KEA - Københavns Erhvervsakademi

Øger ikke optaget trods skyhøje ansøgertal

Datamatikeruddannelsen på Københavns Erhvervsakademi har haft en stigning i ansøgertallet på 22 procent (dansk) og 30 procent (international). Men KEA øger ikke optaget tilsvarende – en beslutning, der bunder i kvalitet. Og bundesliga-hår.

Tag ikke fejl, glæden er stor på KEA over endnu et år med rekordmange ansøgere:

”Det betyder, at rigtig mange unge har fået øjnene op for, at datamatiker er en uddannelse, der giver job. Og for os betyder det, at vi kan vælge de bedste og mest tændte. Vi får et stærkere materiale at arbejde med, og det gør vores aftagere også,” siger Mille Østerlund, programchef for DIGITAL på KEA – Københavns Erhvervsakademi. Men det er ikke ensbetydende med, at optaget skal stige tilsvarende:

”Vi vil ikke lave mange. Vi vil lave gode dimittender, der både er dygtige, og besidder de kompetencer, erhvervslivet efterspørger,” siger Mille Østerlund.

Og den holdning bakker IT-Branchen op om:

”It-erhvervet har brug for dygtige folk, så det gælder ikke om at øge optaget af it-studerende for enhver pris. Det er afgørende, at de danske it-uddannelser også fremover kan fastholde kvaliteten i uddannelserne. Men det er positivt, at så mange unge de seneste år har fået øjnene op for de gode karrieremuligheder, det giver, at tage en it-uddannelse. Det kan både bane vejen for spændende jobs i Danmark, være springbræt til en international karriere eller som iværksætter med egen virksomhed, siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.

Bundesliga-hår og den menneskelige faktor

Vi er på vej ind i et samfund, hvor stort set alle services bliver leveret gennem en digital platform. Derfor er vi nødt til at have nogen, der kan bygge teknikken bagved.

”Det er ligesom med bundesliga-hår: kort og simpelt foran, langt og kompliceret bagtil. Vores studerende skal ud og gøre det lækkert og brugbart for os andre,” siger programchef Mille Østerlund.

Det betyder, at der skal være en forståelse for, at det ikke bare handler om teknik, men rigtig meget om mennesker: Man skal kunne forstå sin bruger og sin kunde for at kunne lave den rigtige programmering.

”Vi får brug for flere, som kan en kombination af hardcore it og designe en brugerflade. På KEA er vi gode til at lære vores studerende, at det handler om mennesker, og gode til at også at kaste dem ud i nogle projekter, de ikke selv ville have fundet på, men som understøtter netop dette,” siger Mille Østerlund og refererer blandt andet til et projekt, hvor datamatikerne blev sat sammen med studerende på Smykker, teknologi og business for at lave digitale smykker – såkaldt wearable technology.

For yderligere information og kommentarer kontakt programchef for DIGITAL på KEA, Mille Østerlund på 29 89 91 61.

• KEA øger optaget med 3 procent i forhold til sidste år
  • Optaget på de internationale uddannelser er steget med 12 procent
  • De to største stigninger er sket på Produktudvikling og Teknisk Integration med 106 procent og It-teknolog med 79 procent
  • Af alle videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark har erhvervsakademierne haft den største vækst i optagstallet siden 2006
  • I år modtog KEA 10 procent flere ansøgninger i forhold til sidste år
  • Erhvervsakademiuddannelserne står i år for den største procentmæssige stigning i antallet af 1. prioritetsansøgninger. 13 procent flere end sidste år har valgt disse uddannelser som 1. prioritet
  • Læs mere om KEAs ansøgertal her

Fotos til fri download kan hentes her

KEA - Københavns Erhvervsakademi udvikler og udbyder praksisrettede videregående uddannelser på erhvervsakademiniveau og professionsbachelorniveau samt efteruddannelse.
Det sker i nært samarbejde med regionens erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner i ind- og udland. KEA fungerer desuden som videncenter for offentlige og private virksomheder. KEA har 9.000 studerende og 600 ansatte.

Programchef for DIGITAL på KEA, Mille Østerlund på 29 89 91 61

Information om KEA - Københavns Erhvervsakademi