Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Finansieringen af Coop Crew 2.0 kommer fremover fra Ungdomsskoleforeningen og Coop, der sammen stiller ressourcer til rådighed – til gavn for de unge, arbejdsmarkedet og samfundet.
”Med en foreløbig levetid på godt seks år har Coop Crew skabt flotte resultater, og jeg vil gerne anerkende alle parter for en vigtig indsats – heriblandt butikkerne, der har taget et stort ansvar, som vigtigst af alt har gavnet over 2.000 unge mennesker. Derfor er jeg utroligt glad for, at vi med denne aftale nu sikrer fortsættelsen af fritidsjobindsatsen,” siger HR-direktør i Coop, Lotte Hjortlund Andersen.
Med Coop Crew 2.0 fortsætter samarbejdet indtil videre i 25 kommuner, og der gennemføres et til to forløb med 12 elever årligt. Forløbet består af seks moduler á fire timer over seks uger, som foregår direkte i en lokal Coop-butik. De unge får praktisk erfaring i detailbranchen, lærer at skrive CV, håndtere jobsamtaler og får kendskab til jobmuligheder – alt sammen i trygge rammer og som en del af et hold, hvor det sociale fællesskab spiller en vigtig rolle og styrker både selvtillid og trivsel.
Resultaterne blandt de unge taler for sig selv:
• 66 % oplever øget selvtillid
• 52 % føler sig som en del af et fællesskab
• 49 % får større kontrol over eget liv
• 59 % udvikler konkrete jobkompetencer
Projektet har allerede gjort indtryk på nationalt plan. I 2023 blev Coop Crew fremhævet af Reformkommissionen som et forbillede på, hvordan samarbejde mellem skole og erhvervsliv kan give unge adgang til arbejdsmarkedet. Indsatsen er en del af den tidlige forebyggelse, der skal sikre, at unge ikke ender blandt de 43.000 uden job eller uddannelse.
”Fritidsjob er en vigtig trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedet, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – især for de mange unge, der kæmper med forskellige udfordringer i hverdagen af enten faglig, personlig eller social karakter. Alt sammen faktorer, der påvirker trivslen, og når unge oplever, at de kan noget, og at de betyder noget, vokser de – og det gør vi som samfund også,” siger Hanne Kirk, medlem af Trivselskommissionen.
En investering, der betaler sig
De menneskelige gevinster er tydelige – men også samfundsøkonomisk er Coop Crew 2.0 en god investering.
• Hver investeret krone giver et afkast på 11,9 kroner efter fire år
• Besparelser på kontanthjælp, specialundervisning og uddannelsesstøtte
• Øget tilknytning til arbejdsmarkedet og færre unge uden for job og uddannelse
Med ca. 170.000 unge tilknyttet landets ungdomsskoler årligt er der et fortsat stort potentiale for at række ud til dem, der har brug for støtte og nye muligheder. Sammen med Ungdomsskoleforeningen ser Coop frem til at skabe varige, positive forandringer – for de unge, for arbejdsmarkedet og for samfundet.
For yderligere info kontakt:
HR direktør i Coop, Lotte Hjortlund Andersen, (Via Senior kommunikationsrådgiver Jacob Lassen) 5159 4872
Mere information om Coop Crew: https://coopcrew.dk/
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar til at donere kød efter ny forenkling af regler8.12.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
null
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum