Odico A/S modtager op til 750.000 kr. fra Realdania til robotdrevet reparation af støbeformspaneler

Panelrensning

Tech Match-programmet går i al sin enkelhed ud på, at en dansk SMV-virksomhed bliver matchet med en europæisk tech start-up. I fællesskab udfører de et teknologiprojekt sammen, hvor formålet er at effektivisere den danske byggesektor gennem anvendelse af nye teknologier.

Odico A/S er én ud af fem danske SMV-virksomheder, som er blevet udvalgt til Tech Match og et tilskud på op til 750.000 kr.

Evalo er navnet på projektet mellem Odico A/S og den tyske start-up, Sentin GmbH, hvis ekspertise ligger inden for den visuelle og billedbaserede inspektion af materialer og produkter, i hvilket de tilbyder innovative løsninger med deres unikke software.

Evalo udvikler en innovativ robotløsning til vask og reparation af støbeformsmoduler, der bruges i betonkonstruktion. Målet er at automatisere en af ​​de mest omkostningstunge processer i den internationale betonformindustri, der i dag udelukkende bliver udført manuelt. Evalos idégrundlag er at automatisere og optimere vaskeprocessen og dermed minimere energiforbruget.

Odico vil med projektet udvikle et funktionelt prototypesystem, som ved hjælp af AI-baseret teknologi identificerer snavs og skader på paneler. Data benyttes dermed til at drive en adaptiv robotproces for vask og reparation af formene.

Det innovative kan ses i koblingen mellem Odicos banebrydende softwareplatform for adaptiv robotkontrol, Sculptor, og Sentins avancerede neurale netværk for visuel analyse. Herved etableres en AI-drevet proces, som reducerer omkostningerne væsentligt og ligeledes forlænger levetiden på forskalling.

Asbjørn Søndergaard, CTO Odico A/S udtaler:

"Vi er fornøjede over at have modtaget Realdanias støtte i projektet med at udvikle verdens første robotdrevne reparationsløsning til støbeformsmoduler til betonindustrien. Projektet vil udvikle vores teknologiplatform med integrationen af State-of-the-art vision-teknologi og kunstig intelligens."

Projektet, som er af 6-måneders varighed, løber fra januar 2021 til juni 2021. Bag Tech Match står Realdania og virksomheden FundingBox, der administrerer EU-midler til tech-startups. Samarbejdsprojekterne faciliteres af BLOXHUB.

Panelrensning

Hos Odico A/S udnytter man banebrydende robotløsninger til at øge effektivitet og præcision i byggebranchen. Odicos state-of-the-art robotteknologi automatiserer traditionelt arbejdskrævende opgaver, hvilket fører til markant øget produktivitet og omkostningsbesparelser.

Med fokus på at reducere materialespild og CO2-udledning fører Odico an inden for digital produktion og skalerbare robotløsninger, hvor man former branchens fremtid gennem innovation.

Hos Odico A/S er man stolte over at være på forkant med innovation for en bæredygtig fremtid.

Læs mere om Odico og se eksempler på cases på www.odico.dk

Odico i samarbejde med Aarsleff og Peri om innovative støbeformsløsninger fra nyudviklet teknologiområde til ’The Dome’ – projektet i Aarhus.10.7.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Odico A/S er begejstrede for at annoncere deres samarbejde med Aarsleff og Peri Danmark på en del af det prestigefyldte byggeprojekt, "The Dome", ved AroS Museum i Aarhus. Projektet sigter mod at levere innovative løsninger ved hjælp af Odico's unikke støbeformsteknologi til at imødekomme behovene hos branchens førende aktører og muliggøre komplekse in situ betonkonstruktioner.