OKNygaard indgår i forskningssamarbejde om sikkert arbejdsmiljø

Et sikkert arbejdsmiljø har høj prioritet hos anlægsgartner OKNygaard, men virksomheden oplever ofte, at regler og retningslinjer kan være svære at efterleve i hverdagen på pladserne. Derfor har de indgået et samarbejde med forskere fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning, der forsøger at kortlægge, hvordan branchen bedst takler udfordringerne med at oversætte arbejdsmiljølovgivningen til praksis hos den enkelte medarbejder

Hvorfor er det relevant for OKNygaard at deltage i et forskningsprojekt?

”Vi ved, at der kan være stor forskel mellem myndighedernes regler og praksis på byggepladserne. Som den største danske private virksomhed i anlægsgartnerbranchen arbejder vi målrettet på at minimere risikoen for skader på vores medarbejderes og samarbejdspartneres helbred samt skader på miljøet. Vi mener, det er oplagt, at vi tager ansvar og går forrest ved at hjælpe med at skabe ny viden og indsigt, der kan komme hele branchen til gavn,” udtaler økonomidirektør i OKNygaard, Holger Hansen.

Sådan deltager OKNygaard

”Vi bidrager til projektet på to måder. For det første stiller vi byggepladser og medarbejdere til rådighed for forskerteamet til interviews og observationer. For det andet har vi en HR-medarbejder med i gruppen af forskere til at give mere dybdegående indsigt om vores tilgang til arbejdmiljø. Vi stiller altså både pladser og viden til rådighed, og vi deltager aktivt i at udvikle den model for arbejdsmiljø-arbejdet, som vi kan bidrage til et mere sikkert arbejdsmiljø for vores medarbejdere,” siger økonomidirektør i OKNygaard, Holger Hansen.

Arbejdsmedicinsk klinik i Herning under Region Midtjylland arbejder for at forebygge arbejdsrelaterede sygdomme. Herunder at bedrive forskning inden for arbejdsmedicin og arbejdsmiljø. I 2013-2016 foretog de et større studie, hvor de sammenlignede arbejdsmiljøet i Sverige og Danmark. Studiet viser bl.a. at der sker færre uheld og ulykker i Sverige, og at byggeperioden ofte er kortere på projekter af samme størrelse.

Menneskeligt og økonomisk giver det mening

Gemt bag antallet af arbejdsulykker ligger ikke kun menneskelige omkostninger som fysiske og psykiske mén, men også store økonomiske konsekvenser for virksomhederne.

Ifølge BAT-kartellet skal en virksomhed med en omsætning på over 75 mio. kr. omsætte for 2,3 mio. kr. for at dække udgifterne ved en arbejdsulykke, der i første omgang koster virksomheden 35.000 kr.

”Hos OKNygaard er det selvsagt vigtigt for os at minimere risikoen for skader på vores medarbejderes og samarbejdspartneres helbred. Samtidig er vi ikke blinde for de økonomiske udgifter forbundet med arbejdsulykker eller tab af kompetencer, erfaring og viden. Så alle argumenter peger mod, at arbejdsmiljø fortsat skal tages seriøst og implementeres grundigt i alle virksomhedens led,” udtaler økonomidirektør i OKNygaard, Holger Hansen.

Fakta

Anlægsgartner OKNygaard har i flere år arbejdet målrettet med at sikre et godt og sikkert arbejdsmiljø i virksomheden.

I 2019 blev OKNygaard miljøcertificeret efter ISO 14001:2015 og arbejdsmiljøcertificeret efter DS/ISO 45001:2018. Begge certificeringer er internationalt benyttet og anerkendt og gælder for alle virksomhedens faste adresser og aktiviteter.
På baggrund af dette arbejde har OKNygaard fået tildelt en grøn kronesmiley på arbejdstilsynets hjemmeside, der viser, at de arbejder systematisk og målrettet med arbejdsmiljøet.

OKNygaard del af eventyrligt projekt i Odense28.9.2020 11:01:58 CESTPressemeddelelse

Anlægsgartner OKNygaard står for entreprisen med anlæggelse af det store haveanlæg, der er en integreret del af Det ny H. C. Andersens Hus i Odense. Projektet skal opbygges, så to-tredjedele af bygningen etableres under jorden og haven dækker taget. Det stiller helt særlige faglige og udførelsestekniske krav i forhold til opbygning af haven ”Som besøgende i haven kommer du til at bevæge dig hen over taget uden at bemærke, at du går på taget. Hele taget kommer til at blive dækket af haven. Det betyder at haverummet teknisk skal opbygges som en taghave. Udfordringen ved taghaver er at sørge for, at vægten bliver holdt nede samtidig med at beplantningen har et tilstrækkeligt vækstgrundlag,” fortæller projektleder hos OKNygaard, Henrik Vittrup og fortsætter, ”og så skal vi sikre afvanding samtidig med at taget forbliver tæt.” Sådan skaber du en eventyrhave på et tagdæk På dækket skal OKNygaard etablere en drænbakke, hvor der skal udlægges letfyld (leca). Der hvor der skal være bede, skal d

OKNygaard gør klar til fremtiden - nyt hovedkontor med direkte adgang til kunderne2.9.2020 08:05:19 CESTPressemeddelelse

”Det er vigtigt for os, at vi hurtigt og nemt kan komme til vores kunder i hele Jylland og at de kan komme til os. Placeringen på Rosbjergvej i Årslev vest for Aarhus, med direkte adgang til E45 og Herningmotorvejen, er derfor helt ideel. Der er direkte adgang til det østjyske marked med Aarhus i centrum og til det midtjyske marked med Herning, Ikast og Silkeborg som de største byer”, udtaler adm. direktør i OKNygaard Ole Kjærgaard. Danmarks førende anlægsgartner OKNygaard er i fuld gang med at flytte ind i sit nye hovedkontor. Virksomheden valgte for et år siden at bygge nyt for at skabe de rigtige rammer for at kunne fremtidssikre en forsat lønsom vækst i OKNygaard. ”Nærhed til kunderne er vigtigt for os. Derfor fastholder vi naturligvis vores lokale placeringer rundt omkring i landet. For eksempel flytter vi kun vores stabsfunktioner fra Vejle til Rosbjergvej. De medarbejdere, som står for anlæg, pleje og vedligehold af kundernes arealer, bliver i Vejle”, fastslår økonomidirektør i