Nyt format: Live-tv fra store vinhuse i Frankrig og Tyskland

Tag med til hjertet af berømte vinregioner, når Danmarks ældste vinhandel Kjær & Sommerfeldt tilbyder førstehåndsindtryk fra udvalgte vinhuse i Europa. Gennem en række live-udsendelser kan dedikerede vinnydere og ganske almindeligt interesserede få vinoplevelser, inspiration og gode historier direkte fra eksperterne. Det er næsten som at være der selv.
Den 28. september sendes der live tv med ønolog og direktør Cyril Chirouze fra Château des Jacques, som er én af Beaujolais’ helt store spillere.

Kjær & Sommerfeldt inviterer alle vininteresserede ud i verden, helt tæt på produktionen og ind på vinerierne. På mandag den 26. september sendes den første af en række liveudsendelser direkte fra et af de mest velansete vinhuse i Bourgogne: Maison Louis Jadot. Den knap 150 år gamle vinhandel vil gerne give sin passion og viden videre gennem seriøs formidling i form af bl.a. masterclass og samtaler med folkene bag de kendte vine. I september er der fokus på Bourgogne i Frankrig, og til oktober kan man komme med til Rheingau i Tyskland, som er Riesling-druens fødested.

”Vi oplever, at vores kunder ligesom os er tørstige efter viden og nye smagsoplevelser. De vil gerne være klogere på vin, høre nogle af de spændende historier og kende baggrunden for det, de hælder i glasset,” forklarer direktør Mads Stensgaard og fortsætter:

”Vi har en tæt relation til vinhusene, og vi er selv meget begejstrede over den dedikation og kærlighed, de har til vinen. Det gør en kæmpe forskel at høre eksperterne selv fortælle – det vil vi gerne give videre.”

Noget af det særlige ved live-formatet – og formentlig en af årsagerne til, at det er blevet et relativt stort fænomen – er, at man f.eks. kan stille spørgsmål undervejs og få en direkte kontakt. I udsendelserne fra Kjær & Sommerfeldt tilbydes også live-shopping med mulighed for at købe de vine, som programmet handler om, og til nogle helt særlige priser. Der er dog absolut ikke noget krav om køb for at se med.

Når Kjær & Sommerfeldt løfter live-formatet fra shopping til viden, skyldes det deres ambitiøse ønske om at levere den bedste vinrådgivning i branchen, uanset om det er fra den historiske forretning på Gl. Mønt i København eller på nettet. Det tætte samarbejde med en række større og mindre vinhuse i Europa og resten af verden kombineret med nye digitale formater giver vinhandlen en unik mulighed for at tilbyde kunderne at komme helt tæt på og blive klogere på vinens verden.

De første udenlandske live-udsendelser foregår den 26., 27. og 28. september. Mandag den 26. september kl. 19 går det løs i Bourgogne med en masterclass i selskab med Frédéric Barnier, som er Technical Director of Winemaking hos Maison Louis Jadot i Beaune. Huset er et af områdets vigtigste. Bourgogne er ikke et særlig stort, men det er et utroligt sammensat område. Derfor kan en god vinproducent være nøglen til at finde den helt rigtige Bourgogne-vin.

”Jeg synes, det er en virkelig spændende idé og glæder mig til at invitere folk med ind på Masion Louis Jadot – selv om de sidder derhjemme. Jeg håber, jeg kan gøre folk lidt klogere på Bourgogne, på vores vine, årets høst, og på hvilken indvirkning klimaforandringerne har på vindyrkningen. Jeg håber også, at de danske vinentusiaster benytter lejligheden til at stille mig spørgsmål direkte på LIVE, så vi får et spændende arrangement”, siger Frédéric Barnier.

Dagen efter er der mulighed for at være med, når Kjær & Sommerfeldt LIVE besøger den legendariske danske vinbonde, Knud Kjellerup. Han har formået, som én af de få, at opnå anerkendelse som vinbonde i Bourgogne. I dag producerer han Crémanter og bourgogner i verdensklasse.

Vært på live-programmerne er Mads Eklund Hansen, der er vinkonsulent fra Kjær & Sommerfeldt. Han er uddannet tjener og har 14 års erfaring i restaurations- og vinbranchen.

FAKTA OM DE FØRSTE LIVE-UDSENDELSER

Premieren på de udenlandske Live-programmer kan ses her https://www.kjaersommerfeldt.dk/live/
Live-programmerne sendes derudover også fast fra Danmark.

Tre dages live fra Bourgognedistriktet i Frankrig:

• Den 26. september er der masterclass hos vinhuset Louis Jadot i Beaune med teknisk direktør, Frédéric Barnier, som fortæller om husets vine, årets høst og de klimatiske udfordringer.
  • Den 27. september sendes direkte tv med den danske vinbonde Knud Kjellerup, som gennem næsten 30 år har skabt et succesfuldt Bourgognehus i Côte Chalonnaise. Samtalen handler både om vinpionerens eget eventyr og om hvidvine og Crémanter fra Albert Sounit.
  • Den 28. september sendes fra Château des Jacques, som er én af topproducenterne i Beaujolais. Vinhuset er beliggende i Moulin-à-Vent, også kendt som ’kongen af cru’erne’.

Live fra Rieslingsdruens vugge i Tyskland

• 8. oktober går turen til Rheingau i Tyskland, som er Riesling-druens fødested. Der sendes direkte fra vinhuset Balthasar Ress, og udsendelsen kommer både rundt om vine fra Balthasar Ress og Weingut Heitlinger.

Billeder

Download
Huset er et af områdets vigtigste.
Den første LIVE uddsendelse den 26. September foregår i Bourgogne med en masterclass i selskab med Frédéric Barnier, som er Technical Director of Winemaking hos Maison Louis Jadot i Beaune. Huset er et af områdets vigtigste.
Download
Maison Louis Jadot er et af Bourgognes vigtigste vinhuse. Bourgogne er ikke et særlig stort, men det er et utroligt sammensat område. Derfor kan en god vinproducent være nøglen til at finde den helt rigtige Bourgogne-vin.
Download
Mads Stensgaard er direktør for den knap 150 år ikoniske vinhandel Kjær & Sommerfeldt, som nu vil sende LIVE TV fra vingårde så vinmagere og eksperter fra de store vinhuse kan inspirere og dele deres viden og kærlighed til vin.
Download
Château des Jacques er én af de helt store vinhuse i Beaujolais, som Kjær & Sommerfeldt sender live fra den 28. september.
Download
Tag med til hjertet af berømte vinregioner, når Danmarks ældste vinhandel Kjær & Sommerfeldt tilbyder førstehåndsindtryk fra udvalgte vinhuse i Europa gennem en række live-udsendelser.
Download
Den danske legendariske vinbonde Knud Kjellerup fra vinhuset Albert Sounit, som er én af de få, der har opnået anerkendelse som vinbonde i Bourgogne. I dag producerer han Crémanter og bourgogner i verdensklasse.

Information om Kjær & Sommerfeldt og Drinx

Kjær & Sommerfeldt og Drinx