Nyt designprincip: Dansk Bin-Picking med overlegen præcision barberer omstillingstid ned

Scape Technologies gør det nu meget lettere at indstille robotter til at løse avancerede Bin-Picking-opgaver. Ud med langhåret programmering og ind med grafisk, intuitiv betjening. Det nye designprincip, som Scape netop har lanceret i sin nye Bin-Picking-software, vil skære markant i tidsforbruget.

Ikke mindst i Kina er brugervenlighed altafgørende for succes. Kina er derfor katalysator for robotvirksomheden SCAPEs øgede fokus på brugervenlighed.

Først fjernede Scape Technologies, med sine unikke algoritmer, barriererne for at få robotter til præcist at gribe og håndtere emner uanset materiale og udformning. Nu arbejder Scape intensivt på at minimere den tid og de ressourcer, som slutbrugerne plejer at bruge på at opstille og omstille Bin-Picking-løsninger. Selskabet har besøgt sine kunder rundt omkring i verden og fået en dyb indsigt i, hvordan brugervenligheden kan boostes for brugerne med vidt forskelligt kompetenceniveau og uddannelsesbaggrund.

”Det svinger meget hos vores kunder, hvem der betjener vores software. Det er vidt forskelligt organiseret. Derfor går vi efter at gøre det så enkelt og overskueligt som overhovedet muligt, så også ”manden på gulvet” kan betjene vores binpicking-løsninger. Vores kunder vil gerne være selvkørende og selv håndtere det hele, når de først har fået det installeret. Og det er helt i tråd med det, vi gerne vil her i Scape. Vi vil gerne primært være softwareleverandør, så brugerne selv har magten over deres løsninger. Ofte går der måneder imellem man stiller om til andre emner og træner løsningen til at samle nye typer emner op, og så glemmer man, hvad man gjorde. Derfor skal det være endnu lettere at gå til, så omstilling går hurtigt og ikke forårsager megen nedetid”, siger CTO og stifter af Scape Technologies, Rene Dencker.

Kineserne vil have enkelhed

Scape laver en gennemgribende make-over af brugeroplevelsen med sin nye software, der bliver lanceret henover det første halvår af 2020. Faktisk investerer Scape størstedelen af sine udviklingsressourcer på dette.

”Ikke mindst i Kina er brugervenlighed altafgørende for succes. Kina er hele katalysatoren for denne udvikling. Uddannelsesniveauet i Kina er væsentligt lavere end i Europa og de folk, der står med det her, kan man ikke forvente kan det samme, som en operatør kan andre steder i verden,” har Rene Dencker erfaret.

I løbet af de kommende måneder vil brugergrænsefladen blive simplificeret, og brugeren vil blive guided med wizards i valg, og forklaringer på hvorfor brugeren skal tage dem. En af de første klare forbedringer i SCAPE Bin-Picker softwaren handler om genkendelsen af emner, når der skal programmeres Bin-Picking af en ny type emne. Med den nye version af software er dette simplificeret således, at det foregår grafisk og intuitivt og semi-automatisk; Softwaren beregner på intelligent vis en masse af de lidt besværlige indstillinger og parametre for brugeren. Dermed forbedres burgervenligheden betydeligt for brugeren.

Rene Dencker giver et eksempel:

”Når man starter med et nyt emne, skal man tage stilling til, hvor stort emnet er, og så skal man alt efter hvilken sensor man bruger og hvor stor kassen er, normalt definere hvordan man vil opdele kassen i zoner og tage billeder rundt i kassen. Nu kan vores løsning selv regne det hele ud med udgangspunkt i 3D-modeller af emnerne.”

Flere simulationsmuligheder sparer tid

Scape supporterer også import af CAD-modeller i standardformater, så brugeren slipper for bøvl med konvertering eller rekvirering af andre filtyper.

En anden hurdle Scape har løst handler om at definere, hvordan emner skal gribes.De kan defineres på tusindvis af måder. Nu kan man bede systemet om selv at definere, hvordan det er muligt at gribe det enkelte emne med en sugekop. Processen bliver dermed både betydeligt nemmere og hurtigere for brugeren.

Et tredje område, hvor man vil se væsentlige forbedringer i software, er på simuleringssiden. Der er allerede mange ting, der bliver simuleret såsom baneplanlægning for robotten på vej ned i kassen og ud igen. Det bliver dog udbygget væsentligt, så man kan simulere mere og mere, inden man begynder at køre med en robot. Det sparer masser af tid. Lige nu betyder det, at det nu er muligt at simulere hele kalibreringsprocessen af de forskellige 3D-vision sensorer, som Scape har, inden man starter robotten, så man ikke først opdager eventuelle problemer langt henne i processen.

Scapes software er i øvrigt altid bagud-kompatibelt. Man kan altid opdatere til ny softwareversion uden at få problemer med sin eksisterende binpicking-installation.

John Espensen, Marketing Manager, Scape Technologies
je@scapetechnologies.com
Direct line: +45 2579 9595
Office: +45 7025 3113
www.scapetechnologies.com
Østerbro 5C
DK - 5000 Odense C
DENMARK

Scape laver en gennemgribende make-over af brugeroplevelsen med sin nye software.
Scape Technologies har til huse på Østerbro i Odense i en gammel, men moderniseret kabeltromlefabrik, som nu rummer kontor, showroom og lagerfaciliteter.
Her er et eksempel på automatisk beregning af parametre. I nyeste version af softwaren er det reduceret til én værdi vist i rød cirkel, faktisk beregnes denne værdi også automatisk ved to ud af de tre forskellige 3D-vision sensorer, som Scape leverer. Bemærk også, at grafikken er væsentligt forbedret med en helt ny underliggende ”3D grafik-maskine”.
Før det store løft i brugervenlighed, som Scape har udført, krævede opsætning af zoner og positioner for billedoptagelser en del mere viden og indstilling af parametre, vist i røde firkanter.

Scape Technologies er en fokuseret dansk robotvirksomhed, der leverer unik bin-picking til den globale fremstillingsindustri, herunder bilindustrien. Selskabet leverer verdens mest pålidelige automatiserede bin-picking løsning. Det er en løsning, der integrerer gribere, sensorer, kameraer og egenudviklet software til hurtig, driftssikker og præcis opsamling, kontrol og placering af delkomponenter og emner, som leveres ustruktureret i kasser – deraf begrebet bin-picking.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CETPressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.

15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad3.12.2020 13:30:44 CETPressemeddelelse

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.

SCAPE Easy-Picker kan nu købes gennem Universal Robots’ globale netværk af forhandlere og integratorer  9.11.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I september lancerede Scape Technologies SCAPE Easy-Picker, der er en ny brugervenlig bin-picking løsning, der gør det nemt og rentabelt for små og mellemstore virksomheder at investere i automatisering og dermed frigøre mandetimer, der kan bruges på værdiskabende og mere komplekse opgaver. Den nye SCAPE Easy-Picker løsning er nu certificeret af Universal Robots, som en UR+ standard.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.