Nyt overfald i Storstrøm Fængsel

En fængselsbetjent er blevet ramt med knytnæveslag i hovedet af en LTF-relateret fange i Storstrøm Fængsel.

Overfaldet sker i det øjeblik, betjenten træder ind på fangens celle. Fangen rammer betjenten på siden af hovedet og løber derefter hen mod en anden betjent og slår ud efter ham. Det lykkedes derefter betjentene at få kontrol over manden.

Det er det andet overfald på fem dage i fængslet.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye tager skarp afstand fra overfaldene, hvor bandemedlemmer tilknyttet LTF går målrettet efter personalet.

"Det her skal stoppes med det samme. LTF skal ikke tro, at de bestemmer noget som helst i fængslerne. Jeg opfordrer til, at der iværksættes de strengeste tænkelige sanktioner mod grupperingen," siger formanden.

Betjenten blev efter overfaldet kørt på skadestuen.

Yderligere information: Kim Østerbye, 72 55 99 99.

Læs også: Groft overfald i Storstrøm Fængsel

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får