KEA - Københavns ErhvervsakademiKEA - Københavns Erhvervsakademi

KEA indgår nyt partnerskab i Brasilien

Et nyt strategisk partnerskab mellem KEA og den brasilianske uddannelsesinstitution Senac er netop indgået i Sao Paolo. Det betyder øget globalt udsyn til gavn for KEA’s studerende og undervisere.

Flere KEA-studerende kan fremover tage på udveksling i Brasilien og indgå i projekter og workshops på tværs af kontinenterne.

”Det vigtigste ved partnerskabet er, at vores studerende får flere globale kompetencer, hvilket gør dem fagligt stærkere og øger deres muligheder på arbejdsmarkedet. Brasilien er jo et BRIK-land. Det er et emerging market, og der er mange virksomheder derude, som de kan komme i kontakt med. Det vil gavne vores studerende, at de har kompetencer, de har bygget op i Brasilien. Det giver et globalt udsyn.”

Også flere af KEAs undervisere kan drage nytte af det nye partnerskab. De kan på korte ophold hente ny inspiration med hjem til undervisning og projekter. Det kan bruges til at gøre underviseren kvalificeret til at avancere til  lektor.

”Det er relevant for næsten alle uddannelser på KEA og på rigtigt mange niveauer. Det vil sige klassisk internationalisering, men også forskning og udvikling i forhold til projektsamarbejde,” siger Eva Valcke, chef for KEA Global.

Et brasiliansk erhvervsakademi

Senac er meget lig et erhvervsakademi. Senac har et bachelorniveau og praksisnær forskning.

”De ligner os rigtigt meget. Især på den måde, at de er enormt praksisorienterede. 60 procent af deres områder består af labs, hvor de studerende arbejder med håndværket, før de bliver uddannede bogligt. De bruger virkelig craftsmanship i uddannelserne, og de arbejder tæt sammen med virksomheder,” siger Eva Valcke.

KEA har tidligere underskrevet et Memorandum of understanding med Senac. I marts 2013 gennemførte studerende fra KEA's produktionsteknologuddannelse og bachelor i produktudvikling og teknisk integration en workshop sammen med studerende fra Senac og et andet brasiliansk universitet, FAUUSP i Sao Paulo. I maj deltog 26 studerende fra Senac og FAUUSP så i Ecoweek på KEA.

”Partnerskabet bliver nu meget mere etableret, end det var før. Det er et all-round samarbejde, der både har bredde og dybde. Det har bredde i forhold til, hvad det dækker af vores uddannelsesprogrammer. Det er et match næsten hele vejen rundt," siger Eva Valcke.

Partnerskabet spiller godt sammen med regeringens politik, som har fokus på BRIK-lande og samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner på tværs af lande.

Derudover har KEA også underskrevet et Letter of intent med skolen Bellas Artes i Sao Paolo.

”Bella Artes er blandt andet interessant for os på byg-området. Vi er ved at undersøge flere muligheder for et yderligere samarbejde med dem på sigt,” siger Eva Valcke.

Senac besøger KEA i september 2014 og Bella Artes besøger KEA i juni 2014. Desuden har også FAUUSP anmeldt sin ankomst.

”Det er en stor oplevelse at se den relationsopbygning KEA har arbejdet med gennem to år nu bærer frugt. Vi ser tre institutioner, der er klar til at tage nye skridt i samarbejdet med KEA. 20 millioner indbyggere i et vækstområde, der i størrelse svarer til Fyn. Det er udtryk for meget store muligheder for KEA,” udtaler rektor, Ingo Østerskov.

Pressemedarbejdere: Amalie Linde tlf. 2628 4202 og Anne Winther tlf: 2324 2921

Information om KEA - Københavns Erhvervsakademi

KEA - Københavns Erhvervsakademi
Ryesgade 3F, 4. sal
2200 København N

46460000http://www.kea.dk/
KEA - Københavns Erhvervsakademis formål er at udvikle og udbyde praksisrettede videregående uddannelser på erhvervsakademiniveau og professionsbachelorniveau. Det sker i nært samarbejde med regionens erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner i ind- og udland. KEA fungerer desuden som videnscenter for offentlige og private virksomheder.

Følg pressemeddelelser fra KEA - Københavns Erhvervsakademi

Flere pressemeddelelser fra KEA - Københavns Erhvervsakademi