Blå Kors DanmarkBlå Kors Danmark

Nyt projekt bygger bro mellem socialt udsatte og lokale virksomheder

Det betyder noget for ens livskvalitet og trivsel at være en del af et arbejdsfællesskab. Det er udgangspunktet i projektet 'Lokalsjakket', hvor Blå Kors Danmark og KFUM's Sociale Arbejde i fællesskab skal hjælpe socialt udsatte mennesker med at løse opgaver i deres lokalområde.
Som en del af 'Lokalsjakket' skal brugerne af en række væresteder og varmestuer hjælpe virksomheder med forskellige former for praktisk arbejde. Foto: Instafilm.

Mange af de mennesker, som kommer i landets væresteder og varmestuer, har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

Det er erfaringen hos organisationerne Blå Kors Danmark og KFUM's Sociale Arbejde, som er gået sammen om et fælles projekt, der gennem småjobs hos lokale virksomheder skal give netop de mennesker en mulighed for at bidrage på deres vilkår.

Projektet hedder 'Lokalsjakket' og er støttet med knap 9,2 mio. kroner af Den A.P. Møllerske Støttefond.

"Vi er glade for bevillingen, som gør det muligt at bygge bro mellem brugerne på vores væresteder og lokale virksomheder. Der er mange virksomheder, som gerne vil tage et socialt ansvar, men som har svært ved at håndtere småansættelser af socialt udsatte på grund af de mange regler. Med projektet går vi ind og giver vores brugere mulighed for at komme i gang med småjobs samtidig med, at vi frigør virksomhederne fra det administrative", siger Sven Madsen, som er kvalitetschef og sektorleder for væresteder i Blå Kors Danmark

Blive en del af et arbejdsfællesskab

'Lokalsjakket' er målrettet mennesker på kontanthjælp og førtidspension, som har sociale eller psykiske udfordringer, der gør, at de ikke kan varetage et almindeligt job i en virksomhed. De bliver tilknyttet lokale teams med udgangspunkt i et værested eller en varmestue. Hvert team har en sjakbajs ansat, som kan hjælpe og støtte undervejs.

En undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) fra 2017 viser, at 79% af socialt udsatte borgere, som ikke er i job, ønsker at komme det.

"Vores erfaring er, at brugerne af værestederne ofte har et ønske om at bidrage med at løse konkrete og overskuelige opgaver og tjene deres egne penge. De ønsker som alle andre at bidrage til fællesskabet og blive anerkendt for deres bidrag. Formålet med 'Lokalsjakket' er netop, at de oplever at få øget livskvalitet og selvtillid" siger Michael Aagaard Seeberg, som er udviklingschef i KFUM's Sociale Arbejde.

Projektet løber over en treårig periode og vil omfatte mindst 700 af værestedernes brugere, som skal matches med lokale virksomheder, der har brug for at få løst praktiske opgaver såsom viceværtsopgaver, maling af træværk, pleje af grønne områder samt oprydning og afrydning.

'Lokalsjakket' tager udgangspunkt i otte væresteder og varmestuer rundt om i landet. Det drejer sig om Blå Kors Danmarks væresteder i fem byer - Den Blå Oase i Aabenraa, Grace i København, Det Blå Sted i Aarhus, Blå Kors Varmestue i Herning og Den Sociale Café Hjerterummet i Aalborg - samt tre af KFUM's Sociale Arbejdes væresteder, Livsværkstederne i Gellerup, Café Grenaa og Café Finns Paraply i Esbjerg.

Information om Blå Kors Danmark

Blå Kors Danmark
Suensonsvej 1
8600 Silkeborg

86811500http://www.blaakors.dk/

Blå Kors er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark

Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark