Nyt samarbejde: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse i Lejre

Sammen med Dansk Byggeri og Roskilde Tekniske Skole har Lejre Kommune skruet op for ambitionerne for at sikre, at der blandt andet bliver uddannet nok tømrere, murere og malere i fremtiden.

Flere unge i Lejre Kommune skal vælge en erhvervsuddannelse – og når de først er trådt ind ad erhvervsskolens døre, skal det være lettere for dem at få en praktikplads og flere skal gøre deres uddannelse færdig. Det er målet med en ny partnerskabsaftale som Lejre Kommune, Dansk Byggeri, Roskilde Tekniske Skole og Ungdommens Uddannelsesvejledning Roskilde/Lejre har indgået.

- Som samarbejdspartnere kan vi opnå meget mere, end når vi sidder hver for sig og undrer os over, hvorfor ikke flere unge vælger en faglig uddannelse inden for byggeriet, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen.

Parterne har blandt andet skrevet under på, at de vil arbejde for, at alle unge på erhvervsuddannelserne skal have en praktikplads senest otte uger efter grundforløbet på skolen, og at de tre måneder efter svendeprøven skal havde fundet sig en arbejdsplads.

- Det er en ambitiøs aftale, men jeg tror på, at det kan lykkes, hvis alle parterne tager ansvar, siger Jesper Toftebjerg Andersen og understreger, at han håber, at virksomhederne i Lejre Kommune vil tage aftalen til sig og hjælpe med at gøre målene til virkelighed.

Unge og jobsøgende skal have en chance i byggeriet
Ud over den lige vej fra folkeskolen vil parterne lave et forløb til unge, der ikke har fået en ungdomsuddannelse, og ledige fra jobcentrene. Under forløbet skal gruppen lære mere om karrieremulighederne inden for bygge- og anlægsbranchen, og hvis nogen synes, at det lyder interessant, skal de have hjælp til at blive optaget på en erhvervsskole eller ansat på en virksomhed.

-Vi skal have fat i de unge allerede i folkeskolen, hvis vi skal hjælpe dem ind på erhvervsuddannelserne. Det handler om, at de tidligt får øje på nogle af de spændende muligheder inden for f.eks. byggebranchen. Derfor er jeg glad for, at mange virksomheder i Lejre Kommune allerede er interesserede i at samarbejde om forskellige former for praktikforløb, siger Lejres borgmester Carsten Rasmussen.

Målet i partnerskabsaftalen er, at 50 procent fra målgruppen skal have tilbudt et forløb i 2018. Herefter skal andelen stige til 75 procent i 2019 og 100 procent i 2020.

Borgmester i Lejre Kommune Carsten Rasmussen, carr@lejre.dk, 20 16 13 00
Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen, jt@hansen-andersen.dk, 40 21 75 65
Journallist i Dansk Byggeri Caroline Schrøder, csc@danskbyggeri.dk, 29 74 94 44

Mette Frederiksen overrækker Arkil-pris på DM i Skills26.3.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Formand for Socialdemokratiet Mette Frederiksen vil stå for overrækkelsen, når den nyindstiftede Arkils Hæderspris skal uddeles for første gang ved DM i Skills fredag d. 5. april. Prisen gives til en elev på en af byggeriets uddannelser, der enten har gjort en særlig indsats for kvinder i branchen eller er et forbillede som håndværker, eksempelvis ved at være særlig initiativtig, innovativ eller god til at samarbejde.