Odense vinder over de øvrige store byer, og Assens er næstbedst i Danmark til at behandle byggesager

Odense giver de øvrige storby-kommuner baghjul i Dansk Byggeris årlige analyse af de danske kommuners erhvervsvenlighed 2018. Odense er placeret som nummer 36, mens Aarhus, Aalborg og København må tage til takke med placeringer som hhv. nummer 42, 82 og 86 Det er imidlertid Nordfyn, der er bedst placeret på Fyn.

Der er en lille fremgang at spore for Odense, viser Dansk Byggeris årlige analyse. Også Svendborg har forbedret sig 12 pladser.

Til gengæld skraber en række fynske kommuner bunden. Værst ser det ud for Kerteminde, der som nummer 94 kun ligger fire pladser fra bunden. Middelfart er den kommune, der har den største tilbagegang. Kommunen er strøget 30 pladser ned ad listen til en placering som nummer 52.

- Det er vigtigt for erhvervslivet på Fyn at have gode forhold, så vi både kan tiltrække og fastholde konkurrencedygtige virksomheder. Det kniber lidt for nogle af kommunerne, og jeg håber, at det giver den enkelte kommune anledning til at vurdere, hvad der kan gøres bedre. Det medvirker vi gerne til i Dansk Byggeri, siger formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen.

Flere byggetilladelser
Odense Kommune har blandt andet forbedret samarbejdet mellem folkeskoler og virksomheder. Administrationsgebyret på erhvervsaffald er sat ned, og kommunen giver flere byggetilladelser og opkræver ikke gebyr for at behandle byggetilladelser. Desuden udliciterer kommunen mange kommunale driftsopgaver på vej, park og kloak.

- En del af kommunerne på Fyn koordinerer samarbejdet mellem folkeskoler og virksomheder lige som nogle kommuner har fået en politik om erhvervspraktik i folkeskolen. Vi er nødt til at sørge for fødekæden til virksomhederne, siger Dan Johansen.

Gode på enkelte områder
I undersøgelsen bliver kommunerne bedømt på syv overordnende temaer. Nogle af de fynske kommuner gør det rigtig godt på enkelte områder. Assens er nummer to i forhold til behandling af byggesager. Svendborg er placeret som nummer fire på landsplan i forhold til åbningstider og gebyrer på erhvervsaffald. Og Odense ligger nummer tre i forhold til at sende driftsopgaver på de tekniske områder ud i konkurrence.

Sådan er Fyns kommuner placeret på ranglisten

Kommuner

Ændring

Fyn

Nordfyn

Faaborg-Midtfyn

Svendborg

Odense

Middelfart

Nyborg

Langeland

Assens

Ærø

Kerteminde

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Fyn Dan Johansen, telefon 20 12 62 55, dan@lh-gulve.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22, mge@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.