Nyt formandskab i Gymnasieskolernes Lærerforening

Fra 1. januar 2019 får Gymnasieskolernes Lærerforening nyt formandskab med Tomas Kepler, Asger Boe Wille og Anders Frikke. Tomas får formandskasketten, mens Asger og Anders bliver næstformænd.

Fra venstre Asger Boe Wille, Tomas Kepler og Anders Frikke

Tomas, Asger og Anders repræsenterer de tre lister i GL, og de har indgået en bred konstitueringsaftale med et formandskab, der har et ønske om et tæt samarbejde til gavn for gymnasieuddannelserne og for GL’s medlemmer.

”Jeg ser det som afgørende, at vi har fået en bred konstituering, som sikrer os, at vi kæmper bedst sammen mod de udfordringer, som medlemmerne og sektoren står overfor,” siger Tomas Kepler.

Asger Boe Wille er helt enig. ”Det har været en hård valgkamp, så derfor er det ekstra dejligt, at de tre lister er gået sammen, så synspunkterne fra alle tre lister kan præge GL’s fremtidige retning,” mener Asger.

Anders Frikke er enig med Tomas og Asger. ”For os har det været vigtigt, at vi kan være med til at præge udviklingen, især uddannelsespolitikken. Og så tror jeg, at det fremtidige samarbejde har godt af, at konstitueringen er så bred som mulig,” siger Anders.

Det konstituerende hovedbestyrelsesmøde afholdes den 14. november, og den nye hovedbestyrelse begynder sit arbejde 1. januar 2019.

Fakta om formandskabet

Tomas Kepler er 45 år og underviser til daglig i engelsk og historie på Aalborghus Gymnasium. Han har været tillidsrepræsentant, og de seneste fem år har Tomas siddet i GL’s hovedbestyrelse; de seneste to år som formand for overenskomstudvalget.

Asger Boe Wille er 37 år og underviser i historie, dansk og mediefag på Køge Gymnasium. Han har siddet i hovedbestyrelsen i den seneste valgperiode og været medlem af arbejdspladsudvalget.

Anders Frikke er 38 år og underviser i historie og dansk på Middelfart Gymnasium og hf. Anders har været tillidsrepræsentant og har de sidste tre år siddet i hovedbestyrelsen og været medlem af arbejdspladsudvalget.

Kontaktinfo

Tomas Kepler tlf. 31428120

Asger Boe Wille tlf. 25341032

Anders Frikke tlf. 53741974

Tomas Kepler tlf. 31428120
Asger Boe Wille tlf. 25341032
Anders Frikke tlf. 53741974

Fra venstre Asger Boe Wille, Tomas Kepler og Anders Frikke

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Gode intentioner hos Undervisningsministeren, men behov for hårdere styring3.10.2019 16:49:53 CESTPressemeddelelse

Ros til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil for at ville løse problemerne med bl.a. etnisk opdelte gymnasier fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler. Men desværre løser ministerens forslag ikke problemerne. Behov for tydeligere regler, afskaffelse af ventelister og samarbejde mellem regioner ”Skæv elevsammensætning kommer vi kun til livs med benhård styring. Ministeren skal skrue ned for nogle skolers kapacitet, så gymnasier, der lider under markant faldende elevtal, kan få det antal elever, som giver mulighed for at skolen kan fungere fagligt og socialt forsvarligt,” mener GL-formanden. Et andet problem i ministerens forslag er, at det ikke indeholder tydelige regler for, hvordan fordelingsudvalgene og regionerne kan styre og koordinere kapaciteten på gymnasierne og sanktionere, hvis gymnasier overtræder reglerne eller bryder indgåede aftaler. Hvis regionerne skal have et større politisk ansvar for at fordele eleverne og fastsætte kapaciteten, skal d