Københavns Universitet      -        Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Nye målinger viser høj luftforurening i den københavnske metro

Del
Koncentrationen af sundhedsskadelige partikler i luften er 10 til 20 gange højere i metroen end på den mest forurenede vejstrækning i København, viser nye målinger lavet af Københavns Universitet. Mere ventilation kan løse problemet, vurderer forskerne bag undersøgelsen.
Værst står det til inde i selve togene på Cityringen, M3, hvor koncentrationen af partikler gennemsnitligt er 20 gange højere end på H.C. Andersens Boulevard. Foto: Getty
Værst står det til inde i selve togene på Cityringen, M3, hvor koncentrationen af partikler gennemsnitligt er 20 gange højere end på H.C. Andersens Boulevard. Foto: Getty

Luftforurening er hvert år skyld i, at 4200 danskere dør for tidligt og kædes af WHO sammen med diabetes, kræft og hjertesygdomme. I København måles luftforureningen af en række målestationer på hustage rundt i byen.

Men luften under jorden, som hvert år indåndes af de 80 millioner mennesker, der bruger metroen har været en blind plet i den løbende måling af byens luftkvalitet. Nu har forskere fra Kemisk Institut på Københavns Universitet i samarbejde med Aarhus Universitet for første gang målt luftforureningen under jorden i det københavnske metrosystem.

Målingerne viser, at luften er forurenet med ultrasmå sundhedsskadelige partikler på et niveau, der er 10 til 20 gange højere end målinger taget lige ved Rådhuspladsen på den stærkt trafikerede H.C. Andersens Boulevard. En strækning som indtil nu er blevet vurderet som hovedstadens mest forurenede.

”Vores målinger viser, at metroen formentlig er et af de steder i Københavns offentlige rum, hvor man er udsat for den mest koncentrerede luftforurening. Hvis man bruger metroen meget eller arbejder der, kan det have betydning for ens sundhed. Det kan meget vel være den største enkeltstående kilde til luftforurening, som man er udsat for i løbet af et år. Derfor bør der iværksættes tiltag, der får koncentrationen af partikler et godt stykke ned,” siger professor Matthew S. Johnson fra Kemisk Institut, der har ledet undersøgelsen.

Luftforureningen i metroen stammer hovedsageligt fra togenes bremser, hjul og skinner, der er lavet af jern. Friktionen fra togenes kørsel og nedbremsning frigiver jernpartikler til luften, som udgør 88 procent af de partikler, som forskerne kunne identificere i deres analyser.

Jernpartiklerne er så små, at de uden problemer kan trænge igennem lungevæv og direkte ind i blodet. Derfor er de ifølge WHO, på lige fod med andre små partikler, sundhedsskadelige for mennesker.

Cityringen og Forum er værst

Forskerne har lavet målinger fra tog på alle linjer og fra 14 metrostationer. Værst står det til inde i selve togene på Cityringen, M3, hvor koncentrationen af partikler gennemsnitligt er 20 gange højere end på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen og dobbelt så høj som i togene på metrolinjerne M1 og M2.  

Det skyldes, at Cityringen består af 17 underjordiske stationer og derfor får meget lidt ventilation ned i tunnellen sammenlignet med M1 og M2, som på noget af strækningen kører over jorden.

”Det kaldes ’stempel-effekten’, hvor togene skubber den forurenede luft ud af tunnellen, når de kører over jorden. Den effekt har M1 og M2 gavn af, selvom luften stadig er stigende forurenet jo længere væk fra de overjordiske stationer, man kommer. Men fordi Cityringen kun kører under jorden, får man ikke den naturlige udskiftning i luften der, da kun en lille smule luft skubbes naturligt ud gennem ventilationsskakte, og derfor er den langt mere forurenet,” forklarer Ph.D. Hugo S. Russell fra Aarhus Universitet, der har stået i spidsen for at indsamle og analysere prøverne sammen med hans kollega Niklas Kappelt.

