Økolandmænd høster mange fordele med soldrevet så- og lugerobot fra Danmark

Verdens første bæredygtige robot, der både kan så, luge og radrense, er blevet en del af maskinparken og arbejdsstyrken bl.a. hos den økologiske landmand Eberhard Weisskopf i Tyskland. Han er en af pionererne i den europæiske landbrugssektor, der med robotteknologi gør det til en sundere og grønnere forretning at dyrke økologiske afgrøder.

Covid-19 har accelereret planerne om automatisering hos Eberhard Weisskopf. Pandemien truede nemlig bedriftens ellers allermest indbringende og efterspurgte afgrøde; Sukkerroerne.

Forbipasserende stopper ofte op og ser forundrede ud, når de passerer Eberhard Weisskopfs roemarker ved landsbyen Altenweddingeni den tyske delstat Sachsen-Anhalt.

”Ja, robotterne er lidt af et tilløbsstykke. Folk kommer og spørger mig, hvad det er for noget, der kører ubemandet og lydløst rundt på mine marker,” fortæller landmand Eberhard Weisskopf. Han kan fortælle de forbipasserende, at der er tale om to FD20-robotter fra den danske robotproducent FarmDroid.

Covid-19 har nemlig accelereret planerne om automatisering hos Eberhard Weisskopf. Pandemien truede nemlig bedriftens ellers allermest indbringende og efterspurgte afgrøde; Sukkerroerne. De lukkede grænser gjorde det umuligt at rekruttere og indkvartere de 40 sæsonarbejdere, der normalvis luger Eberhard Weisskopfs 60 hektar roemarker om foråret.

Timingen var kritisk; Hvis ikke Weisskopf fandt en løsning på renholdelse af sine sukkerroer indenfor 2-3 uger, måtte han droppe at dyrke sukkerroer i 2020.

”Dyrkning af økologiske sukkerroer uden arbejdskraft til renholdelse er udelukket”, fastslår Eberhard Weisskopf.

”Jeg hørte ved et tilfælde om FarmDroid, og robotterne blev redningen for vores sukkerroeproduktion i år – ellers havde vi droppet roerne”.

Løsningen blev en investering i to FD20-robotter fra FarmDroid i Danmark. Hver robot er designet til at holde 20 hektarer fri fra ukrudt per sæson. Det sker med konstant lugning i otte uger, indtil roeplanterne selv er store nok til at dominere marken. I den periode når robotterne igennem markerne 5 gange, fordi de kører stort set i døgndrift, grundigt og langsomt med mindre end 1 km/t.

Tilbagebetalingstiden er til at overskue, synes Eberhard Weisskopf:

”Det tager 100-120 timer per hektar at luge manuelt mellem roeplanterne, og sæsonarbejderne kostede mig 15 euro i timen. Investeringen i FarmDroid-robotterne tjener sig selv hjem i løbet af to år,” konstaterer Eberhard Weisskopf, der også er lettet over at slippe for det store ansvar, der følger med at have 40 medarbejdere boende i nogle måneder. Nu beskæftiger gården med 700 hektarer fire ansatte året rundt, som har fået udvidet deres jobbeskrivelse med titlen robotoperatører.

Optimerer udbytte og mindsker menneskelige fejl

Når en roemark luges ved håndkraft i rækkerne, forsvinder der erfaringsmæssigt 20-30 procent af roespirerne, fordi det menneskelige øje har svært ved at skelne ukrudt fra afgrøde. Det betyder et spild på 20.000 roespirer per hektar.  Dette spild undgår Eberhard Weisskopf nu helt takket være sine FD20-robotter.

Modsat andre løsninger på markedet beror FD20 ikke på kamerateknologi til at kunne skelne mellem ukrudt og roeplanter; I stedet ved robotterne nøjagtig, hvor roefrøene er, fordi de selv har sået dem. Robotterne navigerer med højpræcisions GPS-teknologi. De kører så tilpas langsomt, at roefrøene sås meget nøjagtigt og den efterfølgende lugning mellem planter og rækker kan udføres meget præcist. Dermed luger den behændigt uden om roeplanterne, også i den helt spæde fase.

Robottens lugning af ukrudt sker inde i rækken, altså mellem planterne, men robotten klarer også radrensning med en wire. Den skræller ukrudtsspirer væk 1-3 centimeter nede i jorden mellem rækkerne. Robotten vejer betydeligt mindre end traktorer og maskiner, nemlig mindre end 800 kilo, så jordens mikrostrukturer forbliver intakte og traktose undgås.

”Sukkerindustriens efterspørgsel på økologiske sukkerroer vokser stejlt, fordi forbrugerne vil have økologiske produkter. Jeg oplever, at sukkerfabrikker er meget nysgerrige på mulighederne for at automatisere i min branche. Ved at være blandt de første til at investere i automatisering, vil jeg stå stærkt som erfaren robot-bruger i de kommende år,” forudser Eberhard Weisskopf.

Han ser generelt er et stort potentiale for landbruget i det at vide præcis, hvor afgrøder er sået. Den viden mener han også, at konventionelle landbrug kan bruge eksempelvis til at reducere deres forbrug af sprøjtemidler markant med spotsprøjtning.

Flere andre afgrøder skal automatiseres

Det første års erfaringer med automatisering af ukrudtsbekæmpelse i roemarkerne er er så gode, at Eberhard Weisskopf nu også overvejer at udnytte robotflåden på sine raps- og løgmarker, hvor lugning sker tidligere i foråret. Rødbeder er også en mulighed samt andre afgrøder, der skal holdes rene både mellem rækker og planter for at give et fornuftigt udbytte. I alt har Eberhard Weisskopf 700 hektarer, han dyrker økologisk.

Implementeringen af robotteknologien hos Eberhard Weisskopf er sket i tæt samarbejde med FarmDroids lokale forhandler i Nordtyskland, Solar Andresen, ligesom der også er mulighed for at ringe direkte til FarmDroid hotline.

Som økologisk landmand er Eberhard Weisskopf optaget af at skabe en bæredygtig drift. Derfor var det et klart plus ved FarmDroid, at robotterne er solcelledrevne. I forholdsvis klart vejr kan de fire solpaneler, der udgør ”taget” på robotten, producere op til 20 kWh i døgnet.

”Solen sørger for, at robotterne kan bevæge sig CO2-neutralt udelukkende med klimavenligt brændstof, og jeg slipper for at bruge diesel. Jeg mener, det er teknologier som FarmDroids, der er fremtiden i landbruget. Vi skal arbejde mere effektivt, ikke mindst på økolandbrugene, og vi kan rent faktisk som erhverv bidrage til at forebygge voldsomme klimaforandringer. Jeg tror på, at robotteknologi vil booste udbredelsen af økologi, fordi den hjælper os med at arbejde smartere, uden at det sker på bekostning af miljøet, ” siger Eberhard Weisskopf.

Kort om FarmDroid:

FarmDroid solgte og leverede sine første robotter i 2019. I 2020 er robotsalget blevet femdoblet, og FD-20 robotterne er således i drift hos landmænd i mange europæiske lande. Listen af afgrøder, som FD20 kan så og luge blandt, vokser løbende. Den tæller bl.a. sukkerroer, løg, spinat, grønkål, blomsterfrø og raps.

Virksomheden FarmDroid er stiftet af to brødre, som er vokset op på et landbrug i Danmark. Blandt investorerne er robotopfinderen Esben Østergaard. Han opfandt verdens første cobot til industrien og driver i dag REInvest Robotics, somudelukkende investerer i robotter, der gør noget godt for verden.

Robotterne fra FarmDroid er lidt af et tilløbsstykke. "Folk kommer og spørger mig, hvad det er for noget, der kører ubemandet og lydløst rundt på mine marker,” fortæller landmand Eberhard Weisskopf.
Verdens første bæredygtige robot, der både kan så, luge og radrense, er blevet en del af maskinparken og arbejdsstyrken hos den økologiske landmand Eberhard Weisskopf. Her påfylder han frø i robotten.
”Solen sørger for, at robotterne kan bevæge sig CO2-neutralt udelukkende med klimavenligt brændstof, og jeg slipper for at bruge diesel. Jeg mener, det er teknologier som FarmDroids, der er fremtiden i landbruget. Vi skal arbejde mere effektivt, ikke mindst på økolandbrugene, og vi kan rent faktisk som erhverv bidrage til at forebygge voldsomme klimaforandringer, ” siger Eberhard Weisskopf.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CETPressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.

15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad3.12.2020 13:30:44 CETPressemeddelelse

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.

SCAPE Easy-Picker kan nu købes gennem Universal Robots’ globale netværk af forhandlere og integratorer  9.11.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I september lancerede Scape Technologies SCAPE Easy-Picker, der er en ny brugervenlig bin-picking løsning, der gør det nemt og rentabelt for små og mellemstore virksomheder at investere i automatisering og dermed frigøre mandetimer, der kan bruges på værdiskabende og mere komplekse opgaver. Den nye SCAPE Easy-Picker løsning er nu certificeret af Universal Robots, som en UR+ standard.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.