Nyt designprincip: Dansk Bin-Picking med overlegen præcision barberer omstillingstid ned

Scape Technologies gør det nu meget lettere at indstille robotter til at løse avancerede Bin-Picking-opgaver. Ud med langhåret programmering og ind med grafisk, intuitiv betjening. Det nye designprincip, som Scape netop har lanceret i sin nye Bin-Picking-software, vil skære markant i tidsforbruget.

Ikke mindst i Kina er brugervenlighed altafgørende for succes. Kina er derfor katalysator for robotvirksomheden SCAPEs øgede fokus på brugervenlighed.

Først fjernede Scape Technologies, med sine unikke algoritmer, barriererne for at få robotter til præcist at gribe og håndtere emner uanset materiale og udformning. Nu arbejder Scape intensivt på at minimere den tid og de ressourcer, som slutbrugerne plejer at bruge på at opstille og omstille Bin-Picking-løsninger. Selskabet har besøgt sine kunder rundt omkring i verden og fået en dyb indsigt i, hvordan brugervenligheden kan boostes for brugerne med vidt forskelligt kompetenceniveau og uddannelsesbaggrund.

”Det svinger meget hos vores kunder, hvem der betjener vores software. Det er vidt forskelligt organiseret. Derfor går vi efter at gøre det så enkelt og overskueligt som overhovedet muligt, så også ”manden på gulvet” kan betjene vores binpicking-løsninger. Vores kunder vil gerne være selvkørende og selv håndtere det hele, når de først har fået det installeret. Og det er helt i tråd med det, vi gerne vil her i Scape. Vi vil gerne primært være softwareleverandør, så brugerne selv har magten over deres løsninger. Ofte går der måneder imellem man stiller om til andre emner og træner løsningen til at samle nye typer emner op, og så glemmer man, hvad man gjorde. Derfor skal det være endnu lettere at gå til, så omstilling går hurtigt og ikke forårsager megen nedetid”, siger CTO og stifter af Scape Technologies, Rene Dencker.

Kineserne vil have enkelhed

Scape laver en gennemgribende make-over af brugeroplevelsen med sin nye software, der bliver lanceret henover det første halvår af 2020. Faktisk investerer Scape størstedelen af sine udviklingsressourcer på dette.

”Ikke mindst i Kina er brugervenlighed altafgørende for succes. Kina er hele katalysatoren for denne udvikling. Uddannelsesniveauet i Kina er væsentligt lavere end i Europa og de folk, der står med det her, kan man ikke forvente kan det samme, som en operatør kan andre steder i verden,” har Rene Dencker erfaret.

I løbet af de kommende måneder vil brugergrænsefladen blive simplificeret, og brugeren vil blive guided med wizards i valg, og forklaringer på hvorfor brugeren skal tage dem. En af de første klare forbedringer i SCAPE Bin-Picker softwaren handler om genkendelsen af emner, når der skal programmeres Bin-Picking af en ny type emne. Med den nye version af software er dette simplificeret således, at det foregår grafisk og intuitivt og semi-automatisk; Softwaren beregner på intelligent vis en masse af de lidt besværlige indstillinger og parametre for brugeren. Dermed forbedres burgervenligheden betydeligt for brugeren.

Rene Dencker giver et eksempel:

”Når man starter med et nyt emne, skal man tage stilling til, hvor stort emnet er, og så skal man alt efter hvilken sensor man bruger og hvor stor kassen er, normalt definere hvordan man vil opdele kassen i zoner og tage billeder rundt i kassen. Nu kan vores løsning selv regne det hele ud med udgangspunkt i 3D-modeller af emnerne.”

Flere simulationsmuligheder sparer tid

Scape supporterer også import af CAD-modeller i standardformater, så brugeren slipper for bøvl med konvertering eller rekvirering af andre filtyper.

En anden hurdle Scape har løst handler om at definere, hvordan emner skal gribes.De kan defineres på tusindvis af måder. Nu kan man bede systemet om selv at definere, hvordan det er muligt at gribe det enkelte emne med en sugekop. Processen bliver dermed både betydeligt nemmere og hurtigere for brugeren.

Et tredje område, hvor man vil se væsentlige forbedringer i software, er på simuleringssiden. Der er allerede mange ting, der bliver simuleret såsom baneplanlægning for robotten på vej ned i kassen og ud igen. Det bliver dog udbygget væsentligt, så man kan simulere mere og mere, inden man begynder at køre med en robot. Det sparer masser af tid. Lige nu betyder det, at det nu er muligt at simulere hele kalibreringsprocessen af de forskellige 3D-vision sensorer, som Scape har, inden man starter robotten, så man ikke først opdager eventuelle problemer langt henne i processen.

Scapes software er i øvrigt altid bagud-kompatibelt. Man kan altid opdatere til ny softwareversion uden at få problemer med sin eksisterende binpicking-installation.

John Espensen, Marketing Manager, Scape Technologies
je@scapetechnologies.com
Direct line: +45 2579 9595
Office: +45 7025 3113
www.scapetechnologies.com
Østerbro 5C
DK - 5000 Odense C
DENMARK

Scape laver en gennemgribende make-over af brugeroplevelsen med sin nye software.
Scape Technologies har til huse på Østerbro i Odense i en gammel, men moderniseret kabeltromlefabrik, som nu rummer kontor, showroom og lagerfaciliteter.
Her er et eksempel på automatisk beregning af parametre. I nyeste version af softwaren er det reduceret til én værdi vist i rød cirkel, faktisk beregnes denne værdi også automatisk ved to ud af de tre forskellige 3D-vision sensorer, som Scape leverer. Bemærk også, at grafikken er væsentligt forbedret med en helt ny underliggende ”3D grafik-maskine”.
Før det store løft i brugervenlighed, som Scape har udført, krævede opsætning af zoner og positioner for billedoptagelser en del mere viden og indstilling af parametre, vist i røde firkanter.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Scape Technologies er en fokuseret dansk robotvirksomhed, der leverer unik bin-picking til den globale fremstillingsindustri, herunder bilindustrien. Selskabet leverer verdens mest pålidelige automatiserede bin-picking løsning. Det er en løsning, der integrerer gribere, sensorer, kameraer og egenudviklet software til hurtig, driftssikker og præcis opsamling, kontrol og placering af delkomponenter og emner, som leveres ustruktureret i kasser – deraf begrebet bin-picking.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.