Madkulturen

Nyt samarbejde skal styrke madkundskabsfaget

Del
Rema 1000 har indgået et samarbejde med Madkulturen om støtte til projektet Madkamp, med et fælles mål om at styrke madkundskabsfaget i de danske skoler.

Siden 2012 har organisationen Madkulturen, landets professionshøjskoler og en række madkundskabslærere arbejdet målrettet med en opkvalificering af madkundskabsfaget i grundskolen for at sikre bedre mad til den kommende generation.

Mere end 22.000 danske elever og 1100 lærere har haft gavn af indsatsen de seneste otte år. Broccoli-bolsjer, popcorn-is og boller-i-karry-vafler er bare nogle af de kreative retter, eleverne selv har udviklet i skolekøkkenerne og præsenteret for et professionelt dommerpanel til det store, årlige DM i Madkundskab.

Ny partner

Indsatsen for et styrket madkundskabsfag går under navnet Madkamp - en kamp som discountkæden Rema 1000 nu også kaster sig ind i.

Den nye partner ser det som en vigtig del af kædens samfundsengagement at bidrage til, at nye generationer af danskere kan vokse op og blive ansvarlige forbrugere:

”Kendskab til råvarers oprindelse og sæson er en forudsætning, hvis man skal øge sin madkundskab – og derudover er Danmark jo et landbrugsland, så alene af den grund er det væsentligt at styrke vores fælles viden om fødevarer. Derfor ser vi meget frem til at bakke op om madkundskabsfaget, som jo er med til at sikre, at vores basale færdigheder ikke går tabt,” fortæller Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.

Projektpartneren Madkulturen glæder sig over det nye samarbejde:  

”I Madkamp arbejder vi målrettet for at styrke elevernes samarbejdsevner, selvstændighed og innovationskraft i køkkenet, så eleverne på sigt kan tage vare på fællesskaber, egen sundhed og tage kritisk stilling til eget forbrug. Vi ser i den forbindelse en oplagt synergi mellem projektet og Rema 1000’s samfundsmission,” fortæller Judith Kyst, direktør i Madkulturen.  

Krig i køkkenet

Indsatsen er flerstrenget og består blandt andet af et kursustilbud, der skal klæde madkundskabslærerne på til at undervise eleverne i et særligt innovativt og eksperimenterende forløb.

I dette skoleår skal eleverne arbejde med maden, som den indgår i krigs- og krisetider. Temaet byder både på eksperimenter med feltrationer som under Napoleonskrigene og rationeringsmærker fra 2. Verdenskrig. Og så skal eleverne også lære om epidemiers historiske betydning for madkulturen, lige fra kogalskab til corona.

Billeder

Links

Information om Madkulturen

Madkulturen
Madkulturen
Maglegårdsvej 12
4000 Roskilde

http://www.madkulturen.dk

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering. ​ 

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye