OK21: Regional akademikeraftale med noget til alle

Lige omkring midnat landede Akademikerne og Regionerne en aftale for medlemmerne i regionerne.

Aftalen skal ses sammen med forliget fra sidste weekend mellem Forhandlingsfællesskabet og Regionerne, som sikrede en lønudvikling på 5,02 pct over en 3 årig periode.

”Jeg er glad for, at vi med aftalen indgået her til aften understøtter en udviklingsdagsorden for alle med etableringen af en kompetencefond, hvor medlemmerne kan søge til individuelle uddannelser. Vi har også taget et par skridt på vejen i forhold til mere fleksibilitet ved indførelse af seniorbonus, som kan ændres til to fridage, samt et mindre løft på pensionen til alle, som kan veksles til løn. Jeg synes alt i alt, at der er kommet noget godt ud af en svær overenskomst, som kommer mange medlemmer til gavn”, siger formand for Akademikernes Lars Qvistgaard. Formanden peger også på en mindre lønstigning på alle slutlønninger i den sammenhæng.

Kandidatreformen løber løbsk: Dobbelt så mange afkortede uddannelser27.8.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Der kommer langt flere afkortede kandidatuddannelser på universiteterne, end partierne bag kandidatreformen aftalte i juni 2023. Et nyt lovudkast fra Uddannelses- og Forskningsministeriet gør det klart, at politikernes aftale om at omlægge 10 procent af kandidatuddannelserne til de såkaldt 1-årige kandidatuddannelser nu de facto stiger til mere end det dobbelte. Derfor kræver Akademikerne, at lovforslaget bliver taget af bordet, og at partierne genbesøger aftalen.