Forum Station tager prisen som den mest forurenede station på tværs af hele metronetværket. Den har en langt højere koncentration af partikler sammenlignet med bl.a. Nørreport, Kongens Nytorv, Christianshavn og Amagerbro.

Ventilation kan mindske forureningen

Problemer med høj luftforurening i metrosystemer er ifølge forskerne ikke noget nyt fænomen. I bl.a. London, Paris, Stockholm, Barcelona, Seoul og Toronto er der konstateret lignende problemer, og løsningen her har primært været mere ventilation af luften. Det vurderer forskerne også vil kunne nedbringe koncentrationen af partikler betydeligt i den københavnske metro.

”I Barcelona tændte man ganske enkelt for de ventilationsskakte, der allerede var installeret, men tiltænkt varmt vejr, og det fik partikelkoncentrationen ned. Den københavnske metro har også ventilationsskakte tiltænkt brande og lignende, men de er ikke i brug i dag. Dem kunne man jo overveje at tænde for,” siger professor Matthew S. Johnson og tilføjer:

”Ellers er man ude i at skulle skifte hjul, skinner og bremser til andre materialer. En meget bekostelig affære, som de alligevel valgte at gøre i metroen i Toronto og Montreal,” siger Matthew S. Johnson.

En anden mulig synder til forureningen inde i togene er glasdørene, som adskiller perronen fra toget. De er nemlig med til at isolere partiklerne i tunnelerne og mindske ventilationen der. Et problem man også har observeret i Sydkorea.

”Studier fra Seouls metrosystem har vist, at døre mellem perronen og togbanen forbedrer luftkvaliteten på stationerne, men gør den værre inde i togene. Der er selvfølgelig et sikkerhedshensyn, men det er værd at tage med i overvejelserne,” siger Hugo S. Russell.   

Fakta om målingerne:

  • I den videnskabelige artikel udgivet i tidsskriftet Environment International (Del 1) (Del 2) konkluderer forskerne, at "systemet er overraskende forurenet på trods af dets nylige konstruktion" i 2019.
  • I togene på Cityringen M3 har forskerne målt, at der gennemsnitligt er 20 gange så stor en koncentration af partikler i luften, som nær H. C. Andersens Boulevard, der går for at være et af de mest forurenede steder i København.

  • Stationerne Nørrebros Runddel og Forum er de mest forurenede på tværs af hele metronetværket.

  • Partiklerne består hovedsageligt af jern (88%), som stammer fra togenes skinner, hjul og bremser.

  • Målingerne blev lavet over 16 dage i marts og april 2021 og blev udført i togene, mens de kørte og på stationerne.

  • Et måleinstrument kaldet en TSI DustTrak DRX Aerosol Monitor 8533 blev brugt, samt små optiske partikelsensorer og gravimetriske prøveudtagere.

  • Sammensætningen af ​​de gravimetriske prøver blev analyseret med partikel-induceret røntgenstråling (PIXE) analyse.

  • Gennemsnitsniveauer på 109 mikrogram pr. kubikmeter blev målt ved underjordiske stationer på M1- og M2-linjerne, dette er 10 gange over gadeniveauet registreret i det centrale København på måletidspunktet (11 µg m−3 ).

  • For M3-linjen var gennemsnitskoncentrationerne på togene 219 mikrogram partikler pr. kubikmeter, hvilket er 20 gange højere end gadeniveau i den centrale Københavns og højere end på perronerne (168 mikrogram pr. kubikmeter), hvilket ikke er typisk sammenlignet med andre metrosystemer.

  • I udendørs luft har EU et mål om, at koncentrationen af ultrafine partikler hen over et år skal holde sig under et gennemsnit på 25 mikrogram per kubikmeter.

  • Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler, at den gennemsnitlige eksponering hen over et år er maksimalt 5 mikrogram per kubikmeter, fordi det er vurderingen, at derover potentielt kan være sundhedsskadeligt.

