Gratis måltider til udsatte borgere i Aalborg

I en tid med høje priser på blandt andet dagligvarer har hjælpeorganisationen Blå Kors Danmark fået mulighed for at gøre en ekstra indsats for gæster på væresteder og varmestuer. På værestedet Den Sociale Café Hjerterummet i Aalborg giver hjælpen gratis og varme måltider.

På Hjerterummet i Aalborg går inflationshjælpen blandt andet til varme, gratis måltider til værestedets brugere. Foto: Blå Kors Danmark

Selvom inflationen er aftagende, er den stadig på et højt niveau, og det kan særligt mærkes hos danskere i udsatte livssituationer.

Regeringen og en række partier i Folketinget har bevilliget inflationshjælp til civilsamfundsorganisationer med det formål at hjælpe børn i udsatte familier og andre borgere i udsatte positioner.

En af organisationerne er Blå Kors Danmark, som blandt andet har fokus på at hjælpe udsatte og ensomme voksne på organisationens 12 væresteder rundt om i landet. Et af værestederne er Den Sociale Café Hjerterummet i Aalborg.

”Det seneste år har vi oplevet en øget tilstrømning af mennesker, som kommer forbi vores værested. Dette kombineret med den høje inflation har betydet øgede udgifter til indkøb af mad. Inflationshjælpen gør det muligt for os at fortsætte med at uddele gratis måltider hele ugen igennem, forkæle vores gæster med frugt og grønt, og fra tid til anden indkøbe madvarer til gratis uddeling,” lyder det fra Tine Hedemann Tjell, der er leder af Hjerterummet i Aalborg, der ligger på Jyllandsgade.

”Mad er et helt basalt behov hos os alle, og vi oplever også, at muligheden for at få gratis mad har stor betydning for vores gæster. Der er særligt stor efterspørgsel, når vi to gange om ugen serverer varmt mad,” fortsætter hun, og understreger, at Hjerterummet er det eneste værested i Aalborg, som har åbent om aften. Dørene er åbne mandag til torsdag kl. 17-21 og fredag og søndag fra kl. 16 til 20.

Kunst og kultur skaber fællesskaber
Den Sociale Café Hjerterummet får besøg af mellem 40 og 80 mennesker i løbet af en aften, og det er ifølge Tine Hedemann Tjell mennesker i udsathed i form af fx alkohol- eller stofmisbrug, psykisk sygdom, hjemløshed eller ensomhed.

”Det er i høj grad mennesker, der lever fra dag til dag, og som ofte ikke har det store netværk,” siger værestedslederen og fremhæver, at gæsterne foruden maden også kommer i Hjerterummet for fællesskabet.

Væresteder tilbyder et fællesskab, hvor der er mulighed for at være sammen om en aktivitet. Der er både bræt- og kortspil, bordtennis, bordfodbold og en minibiograf. Mindst lige så vigtigt tilbyder de forskellige kreative aktiviteter.

”Vi har forskellige kunstneriske processer, hvor vores gæster har mulighed for at gøre brug af deres evner, fordybe sig og derigennem bearbejde og fortælle deres historie. Alt sammen i fællesskab med andre,” siger Tine Hedemann Tjell. Hun fortsætter:

”Vi oplever, at kunsten og kulturen kan noget helt særligt og unikt. Den giver vores gæster en mulighed for at udtrykke sig på en måde, hvor de nødvendigvis ikke behøver at sætte ord på.”

Det kulminerer blandt andet i en særlig festival, Rodløs Kulturfestival, som løber af stablen den 7.-9. november 2024. Alle er velkommen, og som gæst vil der være mulighed for at se og opleve Hjerterummets gæsters udtryk.

Blå Kors Danmark har samlet set modtaget 30,9 mio. kroner i inflationshjælp, hvoraf knap 25 mio. kroner går til børn i udsatte familier, som bl.a. får mad gennem Blå Kors’ familienetværk. Resten af pengene går til udsatte voksne, som får hjælp via væresteder.

Til journalister: Varme måltider serveres onsdage fra kl. 17, hvor det vil være muligt at få en snak med både medarbejdere og brugere.

Ring til nedenstående for nærmere aftale:

Tine Hedemann Tjell, leder af Hjerterummet, 2968 9627, tht@blaakors.dk
Mette Ankerstjerne Christiansen, pressekontakt, 2834 4319, mae@blaakors.dk