Nyt formandskab i Gymnasieskolernes Lærerforening

Fra 1. januar 2019 får Gymnasieskolernes Lærerforening nyt formandskab med Tomas Kepler, Asger Boe Wille og Anders Frikke. Tomas får formandskasketten, mens Asger og Anders bliver næstformænd.

Fra venstre Asger Boe Wille, Tomas Kepler og Anders Frikke

Tomas, Asger og Anders repræsenterer de tre lister i GL, og de har indgået en bred konstitueringsaftale med et formandskab, der har et ønske om et tæt samarbejde til gavn for gymnasieuddannelserne og for GL’s medlemmer.

”Jeg ser det som afgørende, at vi har fået en bred konstituering, som sikrer os, at vi kæmper bedst sammen mod de udfordringer, som medlemmerne og sektoren står overfor,” siger Tomas Kepler.

Asger Boe Wille er helt enig. ”Det har været en hård valgkamp, så derfor er det ekstra dejligt, at de tre lister er gået sammen, så synspunkterne fra alle tre lister kan præge GL’s fremtidige retning,” mener Asger.

Anders Frikke er enig med Tomas og Asger. ”For os har det været vigtigt, at vi kan være med til at præge udviklingen, især uddannelsespolitikken. Og så tror jeg, at det fremtidige samarbejde har godt af, at konstitueringen er så bred som mulig,” siger Anders.

Det konstituerende hovedbestyrelsesmøde afholdes den 14. november, og den nye hovedbestyrelse begynder sit arbejde 1. januar 2019.

Fakta om formandskabet

Tomas Kepler er 45 år og underviser til daglig i engelsk og historie på Aalborghus Gymnasium. Han har været tillidsrepræsentant, og de seneste fem år har Tomas siddet i GL’s hovedbestyrelse; de seneste to år som formand for overenskomstudvalget.

Asger Boe Wille er 37 år og underviser i historie, dansk og mediefag på Køge Gymnasium. Han har siddet i hovedbestyrelsen i den seneste valgperiode og været medlem af arbejdspladsudvalget.

Anders Frikke er 38 år og underviser i historie og dansk på Middelfart Gymnasium og hf. Anders har været tillidsrepræsentant og har de sidste tre år siddet i hovedbestyrelsen og været medlem af arbejdspladsudvalget.

Kontaktinfo

Tomas Kepler tlf. 31428120

Asger Boe Wille tlf. 25341032

Anders Frikke tlf. 53741974

Tomas Kepler tlf. 31428120
Asger Boe Wille tlf. 25341032
Anders Frikke tlf. 53741974

Fra venstre Asger Boe Wille, Tomas Kepler og Anders Frikke

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden