Etisk Handel Danmark

Nyt videncenter med redskaber til bæredygtig handel

Etisk Handel Danmark har etableret et nyt Videncenter, der skal give danske virksomheder og organisationer nem adgang til ressourcer og redskaber til arbejdet med klima, miljø og menneskerettigheder i global handel. Videncenter for bæredygtige værdikæder lanceres d. 21. november sammen med Udenrigsministeriet.

Som en af de mest globale økonomier i verden har Danmarks forbrug og handel et markant aftryk uden for landets grænser og det gælder både miljø, klima og mennesker. Op imod 80% af drivhusgasudledningen fra en gennemsnitlig dansk virksomhed ligger i værdikæden uden for virksomhedens egne sites. Samtidig produceres det meste af vores tøj i lande med kritisable løn-og arbejdsforhold, og i mange regioner udvides landbrugsproduktionen på bekostning af skov og naturområder.

Stor efterspørgsel på praktiske redskaber

Forventningerne til virksomheders samfundsansvar vokser. Det gælder både de store virksomheder og i stigende grad også de små- og mellemstore virksomheder, organisationer og offentlige institutioner. Nutidens forbrugere og medarbejdere forventer, at virksomheder har styr på klima, miljø og menneskerettigheder i deres værdikæde. Flere europæiske lande har i de seneste år indført national lovgivning på området, og i EU arbejdes der på fælles regler, der gør det obligatorisk at tage ansvar igennem hele forsyningskæden.

Men det kan være svært at komme i gang med at omsætte internationale retningslinjer til konkret praksis og arbejde med klima, menneskerettigheder og miljøspørgsmål i egen værdikæde.

Tiltrængt hjælp til danske virksomheder

Videncenter for bæredygtige værdikæder er en åben, online platform med viden, ressourcer og konkrete redskaber inden for 11 temaer, som er særlige vigtige i globale værdikæder. Det drejer sig om arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder, miljø, klima, dyrevelfærd, korruption, due diligence, leverandørsamarbejde, indkøbspraksis, stakeholder samarbejde og Verdensmålene. Der vil også være inspiration i form af best practices og virksomhedscases, som løbende udvides.

”Vi ved at det kan være svært at danne sig et overblik over feltet, finde inspiration og gode redskaber til at komme i gang med det konkrete arbejde, som fx at afdække risici for børnearbejde i egen værdikæde, eller hvordan man kan forbedre vilkårene for arbejderne i produktionen. Jeg håber, at Videncenteret de kommende år vil blive brugt af mange forskellige virksomheder og organisationer, som gerne vil styrke deres arbejde med klima, miljø og menneskerettigheder i globale værdikæder,” siger Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark.

Bygger på anerkendt viden

Videncenteret etableres hos Etisk Handel Danmark som opfølgning på anbefalingerne fra klimapartnerskabet for handel, og som led i udmøntningen af Danmarks handlingsplan for Verdensmålene.

”Vi vil gerne være med til at sikre, at relevant viden komme ud at leve og gør en forskel for både erhvervsliv og samfundet. Danmark påvirker verden gennem vores handel, produktion og forbrug, og derfor er bæredygtige værdikæder helt afgørende for en retfærdig, grøn omstilling,” siger Nanna Callisen Bang, Direktør for Etisk handel Danmark.

Platformen samler praksisnære ressourcer og redskaber fra danske og internationalt anerkendte organisationer og institutioner som fx Institut for Menneskerettigheder, Sex og Samfund, Erhvervsstyrelsen, OECD og FN Global Compact. Målgruppen er virksomheder og organisationer, der til dagligt arbejder med ansvarlig handel og bæredygtige værdikæder.

Om Videncenter for bæredygtige værdikæder:

• Videncenter for bæredygtige værdikæder lanceres som en online platform på etiskhandel.dk. Målgruppen er virksomheder og organisationer, der til dagligt arbejder med bæredygtige værdikæder.
  • På Videncenteret findes relevante redskaber til arbejdet med due diligence og rettidig omhu for menneskerettigheder, miljø og klima. Desuden kan man søge inspiration i form af best practices og virksomhedscases.
  • Etableringen af Videncenteret sker som opfølgning på anbefalingerne fra klimapartnerskabet for handel, og som led i udmøntningen af Danmarks handlingsplan for Verdensmålene.
  • Videnscenter for Bæredygtige Værdikæder er en del af det strategiske partnerskab mellem Etisk Handel Danmark og Udenrigsministeriet, og finansieres af Etisk Handel Danmark, Udenrigsministeriet og Danmarks handlingsplan for Verdensmålene.

Kontakter

Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.

Information om Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark
Overgaden Oven Vandet 10

+45 31 72 69 30https://etiskhandel.dk/

Etisk Handel Danmark er den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Vi står bag Videnscenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, medlemsnetværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.

Etisk Handel Danmarks medlemskreds tæller flere end 100 små, mellemstore og store virksomheder på tværs af sektorer, fagforeninger, erhvervs- og brancheorganisationer, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde.

Følg pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Flere pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Tøj koster mere end penge15.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj. De fleste af os er godt klar over, at vi skal holde igen med oksekødet og undgå madspild, men der er et behov for, at vi får øjnene op for vores tøjforbrug. Vores globale forbrug af tøj er fordoblet fra år 2000 – 2014. Og antallet af gange, vi bruger tøjet, er ligeledes faldet i samme periode. Det er ikke en holdbar udvikling, og det er med til at sætte tekstilindustrien på EU's topscorer-liste over industrier med de største ressourceaftryk. Forbrugere mangler viden og hjælp til mere bæredygtigt tøjforbrug Hvis vi skærer ned på vores overforbrug af nyt tøj, kan der spares meget på egen pengepung, og i den grad også på mange af verdens knappe ressourcer. Det gæld