Aarhus Universitet: Arts

Nyt forskningsprojekt vil skabe fremtidens horroroplevelse

Del
Ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens håber horrorforsker Mathias Clasen fra Aarhus Universitet at designe en gyseroplevelse, der tilpasser sig folks 'sweet spot of fear'. Innovationsfonden har netop støttet projektet med halvanden million kroner.

Virtual reality, kunstig intelligens og psykofysiologi.

Det er ingredienserne i et nyt forskningsprojekt fra Arts på Aarhus Universitet, som over det næste år vil undersøge, hvordan man skaber fremtidens horroroplevelse.

Bag projektet står lektor og horrorforsker Mathias Clasen, der sammen med sine kolleger i forskningsenheden Recreational Fear Lab sigter efter at udvikle en oplevelse, hvor fans af gys og gru iføres et virtual reality-headset og derefter placeres i en gyserverden, som indretter sig efter ens kropslige og følelsesmæssige tilstand.

Det tekniske design skal dermed sikre, at oplevelsen bliver tilpas skræmmende og dermed så sjov som muligt, forklarer Mathias Clasen.

"Via målinger fra sensorer, som vi monterer i headsettet og på spillerens krop, kan vi træne en algoritme til at sørge for, at spilleren rammer ’the sweet spot of fear’. Det vil samtidig give os en masse data, som dels gør os klogere på horrorens psykologi og fysiologi og dels gør os i stand til at optimere oplevelsen," fortæller horrorforskeren.

Uhygge med markedspotentiale
Forskningsprojektet, som ordret hedder ’Affective Player Experience of Fear (APEX of Fear): Enhancing User Experience of Horror through Affective Computing’, har netop modtaget en bevilling på knap halvanden million kroner af Innovationsfondens særlige pulje, InnoExplorer. Puljen har til hensigt at hjælpe forskere med at afsøge det kommercielle potentiale af deres forskningsresultater, og Mathias Clasen håber, at den virtuelle gyseroplevelse på sigt kan bredes ud til et større publikum.

"Bevillingen gør det muligt for os at afsøge ikke alene teknologien, men også dens markedspotentiale. Vores markedsanalyse har vist, at mange mennesker gerne vil have kulturelle oplevelser, som er ud over det sædvanlige - unikke og skræddersyede - og at rigtig mange mennesker opsøger skræmmende rekreative oplevelser. De behov mener vi, at vores teknologiske løsning kan tilfredsstille, men det kræver stadig en del forskning og udvikling," siger Mathias Clasen.

Forskningsprojektet løber i første omgang til udgangen af 2022 og inkluderer også et samarbejde med det danske firma Dystopia Entertainment, som står bag spøgelseshuset ’Dystopia Haunted House’ i Vejle, samt en række internationale eksperter inden for spilforskning.

Læs mere om Recreational Fear Lab på forskningsenhedens hjemmeside.

Kontakter

Mathias Clasen, lektor
Aarhus Universitet
Institut for Kommunikation og Kultur - Engelsk
Mail: mc@cc.au.dk
Telefon: (+45) 30957804

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse

Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.

Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse

Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.

Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye