Nyt samarbejde mellem Dansk Byggeri og 3F skal give bedre bundlinje

Dansk Byggeri og 3F har i syv år samarbejdet om udviklingsprojektet Bedre Bundlinje. Projektet er slut, evalueringen positiv, og nu skal det implementeres i bygge- og anlægsvirksomhederne.

I arbejdet med Bedre Bundlinje har 3F og Dansk udviklet metoder og værktøjer, som virksomhederne kan bruge til at tilrettelægge arbejdet på landets mange byggepladser bedre og mere effektivt. Undervejs har man dokumenteret, hvordan det har givet en mere effektiv produktion og bedre bundlinje. Men det har også skabt et bedre arbejdsmiljø og større arbejdsglæde.

Projektet har først og fremmest drejet sig om at hjælpe virksomhederne med at skabe en bedre dialog mellem ledelse og medarbejdere og med at gøre arbejdet mere effektivt. Og erfaringerne er så gode, at 3F og Dansk Byggeri nu tager hul på et nyt samarbejde.

- Bedre Bundlinje har kørt over tre runder på i alt syv år, og sammen er 3F og Dansk Byggeri nu klar til at rulle erfaringerne og metoderne bredt ud i bygge- og anlægsbranchen, forklarer Kim Lind Larsen, der er gruppeformand i 3Fs bygge- og anlægsgruppe.

Gode erfaringer fra dagsforløb

Kernen i Bedre Bundlinje 3.0 har været et dagsforløb, hvor virksomheder har fået besøg af to konsulenter fra henholdsvis Dansk Byggeri og 3F. På dagsforløbet er der arbejdet med metoden ”Fokus på Forbedringer”, der er understøttet af materiale specielt udviklet til det enkelte forløb.

- Erfaringerne er så gode, at vi nu går i gang med at tilbyde forløbet til alle bygge- og anlægsbranchens virksomheder. Vi lægger på den måde op til et treårigt samarbejde, hvor implementering og udbredelse af de gode erfaringer fra Bedre Bundlinje er i centrum, siger direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri.

Parterne bag projektet vil i de kommende måneder arbejde fokuseret på at sammensætte et tilbud til virksomheder i branchen. Her vil det være muligt at få hjælp til at tilrettelægge et målrettet forløb i den enkelte virksomhed, hvor den afprøvede metode og de gode erfaringer fra Bedre Bundlinje anvendes.

Evaluering af Bedre Bundlinje

I forbindelse med Bedre Bundlinjes afslutning er projektet blevet evalueret af en ekstern evaluator, Pluss Leadership, som bl.a. konkluderer, at:

• Bedre Bundlinje skaber dialog mellem ledelse og medarbejdere og sætter fokus på forhold, der er afgørende for at opnå højere produktivitet og bedre bundlinje.
  • Dagsforløbene er gode, og de virker, men virksomhederne kan ikke drive udviklingen uden konsulentstøtte og opfølgning.
  • Det er virksomhedernes evne til at holde fast i forandringerne, der afgør, hvilken effekt Bedre Bundlinje får i sidste ende.

Mere information

Besøg hjemmesiden www.bedrebundlinje.dk for at læse mere om projektet og evalueringen. Her findes også en værktøjspakke med instruktionsvideoer, arbejdshæfte og skemaer, som man kan arbejde med i virksomheden.

Kim Lind Larsen, gruppeformand 3F, mobil: 30 32 93 02, kim.lind.larsen@3f.dk
Michael H. Nielsen, direktør Dansk Byggeri, mobil: 20 28 52 64, mhn@danskbyggeri.dk