Nye vaner kan ses i pantdonationer hos dagligvarekæde: Rekordstor pantdonation under corona skaber digital glæde på landets børneafdelinger

Coronakrisen har betydet en pause for hospitalsklovnenes fysiske besøg hos de indlagte børn. De seneste måneder har Danske Hospitalsklovne derfor spredt klovnemagi på Facebook og YouTube med videoer, historier og live-udsendelser. Og det har der været ekstra penge til at gøre i april måned. Kunderne i Lidls 127 butikker har nemlig doneret knap 85.000 kroner til organisationen ved at trykke på den donationsknappen frem for at tage flaskebonen med sig. Det er 35 procent flere end i samme måned sidste år.
”Jeg skal ikke kunne udelukke, at stigningen kan skyldes, at der er blevet købt flere flasker med pant under corona, fordi det ikke har været muligt at komme til grænsen. Men jeg tror nu, den primære årsag skal findes i den gavmildhed, vi så småt kan se som en tendens under coronakrisen med ekstra støtte til fx ZOO og UNICEF", siger Lærke Skaksen, CSR-chef i Lidl og fortsætter: ”Uanset, hvorfor donationerne er steget så meget, er jeg virkelig stolt over og glad for, at der nu kommer ekstra penge til det store arbejde, der bliver gjort hos Danske Hospitalsklovne.”
Ekstra donationer giver mere digital klovnemagi på sociale medier
Hos Danske Hospitalsklovne kommer de ekstra donationer fra Lidls kunder til at betyde mere digital klovnemagi på landets børneafdelinger.
5-årige Kalle er et af de børn, som har glæde af de digitale klovnerier. Han kender hospitalsklovnene fra sin tid på sygehuset som kræftpatient og særligt klovnen Dr. Dulle var en succes, da han sendte live på Facebook:
”Kalle blev næsten helt genert, men også rigtig glad, da vi tændte for Dr. Dulle. Det, at vi blev budt indenfor i Dr. Dulles hjem, gjorde det ekstra trygt. Det var dejligt at gense en elsket ven, som ikke virkede bekymret. Kalle var ikke til at skyde igennem, og vi måtte lige se det et par gange igen bagefter”, fortæller mor til Kalle, Ditte Magnusson, til Danske Hospitalsklovne.
Danske Hospitalsklovne har 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 184 ugentlige klovnevagter fordelt på alle landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. Der er i øjeblikket flere klovne under uddannelse, som står klar, når børnene igen kan få besøg. For en tid endnu, kommer klovnerierne dog til at fortsætte digitalt, og de kommer til at få et ekstra skub takket være de ekstra donationer fra Lidls kunder.
”Vi er utrolig glade for støtten, og at Lidls kunder har været gavmilde og trykket lidt ekstra på donationsknappen i flaskeautomaten. Vi ved, at coronakrisen er en svær tid for mange syge børn, der er isoleret fra omverdenen på hospitalsstuer eller derhjemme. Derfor gør hospitalsklovnene alt for at være der digitalt, så de ikke føler sig alene. Vi håber selvfølgelig snart, at vi kan vende tilbage på alle landets børneafdelinger, men indtil da tænker vi kreativt for at nå dem på nye måder”, siger Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne.
Lidl og Danske Hospitalsklovne har samarbejdet siden 2012 og Lidl været hovedsponsor for foreningen siden 2015.
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 127 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Bredt udvalg, lave priser og en klar strategi bag: Lidl er Årets plantebaserede discount-supermarked 20253.11.2025 11:36:34 CET | Pressemeddelelse
For tredje gang på fire år løber Lidl med prisen som Årets plantebaserede discount-supermarked ved Dansk Vegetarisk Forenings Plant Food Festival i Øksnehallen. Lidl vinder prisen for sit udvalg, priser samt kædens strategiske beslutning om at øge andelen af plantebaserede fødevarer, så de bliver en mere naturlig del af danskernes hverdag.
Torsdag den 6. november åbner Tobias ny Lidl-butik i Ringsted: Vi vil være de billigste24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl slår torsdag den 6. november dørene op til en ny, topmoderne butik på Klosterparks Allé i Ringsted. Her lover butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, lave priser, høj kvalitet og et engageret medarbejderteam, der står klar til at møde kunderne med smil og god energi.
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

