Nye tal fra Coop: Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt

Tal fra Coop viser, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte vare i 2022 er reduceret med lidt over én procent. Det har ført til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2 i Coops udledning, og den positive udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Der bliver lagt mere grønt og mindre kød i kurven, og indkøbene bliver bedre planlagt. Danskerne handler med andre ord mere klimavenligt.
Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt. (Foto: Coop Danmark)

Inflation og prisstigninger har påvirket danskernes indkøbsvaner, og forbrugerne tænker en ekstra gang over, hvad de lægger i indkøbskurven. Det er blevet populært at gå i discountbutikker for at sikre lave priser og gode tilbud, og i medierne har man i den forbindelse kunne støde på påstanden om, at danskerne tænker mere på deres pengepung end klimaet, når de handler. Og at de derfor er mindre tilbøjelige til at træffe klimarigtige valg. Men faktisk har danskernes indkøbsvaner haft en positiv klimaeffekt.

Kigger man salgstallene for Coops butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2. Og det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner, forklarer Jonas Engberg, klimachef i Coop. Han siger:

”Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019.”

Målrettet klimaindsats i Coop

Danskernes ændrede indkøbsvaner er ikke blot et udslag af stigende fødevarepriser som følge af inflationen. Coop har sat gang i en lang række initiativer i årenes løb for at få forbrugerne til at tænke mere klimabevidst, når de handler. Et eksempel er Coops app, der benyttes af en halv million kunder hver uge; her kan man se klimaaftrykket for de varer, man køber.

Et andet eksempel er madprogrammet GoCook, som siden 2006 har sendt gratis råvarekasser med grøntsager til elever i 4. til 8. klasse samt undervisningsmaterialer og opskriftshæfter med grønsagsretter. 160.000 skolebørn fra 6.700 skoleklasser lavede grøn mad med Smagekassen i 2022.

Et tredje eksempel er Klima Kvickly, Coops klima-laboratorie i Aarhus. Her afprøver Coop forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind. Et af initiativerne er mærket Tag den forreste. Mærket er blevet testet i et år, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Nu er det blevet rullet ud på landsplan i kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.

I Klima Kvickly er der i tillæg til Tag den Forreste udviklet en række andre tiltag, som tilsammen har ført til, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige solgte vare i butikken over det sidste år er reduceret med 14 procent. Tiltagene skal gradvist rulles ud i Coops butikker, og de skal medvirke til at fastholde den nedadgående tendens i klimapåvirkningen fra danskernes forbrug af fødevarer.

Jonas Engberg, klimachef i Coop
jonas.engberg@coop.dk

Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver i Coop
emil.birkving.ulrichsen@coop.dk