Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.

Den nye aftale giver fordelagtige muligheder for at få pensionsordninger og forsikringer mod tabt erhvervsevne og længerevarende sygdom, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase og initiativtager til Selvstændige.com, hvor en række aktører på tværs af brancher er gået sammen om at tilbyde to nye abonnementsprodukter Selvstændig Premium og Selvstændig Basis til iværksættere og selvstændige erhvervsdrivende med blåstemplet viden og hjælp til at løse de daglige udfordringer inden for revision, erhvervsret, it-drift, digital markedsføring, HR-jura samt forsikring, it- og telefoni på fordelagtige abonnementsvilkår.

”Det er vigtigt, at selvstændige erhvervsdrivende træffer et oplyst og bevidst valg om deres opsparing til alderdom, mens de har mulighed for det. De står alene og har ikke en stor HR-funktion, som kan fortælle dem om deres muligheder for pensionsopsparing. Alt for mange ender derfor med ikke at få gjort noget ved det. Det vil vi gerne ændre, og det er et klart formål med det nye partnerskab,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Knap hver tredje selvstændig sparer ikke op til pension, kun hver anden har en decideret pensionsopsparing, og blot 37 procent har forsikret sig mod sygdom. Den manglende opsparing og forsikring skaber utryghed blandt selvstændige, hvor kun seks ud af ti føler sig trygge ved deres pensionsforhold og næsten halvdelen går rundt med bekymringer om at blive ramt af sygdom, viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Danica Pension.

Kunderne vil blandt andet få tilbudt forsikring mod tab af erhvervsevne og kritisk sygdom samt økonomisk rådgivning, der giver overblik og skaber tryghed om fremtiden, ligesom der også er tilknyttet en sundhedspakke, der gælder hele familien.

“Selvstændige er sårbare, hvis de bliver ramt af kritisk sygdom, og det er vores ansvar at hjælpe dem og skabe tryghed. Alt for få selvstændige har en tilstrækkelig pensionsopsparing og alt for få er forsikrede mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne, og derfor er vi rigtig glade for, at vi nu gennem det nye partnerskab kan række hånden ud til 60.000 selvstændige,” siger Søren Lockwood, der er CCO i Danica Pension.

Danica Pension er gået aktivt ind i kampen for at hjælpe medarbejdere på danske arbejdspladser med at undgå længerevarende fysisk eller psykisk sygdom og til at nedbringe sygefraværet i Danmark. Det nye samarbejde med Ase og Pension for Selvstændige er endnu et skridt på vejen.

Lars Kvistskov Larsen, adm. direktør for Pension for Selvstændige, tilføjer:

”Det er fantastisk, at Danica og Pension for Selvstændige står så stærkt i markedet, at vi kan få disse aktører med i vores partnerskab. Vi er glade for at kunne understøtte de nye partnere gennem vores skræddersyede værditilbud på pension og forsikring til de selvstændige.”

Bag de to abonnementsprodukter Selvstændige Premium og Selvstændige Basis i Selvstændige.com, der nu udvides med Danica Pension og Pension for Selvstændige, står en række landsdækkende virksomheder med stort kendskab til de selvstændige erhvervsdrivendes hverdagsudfordringer. Det er advokatfirmaet HjulmandKaptain, revisions- og rådgivningshuset Redmark, it-support firmaet Coworkit, det digitale markedsføringsbureau Adtention samt Ase på personalejura. Hertil kommer fordelspartnere som Zenegy på lønsystemer, Odeno på telefoni og Tryg på forsikring.

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CET | Pressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CET | Pressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Ase: Tilpas kompensationsordningerne til ny bølge af COVID-19 og Cluster 56.11.2020 14:01:24 CET | Pressemeddelelse

Virus kender ikke kommunegrænser, og der er derfor ikke brug for særlig nordjyske kompensationsmodeller, men derimod generelle og holdbare løsninger, som effektivt kan udbredes til øvrige kommuner eller hele landet, hvis den bekymrende Cluster 5-variant skulle dukke op andre steder i landet eller COVID-19 udvikler sig til et endnu større problem. Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) har inviteret til politiske forhandlinger om at finde en model for at kompensere virksomhederne i de syv berørte kommuner.