Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
I det første regnskabsår efter handlen mellem foreningen Coop a.m.b.a. og energiselskabet OK leverer Coop et årsresultat, som både er bedre end forventet og væsentligt bedre end det foregående år.
Coop realiserer således et driftsresultat (EBIT) før særlige poster på + 162 mio. kr. mod et underskud på – 717 mio. kr. i 2023 og dermed en underliggende fremgang på 879 mio. kr.
Som følge af en række særlige poster er årets resultat et overskud på 818 mio. kr.
Forbedringerne i driften er skabt gennem en række tiltag, ikke mindst et fornyet og stærkt fokus på kerneforretningen i årets sidste seks måneder. Og alle 4 kæder har forbedret deres resultater i forhold til 2023.
”Coop står i dag langt stærkere end for et år siden, hvor virksomhedens eksistens reelt var truet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst.
”Med et solidt kapitalgrundlag på plads og en ny ledelse, kan vi heldigvis konstatere, at første del af operationen er lykkes. Der er skabt en markant fremgang i kerneforretningen. Thor Skov Jørgensen og hans team har genskabt gejsten, forenklet organisationen og sat en klar retning. Næste skridt er at skabe en vedvarende lønsom kernedrift, så Coop igen er den vigtige virksomhed i Danmark, der skiller sig ud ved at være lokal, ansvarlig og medlemsejet,” siger Jeff Gravenhorst.
Om forklaringen på forbedringerne siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen:
”Vi har lanceret en plan med fokus på vores kerneforretning for at skabe et lønsomt Coop. Derfor tog vi nogle hårde, men nødvendige beslutninger sidste år. Vi reducerede antallet af medarbejdere på hovedkontoret, vi lukkede vores onlinevirksomhed, Coop.dk og tabsgivende butikker blev lukket eller frasolgt. Men først og fremmest fokuserede vi virksomheden omkring vores fire kæder; Kvickly som varehuset med det store udvalg af både food og nonfood, SuperBrugsen som kvalitetssupermarked, Brugsen som den lokale nærbutik og vores discountkæde 365discount. Vi er i dag et mindre, men sundere Coop. Og har realiseret en fremgang i kerneforretningen.
Med aftalen mellem Coop a.m.b.a. og OK har vi skabt ro om fremtiden. Der er kommet nye, kortere beslutningsveje. Og vi har optimeret processer og systemer, hvilket giver friskere varer, færre kassationer og højere kundetilfredshed.
Vi har fortsat et stort arbejde foran os i forhold til at skabe en lønsom drift, men jeg glæder mig over, at gejsten er genskabt og at der er så stor en vilje i hele Coop-familien til, at vi lykkes - og en lyst til at udnytte vores fælles styrke på tværs. Derfor vil jeg også rette en stor tak til alle medarbejdere, vores medlemsvalgte, selvstændige brugsforeninger, vores leverandører og samarbejdspartnere for den store opbakning. Fremgangen skyldes ikke mindst en kæmpe holdindsats hele vejen rundt. Det er den fælles indsats, der gør, at vi er på rette vej,” siger Thor Skov Jørgensen
Den gode start i forhold til planen gør, at Coop nu kan tage de næste skridt som handler om en fortsat - og voksende - investering i kundeoplevelsen bl.a. i flere moderniseringer af butiksnettet, men også udvikling af nogle af Coops historiske kendetegn; Økologi, Änglamark og lokale danske varer. Med mere ro på økonomien er der overskud til på toppen af dette at arbejde mere med det, der er virksomhedens egentlige formål. At gøre en forskel ved at være stærkt til stede lokalt, ved at arbejde seriøst med ansvarlighed, og ved at være en medlemsejet virksomhed, hvor medlemmerne får fordele og medindflydelse.
For 2025 forventer Coop en fortsat fremgang i kernedriften og et samlet driftsresultat, der er bedre end 2024. Coop forventer ikke et nævneværdigt salg af ejendomme.
Yderligere oplysninger:
Adm. direktør Thor Skov Jørgensen, 5159 4468 (via Jens Juul)
Nøgletal for Coop Danmark A/S 2024:
Omsætning: 33,6 mia. kr. (2023: 34,2 mia. kr.)
EBIT før særposter: 162 mio. kr. (2023: - 717 mio. kr.)
Resultat: 818 mio. kr. (2023: - 2,471 mia. kr.)
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum