Økologisk Landsforening

Økologien bevarer sin markedsandel i foodservice

Del

I det hårde nedlukningsår 2020 bevarede økologien sin markedsandel på 12 pct. i foodservicebranchen. Så selvom salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner og hoteller faldt med 20 pct., står økologien stærkt til fremtidig vækst i en branche, der har øget fokus på de nye klimakostråd og mere bæredygtighed.

Økologien bevarer sin markedsandel i foodservicebranchen, som har øget fokus på bæredygtighed og klimakostråd. Foto: Claus Petersen for Økologisk Landsforening.
Økologien bevarer sin markedsandel i foodservicebranchen, som har øget fokus på bæredygtighed og klimakostråd. Foto: Claus Petersen for Økologisk Landsforening.

Salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner, institutioner og hoteller faldt med 20 pct. fra 2019 til corona-året 2020, hvor hele foodservicebranchen var hårdt ramt af nedlukninger.

”Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Og det er glædeligt, at markedsandelen på 12. pct. er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private,” siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Nedlukningerne gav samtidig branchen tid til refleksion over, hvordan den kan forny sig selv i en tid, hvor gæster, kunder og forbrugere i stigende grad efterspørger en ny og mere bæredygtig måltidskultur.

”Tilbagemeldinger fra både offentlige og private aktører viser, at mange har taget hul på en ny mad-æra særligt efter, de officielle klimakostråd blev meldt ud og i takt med, at debatten om bæredygtighed igen har fået plads på dagsordenen,” siger Torben Blok.

”I det udviklingsarbejde spiller økologi og Det økologiske spisemærke en markant rolle, så vi forudser både en fremtidig vækst i salget af økologiske fødevarer og i spisesteder, der ønsker at anvende spisemærket som et troværdigt redskab til at skabe en grøn omstilling i det professionelle køkken.”

Selvom der skete en opbremsning i antallet af spisesteder, som vil arbejde med Det økologiske spisemærke i 2020, forventer Økologisk Landsforening en stigende interesse fra branchen i de kommende år.

”Vi ser at flere – også blandt de private og over hele landet - tager de første spæde skridt i en mere bæredygtige retning fx ved at vise interesse for at arbejde med spisemærket. Økologisk Landsforening understøtter udviklingen gennem rådgivning og i vores nyetablerede udvalg for professionelle køkkener, der skal tale de madprofessionelles sag både i vores forening, men også over for politikere, forbrugere og leverandører.”

Kontakter

Torben Blok, markedschef for foodservice, Økologisk Landsforening
Tlf: 29 61 69 34 Mail: tob@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Tlf: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Billeder

Økologien bevarer sin markedsandel i foodservicebranchen, som har øget fokus på bæredygtighed og klimakostråd. Foto: Claus Petersen for Økologisk Landsforening.
Økologien bevarer sin markedsandel i foodservicebranchen, som har øget fokus på bæredygtighed og klimakostråd. Foto: Claus Petersen for Økologisk Landsforening.
Download

Information om Økologisk Landsforening

Økologisk Landsforening
Agro Food Park 15
8200 Aarhus N

87 32 27 00https://okologi.dk/

I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.

Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum