Gammelt tøj får nyt liv: Genbrugsbutik vil inspirere horsensianerne

De næste par uger kan man opleve en helt særlig udstilling i Blå Kors Genbrugscenter i Horsens, hvor butikken i samarbejde med en designteknologstuderende sætter fokus på upcycling af tekstiler.

Når man kommer ind i Blå Kors Genbrugscenter på Vejlevej i Horsens vil man møde en udstilling med fokus på at upcycle brugt tøj.

En hvid skjorte med broderier af blandt andet en rose, vandmand og et sejlskib, og et par cowboybukser med lapper i forskellige nuancer af blå.

Det er nogle af de stykker tøj, som præsenteres på mannequindukker i en ny udstilling i Blå Kors Genbrugscenter i Horsens.

De seneste 10 uger har Blå Kors Genbrug i samarbejde med Bitten Hansen, som er designteknologstuderende, udviklet en udstilling, der inspirerer til at give tekstiler længere levetid ved at benytte nål og tråd i stedet for at smide dem ud.

"Vi ønsker at skabe opmærksomhed omkring den bæredygtige praksis med upcycling af tekstiler. Mange tekstiler kan få nyt liv med kun en lille indsats," siger Kirsten Nørlund, som er souschef i Blå Kors Genbrug og ansvarlig for butikken i Horsens.

"Alle kan være med"

Bitten Hansen, der til daglig studerer designteknolog på Erhvervsakademi SydVest i Sønderborg med speciale i fashion design, har været særligt optaget af bæredygtighed og broderi, hvilket har været den primære drivkraft bag udstillingen.

"Min motivation for at skabe denne udstilling er at vise, hvordan tøj, der ofte ender bagerst i garderobeskabet, kan upcycles. De anvendte teknikker er meget enkle, så alle kan være med", siger Bitten Hansen, som håber, at kunderne selv får lyst til at give sig i kast med at skabe deres egne unikke kreationer.

Udstillingen vil kunne opleves i Blå Kors Genbrugscenter i Horsens fra den 12. marts og indtil midt i april, hvorefter den vil blive udstillet i Blå Kors' genbrugsbutikker over hele landet det kommende år. For dem, der ikke har mulighed for at besøge udstillingen personligt, vil broderimønstre og syvejledninger være tilgængelige på Blå Kors Genbrugs hjemmeside.

Alt overskuddet fra Blå Kors' genbrugsbutikker går til at hjælpe udsatte børn, unge og voksne.

Kirsten Nørlund, Blå Kors Genbrug, tlf: 29 68 96 66

Bitten Hansen, designteknologistuderende, tlf: 61 54 18 82