Aarhus Universitet: Arts

Nyt forskningsprojekt vil skabe fremtidens horroroplevelse

Del

Ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens håber horrorforsker Mathias Clasen fra Aarhus Universitet at designe en gyseroplevelse, der tilpasser sig folks 'sweet spot of fear'. Innovationsfonden har netop støttet projektet med halvanden million kroner.

Virtual reality, kunstig intelligens og psykofysiologi.

Det er ingredienserne i et nyt forskningsprojekt fra Arts på Aarhus Universitet, som over det næste år vil undersøge, hvordan man skaber fremtidens horroroplevelse.

Bag projektet står lektor og horrorforsker Mathias Clasen, der sammen med sine kolleger i forskningsenheden Recreational Fear Lab sigter efter at udvikle en oplevelse, hvor fans af gys og gru iføres et virtual reality-headset og derefter placeres i en gyserverden, som indretter sig efter ens kropslige og følelsesmæssige tilstand.

Det tekniske design skal dermed sikre, at oplevelsen bliver tilpas skræmmende og dermed så sjov som muligt, forklarer Mathias Clasen.

"Via målinger fra sensorer, som vi monterer i headsettet og på spillerens krop, kan vi træne en algoritme til at sørge for, at spilleren rammer ’the sweet spot of fear’. Det vil samtidig give os en masse data, som dels gør os klogere på horrorens psykologi og fysiologi og dels gør os i stand til at optimere oplevelsen," fortæller horrorforskeren.

Uhygge med markedspotentiale
Forskningsprojektet, som ordret hedder ’Affective Player Experience of Fear (APEX of Fear): Enhancing User Experience of Horror through Affective Computing’, har netop modtaget en bevilling på knap halvanden million kroner af Innovationsfondens særlige pulje, InnoExplorer. Puljen har til hensigt at hjælpe forskere med at afsøge det kommercielle potentiale af deres forskningsresultater, og Mathias Clasen håber, at den virtuelle gyseroplevelse på sigt kan bredes ud til et større publikum.

"Bevillingen gør det muligt for os at afsøge ikke alene teknologien, men også dens markedspotentiale. Vores markedsanalyse har vist, at mange mennesker gerne vil have kulturelle oplevelser, som er ud over det sædvanlige - unikke og skræddersyede - og at rigtig mange mennesker opsøger skræmmende rekreative oplevelser. De behov mener vi, at vores teknologiske løsning kan tilfredsstille, men det kræver stadig en del forskning og udvikling," siger Mathias Clasen.

Forskningsprojektet løber i første omgang til udgangen af 2022 og inkluderer også et samarbejde med det danske firma Dystopia Entertainment, som står bag spøgelseshuset ’Dystopia Haunted House’ i Vejle, samt en række internationale eksperter inden for spilforskning.

Læs mere om Recreational Fear Lab på forskningsenhedens hjemmeside.

Kontakter

Mathias Clasen, lektor
Aarhus Universitet
Institut for Kommunikation og Kultur - Engelsk
Mail: mc@cc.au.dk
Telefon: (+45) 30957804

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Idealet om inklusion blev for abstrakt – nu må det forankres i praksis16.12.2021 14:31:40 CET | Pressemeddelelse

Trods 10 års inklusionsarbejde henviser vi i dag lige så mange til specialtilbud, som da inklusionsloven blev indført i 2012 med en målsætning om, at 95 % af alle børn skal gå i almenskolen. Vi har ikke været tilstrækkeligt ydmyge over for opgavens kolossale omfang, mener Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor ved DPU. Hun står bag den nye forskningsoversigt i DPU og Nationalt Center for Skoleforsknings e-bogsserie Pædagogisk indblik, der sætter vores tilgang til inklusion under lup og peger på en række faktorer, der kan skabe inkluderende læringsmiljøer.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum