Knudsen Kilen A/S

Nyt kilesystem til terrasser løser handymænds hovedpiner

Med et nyt opklodsningssystem kommer Knudsen Kilen en af sommerens store gør-det-selv-udfordringer til livs. Nyt terrassesystem sikrer nemlig en plan og lige terrasse uanset underlagets niveauforskelle og ujævnheder.
Terrassen er blandt danskernes foretrukne byggeprojekter. Men en gør-det-selv terrasse kan være svær at bygge korrekt og få plan. Sådan behøver det slet ikke være, siger Knudsen Kilen. Foto: Knudsen Kilen.

Danskerne har for alvor fået mod på at bygge selv, og mange er gået i gang med gør-det-selv projekter i stor stil. Ifølge Danske Bank steg vores forbrug hos byggemarkederne i gennemsnit med 40 procent sammenlignet med 2019, og ifølge den nye Year in search rapport har vi samtidig søgt 50 procent mere på ”maling” online, mens ”hjemmelavet” var med helt i top under de mest søgte ord sidste år.

–En af forklaringerne bag byggelysten er naturligvis coronanedlukningen, som har holdt danskerne i deres hjem. Da vi ikke har mulighed for at rejse væk i ferierne og gøre de ting, vi er vant til i al almindelighed, er folk blevet meget opmærksomme på, hvad man kan lave hjemme i stedet. Jeg tror, at vi i år kan se frem til nogle meget aktive gør-det-selv forårs- og sommermåneder,siger Mads Duzenius Christensen, der er direktør og partner hos reklamebureauet Envision, der har ekspertise i forbrugsindsigt.

Nemmere terrasse med Knudsen Kilen

Blandt de mange byggeprojekter er terrassen, hvor man kan nyde udelivet, haven og familiens selskab, en af de nærliggende at tage fat på. Men en gør-det-selv terrasse har indtil nu været en stor mundfuld for mange. De er nemlig svære at bygge korrekt og gøre plane. Den udfordring har fået virksomheden Knudsen Kilen til at udvikle et nyt opklodsningssystem, som benyttes i stedet for mursten og træklodser, der ellers har været normen. Terrassesystemet gør det nemt for gør-det-selv folket at lægge en perfekt plan og lige have- eller tagstrøterrasse uanset underlagets niveauforskelle og ujævnheder.

Terrassesystemet fra Knudsen Kilen består af en række brugervenlige, frostsikre og UV-bestandige kiler i genbrugeligt PE-plast, som ikke påvirkes af fugt, råd eller svamp, der kan være et problem, hvis vejret er dårligt eller projektet strækker sig på tværs af årstiderne. Kilerne justeres let til den højde, man ønsker, og kan bruges på alle underlag samt tagpap.

Tips til en perfekt gør-det-selv terrasse

Knudsen Kilen har over 50 års erfaring med opklodsning og gulvlægning, og har følgende gode råd, hvis du overvejer at gå i gang med Knudsen Kilens nye terrassesystem.

Forberedelse: Skal du lave tagterrasse, skal du være sikker på, at konstruktionen under kan holde til vægten af terrassen. Du kan finde hjælp hertil i den medfølgende vejledning. Derudover skal du sikre, at underlaget er stabilt og trykfast. Højde- og niveauforskelle kan du udligne med kilerne og et vaterpas. Overvejer du at udvide terrassen med for eksempel spabad, udekøkken og lignende, skal terrassen understøttes med ekstra opklodsninger.

Materialer og dimensioner: Er træet trykimprægneret, bør strøerne være minimum 45 mm brede og 70 mm høje. Er strøerne af løvtræ, bør de være minimum 95 mm høje.

Opbygning og afstand: Strøerne skal lægges efter træets type og dimensioner. Dog anbefaler Knudsen Kilen, at der maksimalt er 55 cm mellem strøerne for at sikre den bedst mulige bæreevne og stabilitet. Husk, at nogle terrassebrædder kræver mindre afstand mellem strøerne, og det er altid er terrassebræddernes minimumsafstand, der er gældende.

Opklodsningen: Første opklodsning bør sættes maksimalt 50-80 mm fra yderkanten af tværstrøen. De næste opklodsninger sættes maksimalt 250 mm fra den første opklodsning. Herefter bør der maksimalt være 500 mm mellem opklodsningerne. Husk, at nogle strøtyper, som for eksempel komposit, kræver kortere afstand mellem opklodsningerne.

Terrassesystemet fra Knudsen Kilen forhandles i alle førende byggemarkeder og værktøjsgrossister.

Henrik Lund
Salgschef Knudsen Kilen
(+45) 47760101
hsl@knudsenkilen.dk

Billeder

Download
Knudsen Kilen har udviklet et nyt terrassesystem, som indeholder kilesæt af tre dele til opklodsning, der gør det nemt at bygge en plan have- eller tagterrasse. Foto: Knudsen Kilen.
Download
Knudsen Kilens nye terrassesystem kan benyttes til terrasser, hvor strøerne skal hæves mellem  52 og 287 mm. Foto: Knudsen Kilen.
Knudsen Kilens nye terrassesystem kan benyttes til terrasser, hvor strøerne skal hæves mellem 52 og 287 mm. Foto: Knudsen Kilen.
Download
Danskerne for alvor fået mod på at bygge selv og er gået i gang med gør-det-selv projekter i stor stil. Foto: PR.
Download
Da vi ikke har mulighed for at rejse væk i ferierne og gøre de ting, vi er vant til i al almindelighed, er danskerne blevet mere opmærksomme på, hvad man kan lave hjemme i stedet. Foto: PR.

Information om Knudsen Kilen A/S

Knudsen Kilen A/S
Industrivej 21
3300 Frederiksværk