Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Da Investor Summit sidst løb af stablen i juni 2019, gæstede 150 investorer Odense og hørte 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsentere deres visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge.

Selvom Odense Investor Summit først finder sted under Automatica-messen i München 8. til 11. december, mærker arrangøren Odense Seed and Venture allerede stor interesse for den eksklusive event fra ind- og udland.

Nu er der åbnet for, at lovende virksomheder med vækstpotentiale kan ansøge om at pitche deres vækstambitioner og kapitalbehov på scenen i Messe Münchens. Uanset om de bliver udvalgt, får iværksætterne tilbudt træning i kunsten af pitche så professionelt, at investorerne kan få øje på en god forretning. For træningen står Odense Seed & Venture, kommunens afdeling for tiltrækning og matchmaking af investorer og iværksættere.

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, glæder sig over, at en af verdens førende robotbyer får en unik rolle på den internationale robotmesse Automatica i år.

”Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe byens iværksættervirksomheder med at realisere deres vækstpotentiale. Det kræver investeringer, og da mange af virksomhederne er eksportvirksomheder med hele verden som marked, giver det rigtig god mening også at række ud til internationale investorer i en helt anden liga, som man normalt aldrig kommer i nærheden af som startup,” siger Peter Rahbæk Juel.

Eventen Odense Investor Summit suppleres nu også året rundt af et digitalt overblik på odenseseedandventure.dk. Her giver Odense Seed and Venture via værktøjet Dealroom et overblik over startups og investorer i robotmiljøet. På investorsiden består miljøet af 130 venturekapitalfonde samt 185 private investorer og business angels. Samlet har de investeret seks milliarder kroner på fem år i danske startups.

Automatica-messen i München skulle oprindelig have været afviklet i juni 2020, men coronapandemien betød, at messen blev udsat til december 2020, og dermed blev Odense Investor Summit også udsat til sidst på året. Odense Investor Summit følger løbende udviklingen og har alternative planer, hvis coronaen igen lukker for muligheden for at afholde Automatica.

Opskriften på robotsucces

Danmark huser verdens hurtigst voksende robotindustri, og coronapandemien har kun øget den globale interesse for robotter og automation. De nye teknologier ses nemlig som en del af løsningen til at indhente noget af det tabte ved at styrke konkurrenceevnen.

I Odense deler man gerne opskriften på robotsucces med resten af Europa, ligesom man ønsker at cementere Odenses position som centrum for udvikling af og investering i robotvirksomheder.

”Odense frugtbare robot-økosystem er blevet et globalt knudepunkt for robotudvikling. Det er lykkedes os at bygge et stærkt samarbejde på tværs af hele Danmark, blandt forskere, studerende, opfindere, investorer, integratorer, forhandlere, leverandører, slutbrugere, fagforeninger, myndigheder og organisationer,” siger Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense Kommune.

Det er 5. gang, Odense Investor Summit løber af stablen. 3.-5. marts i 2021 finder eventen sted i Odense igen under robotmessen R-21.

Video fra Investor Summit 2019
Videokanal

”Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe byens iværksættervirksomheder med at realisere deres vækstpotentiale. Det kræver investeringer, og da mange af virksomhederne er eksportvirksomheder med hele verden som marked, giver det rigtig god mening også at række ud til internationale investorer i en helt anden liga, som man normalt aldrig kommer i nærheden af som startup,” siger Peter Rahbæk Juel.
Nu er der åbnet for, at lovende virksomheder med vækstpotentiale kan ansøge om at pitche deres vækstambitioner og kapitalbehov på scenen i Messe Münchens. Uanset om de bliver udvalgt, får iværksætterne tilbudt træning i kunsten af pitche så professionelt, at investorerne kan få øje på en god forretning.
Samlet har startups i det danske robot- og techmiljø tiltrukket seks milliarder kroner i investorkapital på fem år.
Selvom Odense Investor Summit først finder sted under Automatica-messen i München 8. til 11. december, mærker arrangøren Odense Seed and Venture allerede stor interesse for den eksklusive event fra ind- og udland.
Odense frugtbare robot-økosystem er blevet et globalt knudepunkt for robotudvikling. Det tiltrækker mange investorers opmærksomhed.
9. december 2020 er det 5. gang, Odense Investor Summit løber af stablen. 3.-5. marts i 2021 finder eventen sted i Odense igen under robotmessen R-21.
Danmark huser verdens hurtigst voksende robotindustri, og coronapandemien har kun øget den globale interesse for robotter og automation. De nye teknologier ses nemlig som en del af løsningen til at indhente noget af det tabte ved at styrke konkurrenceevnen.
Den stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 rykker i år  til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg.
Den stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 rykker i år til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg.

SCAPE Easy-Picker kan nu købes gennem Universal Robots’ globale netværk af forhandlere og integratorer  9.11.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I september lancerede Scape Technologies SCAPE Easy-Picker, der er en ny brugervenlig bin-picking løsning, der gør det nemt og rentabelt for små og mellemstore virksomheder at investere i automatisering og dermed frigøre mandetimer, der kan bruges på værdiskabende og mere komplekse opgaver. Den nye SCAPE Easy-Picker løsning er nu certificeret af Universal Robots, som en UR+ standard.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.