Nyt prioriteringsråd skal kickstarte debat om nødvendige prioriteringer i sundhedssektoren

Nu lanceres et nyt samfundspartnerskab, Sundhedssektorens Prioriteringsråd, det er blevet til på initiativ fra Lægeforeningen. Partnerskabet skal tage hul på de svære, men nødvendige diskussioner om, hvordan vi bruger arbejdskraften bedre i sundhedssektoren. ”Der er i høj grad brug for at kickstarte debatten om prioritering, hvis vi skal fremtidssikre sundhedsvæsenet. Derfor tager vi nu skridt til at lancere Sundhedssektorens Prioriteringsråd,” udtaler Lægeforeningens formand, Camilla Noelle Rathcke.

Nu lancerer Lægeforeningen Sundhedssektorens Prioriteringsråd. Rådet er sammensat af repræsentanter for patienter, erhvervsliv, fagbevægelsen og NGO’er m.fl. og har til opgave i løbet af 2023 at drøfte forskellige veje til at prioritere og sikre en mere effektiv brug af arbejdskraften i sundhedssektoren.

For at modvirke de voksende ventelister og ikke mindst tage hånd om det stigende antal patienter, som får brug for hjælp i de kommende årtier, bliver det nødvendigt at bruge ressourcerne så effektivt som muligt.

”Det store pres, som sundhedsvæsenet oplever, har gjort det klart, at der er brug for, at læger, og i høj grad også andre samfundsaktører, kickstarter en debat om prioriteringer for at fremtidssikre sundhedssektoren. Det er politikerne, som har det endelige ansvar for, at sundhedsvæsenet fungerer. Men der er brug for flere forskellige perspektiver, hvis vi skal tage hul på en forventningsafstemning med befolkningen om, hvad vi skal bruge den tilgængelige arbejdskraft på i sundhedsvæsenet. Fra Sundhedssektorens Prioriteringsråd tilbyder vi netop de perspektiver fra en bred skare af repræsentanter, og jeg har en klar forventning om, at politikerne vil lytte til rådets anbefalinger,” siger Camilla Noelle Rathcke.

Sundhedssektorens Prioriteringsråd, som vil få Camilla Noelle Rathcke som formand, skal i løbet af næste år komme med oplæg til inspiration og debat samt udvikle ideer til et samlet sæt anbefalinger. Særligt bredden i partnerskabet er afgørende for rådets arbejde.

”Jeg er glad og stolt over den store opbakning, der er fra en meget bred kreds af samfundsaktører, til Lægeforeningens ide om at skabe Sundhedssektorens Prioriteringsråd. Det vidner om, at der på tværs af samfundet er et ønske om en velfungerende sundhedssektor. Vi tager handsken op, og forhåbentlig følger politikerne efter,” uddyber Lægeforeningens formand, Camilla Noelle Rathcke.

Det er planlagt, at rådet skal mødes fire gange i løbet af 2023, første gang den 11. januar 2023. På rådets første møde vil medlemmerne afklare, hvilke emner og temaer, som rådet skal arbejde med.

Sundhedssektorens Prioriteringsråd består af:

Camilla Noelle Rathcke, formand, Lægeforeningen, Adam Wolf, administrerende direktør, Danske Regioner, Anne Kristine Axelsson, koncerndirektør Pension & Erhvervssikring, ATP, Ida Donkin, bestyrelsesmedlem, Lægevidenskabelige Selskaber, Ida Sofie Jensen, koncernchef, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Jakob Kjellberg, professor, VIVE, Jesper Fisker, administrerende direktør, Kræftens Bekæmpelse, Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær, Red Barnet, Jørgen Schøler Kristensen, formand, Medicinrådet, Katrina Feilberg Schouenborg, markedschef Sundhed og Life Science, Dansk Erhverv, Klaus Klausen, formand, Etisk Udvalg Lægeforeningen, Klaus Lunding, formand, Danske Patienter, Kristian Vendelbo, administrerende direktør, KL, Leif Vestergaard Pedersen, formand, Det Etiske Råd, Lene Krabbe Dahl, forbundssekretær, 3F, Lone Frank, videnskabsjournalist og forfatter, Martin Kiil, Martin Kiil, administrerende Direktør for Norden og Danmark, Coloplast, Michael Dall, formand, Behandlingsrådet, Michael Teit Nielsen, vicedirektør, Ældresagen, Mona Striib, forbundsformand, FOA.

Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet er inviteret som observatører.

Frederiksberg-forsker Sanne Marie Thysen er valgt som nyt medlem af Lægeforeningens bestyrelse15.12.2022 13:29:55 CET | Pressemeddelelse

Lægeforeningens bestyrelse er blevet en forsker fra Frederiksberg rigere, da Sanne Marie Thysen netop er blevet valgt ind. Hun er postdoc på Frederiksberg Hospital ved Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, hvor hun primært forsker i vacciner og vitaminer.I 2023 starter hun i en introstilling i Klinisk Farmakologi på Bispebjerg Hospital. Sanne Marie Thysen har allerede mange års fagpolitisk erfaring, og hun er en aktiv stemme i den sundhedspolitiske debat. Hun er blandt andet formand for Lægeforeningen Hovedstaden, og formand for Lægeforeningens forskningsudvalg. Sanne Marie Thysen giver dog faklen videre som formand for Lægeforeningen Hovedstaden i det nye år, så hun kan dedikere tiden til arbejdet i Lægeforeningens bestyrelse. ”Der er stort politisk fokus på det pressede sundhedsvæsen i disse år - og det med god grund. Det bliver vigtigt at få fokus på prioriteringen af ressourcerne, og i den forbindelse er det vigtigt, vi husker, at vi ikke kun skal løse de mest akutte udford

Børnelæge Christina Neergaard Pedersen fra Kolding er valgt som nyt medlem af Lægeforeningens bestyrelse15.12.2022 13:07:38 CET | Pressemeddelelse

Lægeforeningens bestyrelse er blevet et medlem fra det syddanske rigere, da børnelæge Christina Neergaard Pedersen netop er blevet valgt ind. Christina Neergaard Pedersen er bosat i Kolding, og hun arbejder til daglig som afdelingslæge på Aabenraa Børneafdeling. ”Jeg vil arbejde for, at alle læger fortsat kan se sig selv i vores standsforening, men uden at vi som forening går i stå. Lægeforeningen skal turde være progressiv og modig – det er der brug for i fremtidens sundhedsvæsen, hvor der venter nogle svære diskussioner blandt andet om prioritering af ressourcerne,” siger Christina Neergaard Pedersen. Christina Neergaard Pedersen har været fagpolitisk aktiv i flere år, og hun er valgt ind i Lægeforeningens bestyrelse gennem Yngre Læger, hvor hun har været medlem af bestyrelsen de seneste tre år. I Yngre Læger er hun forperson for speciallægeudvalget, og hendes politiske arbejde har blandt andet været fokuseret på arbejdsmiljø og det gode patientforløb, og derudover er hun også medlem

Læger: Fordobling i overskridelser af udredningsretten kan have alvorlige konsekvenser27.10.2022 09:52:28 CEST | Pressemeddelelse

6 ud af 10 børn og unge, der skal udredes i børne- og ungdomspsykiatrien, ender på så lange ventelister, at udredningsretten ikke kan overholdes. I første halvår af 2022 drejede det sig om 3.781 børn og unge - det er mere end en fordobling på kun et år, hvilket understreger behovet for en hurtig og effektiv politisk indsats for at øge behandlingskapaciteten i hele landet, mener Lægeforeningen.