemførslen af transaktionen og kapitaltilførslen på de ca. 2 mia. reetableres egenkapitalen i Coop Danmark A/S.

Coops aktiver nedskrives derfor med 1.775 mio. kr. 365discount A/S bærer deres del heraf, hvilket betyder, at 365discount får et resultat efter skat på – 1,6 mia. kr. og at det samlede resultat efter skat for Coop Danmark og brugsforeningerne bliver -2,3 mia. kr.

”Vi har regnskabsteknisk foretaget de største nedskrivninger på 365discount, fordi det er der, at det største underskud er og fordi det også er der, hvor det i vores nye 5-års plan vil tage længst at komme i plus. Det ændrer ikke på vores tiltro til, at vi skal være stærke og fortsætte væksten i discount, som står for halvdelen af danskernes dagligvareindkøb, og at vi kan gøre det lønsomt. Flere og flere kunder handler i 365discount, som var det brand, der forbedrede sit omdømme mest i 2023. Men det vil tage længere tid at skabe balance i 365discount - der stadig er en ny kæde - i forhold til, hvornår Kvickly og SuperBrugsen igen giver overskud,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, Coop Danmark.

365discount A/S tilføres en milliard kr. i kapitaltilskud til at finansiere den videre udvikling.

”Nu har vi ro om vores økonomi, og vi kan koncentrere vores kræfter om at komme tilbage til kernen i Coop, hvor vi med fokus på det gode købmandskab og basal drift sikrer danskerne ansvarlige og bæredygtige varer i vores butikker over hele landet,” siger Jeff Gravenhorst.

For 2024 forventer Coop en markant fremgang i driftsindtjeningen og et samlet resultat, der er væsentlig bedre, men stadig et underskud. Aftalen med OK og kapitaltilskud fra Coop amba betyder, at egenkapitalen bliver genetableret.

Ved udgangen af 2023 havde Coop 2 mio. medlemmer.

Yderligere oplysninger:

Bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, 5159 4468 (via Jens Juul)

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye