OKNygaard del af eventyrligt projekt i Odense

Anlægsgartner OKNygaard står for entreprisen med anlæggelse af det store haveanlæg, der er en integreret del af Det ny H. C. Andersens Hus i Odense. Projektet skal opbygges, så to-tredjedele af bygningen etableres under jorden og haven dækker taget. Det stiller helt særlige faglige og udførelsestekniske krav i forhold til opbygning af haven

”Som besøgende i haven kommer du til at bevæge dig hen over taget uden at bemærke, at du går på taget. Hele taget kommer til at blive dækket af haven. Det betyder at haverummet teknisk skal opbygges som en taghave. Udfordringen ved taghaver er at sørge for, at vægten bliver holdt nede samtidig med at beplantningen har et tilstrækkeligt vækstgrundlag,” fortæller projektleder hos OKNygaard, Henrik Vittrup og fortsætter, ”og så skal vi sikre afvanding samtidig med at taget forbliver tæt.”

Sådan skaber du en eventyrhave på et tagdæk

På dækket skal OKNygaard etablere en drænbakke, hvor der skal udlægges letfyld (leca). Der hvor der skal være bede, skal der specialjord oven på lecaen, en type jord, der er let og god til at holde på vandet. Denne opbygning er med til at holde vægten af anlægget nede i forhold til tagets bæreevne.

Der bliver etableret et drypvandingsanlæg og kloaksystem på dækket til at sikre afvanding og afløb fra regnvand.

Øverst bliver der grusstier, klassiske klinkebelægninger, chaussesten og ikke mindst en spændende beplantning. Der skal bl.a. plantes færdige takshække i varierende højder. Endelig får de besøgende glæde af en sø og spejlvandsbassin på tagdækket.

Der kommer til at være to haver som er trukket en etage ned og er i niveau med museet under terræn. Haveanlægget bliver samlet på 9000 m2, og dermed større end den tidligere have. Den nye have kommer til at brede sig ud over den tidligere Thomas B. Thriges Gade, der har gennemskåret Odense bymidte.

Samarbejde på begrænset plads

”En af de store udfordringer ved projektet er, at vi arbejder på meget lidt plads og med begrænsninger på, hvilket grej vi kan benytte i forhold til vægt. Det bliver et valg mellem de helt store kraner og mindre maskiner og håndkraft. I OKNygaard har vi tidligere løst lignende projekter, så vi har viden og erfaring inden for organisationen, som vi kan trække på,” fortæller projektleder Henrik Vittrup om nogle af de særlige udfordringer, der skal tages højde for ved denne type projekt.

Projektet går i gang midt i et Odense, hvor bymidten i forvejen er ved at blive ombygget. Derfor er OKNygaard allerede i gang med den indledende planlægning for at få logistikken til at gå op.

”Vi har fra starten lagt op til et tæt samarbejde med både bygherre og de andre entreprenører på projektet, så vi ikke kommer til at gå i vejen for hinanden når udstyr, maskiner og materialer skal fragtes til og fra pladsen,” fortæller projektleder Henrik Vittrup.

Projektleder Henrik Vittrup
hvi@oknygaard.dk
tlf.: 50601501

Foto fra Kengo Kuma, visualisering af projektet.

OKNygaard gør klar til fremtiden - nyt hovedkontor med direkte adgang til kunderne2.9.2020 08:05:19 CESTPressemeddelelse

”Det er vigtigt for os, at vi hurtigt og nemt kan komme til vores kunder i hele Jylland og at de kan komme til os. Placeringen på Rosbjergvej i Årslev vest for Aarhus, med direkte adgang til E45 og Herningmotorvejen, er derfor helt ideel. Der er direkte adgang til det østjyske marked med Aarhus i centrum og til det midtjyske marked med Herning, Ikast og Silkeborg som de største byer”, udtaler adm. direktør i OKNygaard Ole Kjærgaard. Danmarks førende anlægsgartner OKNygaard er i fuld gang med at flytte ind i sit nye hovedkontor. Virksomheden valgte for et år siden at bygge nyt for at skabe de rigtige rammer for at kunne fremtidssikre en forsat lønsom vækst i OKNygaard. ”Nærhed til kunderne er vigtigt for os. Derfor fastholder vi naturligvis vores lokale placeringer rundt omkring i landet. For eksempel flytter vi kun vores stabsfunktioner fra Vejle til Rosbjergvej. De medarbejdere, som står for anlæg, pleje og vedligehold af kundernes arealer, bliver i Vejle”, fastslår økonomidirektør i