Økologien bevarer sin markedsandel i foodservice

I det hårde nedlukningsår 2020 bevarede økologien sin markedsandel på 12 pct. i foodservicebranchen. Så selvom salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner og hoteller faldt med 20 pct., står økologien stærkt til fremtidig vækst i en branche, der har øget fokus på de nye klimakostråd og mere bæredygtighed.

Økologien bevarer sin markedsandel i foodservicebranchen, som har øget fokus på bæredygtighed og klimakostråd. Foto: Claus Petersen for Økologisk Landsforening.

Salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner, institutioner og hoteller faldt med 20 pct. fra 2019 til corona-året 2020, hvor hele foodservicebranchen var hårdt ramt af nedlukninger.

”Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Og det er glædeligt, at markedsandelen på 12. pct. er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private,” siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Nedlukningerne gav samtidig branchen tid til refleksion over, hvordan den kan forny sig selv i en tid, hvor gæster, kunder og forbrugere i stigende grad efterspørger en ny og mere bæredygtig måltidskultur.

”Tilbagemeldinger fra både offentlige og private aktører viser, at mange har taget hul på en ny mad-æra særligt efter, de officielle klimakostråd blev meldt ud og i takt med, at debatten om bæredygtighed igen har fået plads på dagsordenen,” siger Torben Blok.

”I det udviklingsarbejde spiller økologi og Det økologiske spisemærke en markant rolle, så vi forudser både en fremtidig vækst i salget af økologiske fødevarer og i spisesteder, der ønsker at anvende spisemærket som et troværdigt redskab til at skabe en grøn omstilling i det professionelle køkken.”

Selvom der skete en opbremsning i antallet af spisesteder, som vil arbejde med Det økologiske spisemærke i 2020, forventer Økologisk Landsforening en stigende interesse fra branchen i de kommende år.

”Vi ser at flere – også blandt de private og over hele landet - tager de første spæde skridt i en mere bæredygtige retning fx ved at vise interesse for at arbejde med spisemærket. Økologisk Landsforening understøtter udviklingen gennem rådgivning og i vores nyetablerede udvalg for professionelle køkkener, der skal tale de madprofessionelles sag både i vores forening, men også over for politikere, forbrugere og leverandører.”

Torben Blok, markedschef for foodservice, Økologisk Landsforening
Tlf: 29 61 69 34 Mail: tob@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Tlf: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Ægbranchen, forskere og fødevareminister skal debattere løsninger på frakturer hos høner16.9.2021 10:09:23 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse inviterer den samlede branche til møde om problematikken vedr. frakturer på æglæggende høner. Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 procent af hønerne i landbruget går rundt med brud på brystbenet, fordi æglægningen presser deres kroppe indefra. Det er et problem på tværs af branchen, og det problem skal løses, som Økologisk Landsforening allerede meldte ud i starten af september. Derfor inviterer Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse branchen, repræsentanter fra Fødevareministeriet, forskere og fagfolk til branchemøde den 1. november 2021, hvor også fødevareminister Rasmus Prehn deltager.

Økologisk Landsforening: Om landbrugsstøtten - Mindst mulig forandring er ikke en bæredygtig vej frem25.6.2021 16:38:30 CEST | Pressemeddelelse

EU's landbrugsministre er forslæbende og ude af trit med borgernes krav i den nye aftale for landbrugsstøtten. Aftalen mangler forpligtende mål, som kan skabe den omstilling, der skal ske i landbruget for at løse de udfordringer, der er i forhold til klima, miljø og natur. Det på trods af, at EU-Kommissionen i sin Farm-to-fork-strategi fra 2020 konkret og direkte siger, at landbrugsstøtten skal omlægges, hvis landbruget skal blive bæredygtigt i fremtiden.