OK21: Regional akademikeraftale med noget til alle

Lige omkring midnat landede Akademikerne og Regionerne en aftale for medlemmerne i regionerne.

Aftalen skal ses sammen med forliget fra sidste weekend mellem Forhandlingsfællesskabet og Regionerne, som sikrede en lønudvikling på 5,02 pct over en 3 årig periode.

”Jeg er glad for, at vi med aftalen indgået her til aften understøtter en udviklingsdagsorden for alle med etableringen af en kompetencefond, hvor medlemmerne kan søge til individuelle uddannelser. Vi har også taget et par skridt på vejen i forhold til mere fleksibilitet ved indførelse af seniorbonus, som kan ændres til to fridage, samt et mindre løft på pensionen til alle, som kan veksles til løn. Jeg synes alt i alt, at der er kommet noget godt ud af en svær overenskomst, som kommer mange medlemmer til gavn”, siger formand for Akademikernes Lars Qvistgaard. Formanden peger også på en mindre lønstigning på alle slutlønninger i den sammenhæng.

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.