Nøgleord

Kontakter

Matthew S. Johnson
Professor
Kemisk Institut
Københavns Universitet
Mobil: +45 40 49 89 21
Mail: msj@chem.ku.dk 


Hugo S. Russell
Ph.D.
Institut for Miljøvidenskab
Aarhus Universitet
Mobil: +45 91 61 17 70
Mail: hugo.russell@envs.au.dk

Billeder

Værst står det til inde i selve togene på Cityringen, M3, hvor koncentrationen af partikler gennemsnitligt er 20 gange højere end på H.C. Andersens Boulevard. Foto: Getty
Værst står det til inde i selve togene på Cityringen, M3, hvor koncentrationen af partikler gennemsnitligt er 20 gange højere end på H.C. Andersens Boulevard. Foto: Getty
Download
19 timers opsamlede partikler på stationen Nørrebros Runddel over tre dage ses her i et filter i laboratoriet. Foto: Hugo S. Russel.
19 timers opsamlede partikler på stationen Nørrebros Runddel over tre dage ses her i et filter i laboratoriet. Foto: Hugo S. Russel.
Download
Hugo S. Russell
Ph.D.
Institut for Miljøvidenskab
Aarhus Universitet. Foto: Bettina Illemann, SCIENCE/KU
Hugo S. Russell Ph.D. Institut for Miljøvidenskab Aarhus Universitet. Foto: Bettina Illemann, SCIENCE/KU
Download
Professor Matthew S. Johnson fra Kemisk Institut. Foto: Kemisk Institut, SCIENCE.
Professor Matthew S. Johnson fra Kemisk Institut. Foto: Kemisk Institut, SCIENCE.
Download

Links

Information om Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Københavns Universitet      -        Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Bülowsvej 17
1870 Frederiksberg C

35 33 28 28https://science.ku.dk/

Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet – SCIENCE – er landets største naturvidenskabelige forsknings- og uddannelsesinstitution.

Fakultetets væsentligste opgave er at bidrage til løsning af de store udfordringer, som vi står overfor i en verden under hastig forandring med øget pres på bl.a. naturressourcer og markante klimaforandringer - både nationalt og globalt.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Loppefrø, glas-pygmæfisk og humlebiflagermus: Forsker vil løse gåden om skrumpede dyr5.9.2024 11:59:47 CEST | Pressemeddelelse

Loppefrøen er et af verdens mindste hvirveldyr på under en centimeter, men har stort set samme organer og funktioner som dyr der er 1000 gange større. Ekstrem formindskelse af kropsstørrelse ses overalt i naturen, men hvordan det sker er en gåde for videnskaben. En forsker fra Københavns Universitet har netop modtaget 11 millioner kroner fra det Europæiske Forskningsråd til at forstå fænomenet.

Flea toads, dwarf pygmy goby fish and bumblebee bats: Researcher aims to solve the riddle of miniature animals5.9.2024 11:57:50 CEST | Pressemeddelelse

Just seven millimetres long, flea toads are among the smallest vertebrates on Earth. Despite their diminutive size, their organs and functions hardly differ from animals a thousand times larger. While examples of extreme miniaturisation abound in nature, just how these creatures get so small remains a scientific mystery. Now, a researcher from the University of Copenhagen has received DKK 11 million (roughly €1.5 m) from the European Research Council to get to the bottom of this phenomenon.

New knowledge about a fungus that turns 60-80% of the flies in your home into zombies3.9.2024 08:22:00 CEST | Press release

How can a fungus take over a fly's behavior? An international group of researchers with participation from the University of Copenhagen hopes to find out with the help of a new genetic map of a unique fungus that transforms 60-80 percent of the flies in your home into zombies. In the future, the fungus could become both an effective insect repellent and basis for new psychotropic drugs.

Fungus gnat entombed in a 40-million-year-old piece of amber is a rare gem30.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

A Danish amber collector’s find upon a wild North Sea shore in the 1960’s has proved to be of great and surprising significance. After having thoroughly examining the roughly 40-million-year-old piece of amber, University of Copenhagen researchers have discovered it to contain the first fossil of a predatory fungus gnat belonging to a rare genus. The research contributes new knowledge about the distribution of the gnat species and about biodiversity across space and time.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye