Coop Danmark A/S

Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet

Del

Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.

I det første regnskabsår efter handlen mellem foreningen Coop a.m.b.a. og energiselskabet OK leverer Coop et årsresultat, som både er bedre end forventet og væsentligt bedre end det foregående år.

Coop realiserer således et driftsresultat (EBIT) før særlige poster på + 162 mio. kr. mod et underskud på – 717 mio. kr. i 2023 og dermed en underliggende fremgang på 879 mio. kr. 

Som følge af en række særlige poster er årets resultat et overskud på 818 mio. kr.

Forbedringerne i driften er skabt gennem en række tiltag, ikke mindst et fornyet og stærkt fokus på kerneforretningen i årets sidste seks måneder. Og alle 4 kæder har forbedret deres resultater i forhold til 2023.

”Coop står i dag langt stærkere end for et år siden, hvor virksomhedens eksistens reelt var truet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst.

”Med et solidt kapitalgrundlag på plads og en ny ledelse, kan vi heldigvis konstatere, at første del af operationen er lykkes. Der er skabt en markant fremgang i kerneforretningen. Thor Skov Jørgensen og hans team har genskabt gejsten, forenklet organisationen og sat en klar retning.  Næste skridt er at skabe en vedvarende lønsom kernedrift, så Coop igen er den vigtige virksomhed i Danmark, der skiller sig ud ved at være lokal, ansvarlig og medlemsejet,” siger Jeff Gravenhorst.

Om forklaringen på forbedringerne siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen:

”Vi har lanceret en plan med fokus på vores kerneforretning for at skabe et lønsomt Coop. Derfor tog vi nogle hårde, men nødvendige beslutninger sidste år. Vi reducerede antallet af medarbejdere på hovedkontoret, vi lukkede vores onlinevirksomhed, Coop.dk og tabsgivende butikker blev lukket eller frasolgt. Men først og fremmest fokuserede vi virksomheden omkring vores fire kæder; Kvickly som varehuset med det store udvalg af både food og nonfood, SuperBrugsen som kvalitetssupermarked, Brugsen som den lokale nærbutik og vores discountkæde 365discount. Vi er i dag et mindre, men sundere Coop. Og har realiseret en fremgang i kerneforretningen.

Med aftalen mellem Coop a.m.b.a. og OK har vi skabt ro om fremtiden. Der er kommet nye, kortere beslutningsveje. Og vi har optimeret processer og systemer, hvilket giver friskere varer, færre kassationer og højere kundetilfredshed.

Vi har fortsat et stort arbejde foran os i forhold til at skabe en lønsom drift, men jeg glæder mig over, at gejsten er genskabt og at der er så stor en vilje i hele Coop-familien til, at vi lykkes - og en lyst til at udnytte vores fælles styrke på tværs. Derfor vil jeg også rette en stor tak til alle medarbejdere, vores medlemsvalgte, selvstændige brugsforeninger, vores leverandører og samarbejdspartnere for den store opbakning. Fremgangen skyldes ikke mindst en kæmpe holdindsats hele vejen rundt. Det er den fælles indsats, der gør, at vi er på rette vej,” siger Thor Skov Jørgensen

Den gode start i forhold til planen gør, at Coop nu kan tage de næste skridt som handler om en fortsat - og voksende - investering i kundeoplevelsen bl.a. i flere moderniseringer af butiksnettet, men også udvikling af nogle af Coops historiske kendetegn; Økologi, Änglamark og lokale danske varer. Med mere ro på økonomien er der overskud til på toppen af dette at arbejde mere med det, der er virksomhedens egentlige formål. At gøre en forskel ved at være stærkt til stede lokalt, ved at arbejde seriøst med ansvarlighed, og ved at være en medlemsejet virksomhed, hvor medlemmerne får fordele og medindflydelse.

For 2025 forventer Coop en fortsat fremgang i kernedriften og et samlet driftsresultat, der er bedre end 2024. Coop forventer ikke et nævneværdigt salg af ejendomme.

Yderligere oplysninger:

Adm. direktør Thor Skov Jørgensen, 5159 4468 (via Jens Juul) 

Nøgletal for Coop Danmark A/S 2024:

Omsætning: 33,6 mia. kr. (2023: 34,2 mia. kr.)

EBIT før særposter: 162 mio. kr. (2023: - 717 mio. kr.)

Resultat: 818 mio. kr. (2023: - 2,471 mia. kr.)

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye