Nye digitale redskaber kan minimere brug af planteværn og gødning, men mere end hver tredje landmand er ikke i gang

I en ny repræsentativ undersøgelse blandt danske landmænd (udført af analysebureauet Aspecto for BASF), svarer 83 procent, at digitalisering af landbruget i nogen grad, høj grad og meget høj grad er afgørende for landbrugets eksistens over de næste 10-20 år. Men 41 % af de danske landmænd anvender i dag ikke præcisionsteknologi, der gør det muligt kun at sprøjte og gøde der, hvor marken har brug for det.
”I lyset af EU's Farm to fork-strategi, hvor landmænd skal reducere anvendelsen af planteværn med 50% frem mod 2024, så er det tankevækkende, at så mange landmænd ikke anvender præcisionsteknologi i dag. Præcisionsteknologi gør det muligt at behandle jorden med præcis det, den har behov, og det betyder typisk at sprøjte og gøde mindre. Nogle af vores seneste tests med ny kamerateknologi på udvalgte midler til ukrudtsbekæmpelse viser, at landmænd i Danmark vil kunne sænke deres brug af ukrudtsmidler med op til 70%. Derudover vil teknologien også gøre det muligt at sætte ind med CO2-forbedringer der, hvor det giver mening,” siger Robert Racz, Head of Agricultural Solutions, BASF Nordics.
Mange landmænd har allerede taget ny teknologi til sig som fx GPS-styring, gradueringstildeling af gødning og styring af marksprøjte samt brug af software til planlægning af kvælstofbehov, og den udvikling vil uden tvivl fortsætte, for landbruget står overfor store udfordringer de kommende år fx med højere priser generelt, mangel på arbejdskraft, skærpet lovgivning og kommende krav til CO2-udledning.
Teknologien bliver en vigtig nøgle til at nedbringe CO2-udledning
59 % af de danske landmænd bruger allerede i dag præcisionsteknologi i et eller andet omfang, det varierer dog, hvor langt fremme de er i forhold til at kunne tildele frø, gødning og sprøjtemidler ned til den enkelte kvadratmeter baseret, hvad jorden har behov for. Og det bliver fremtiden ikke mindst i forhold til klimaregnskabet. Bo Jensen, der er direktør for AgroAlliancen på Fyn har været i gang i næsten fem år:
”Dansk landbrug ændrer sig i en retning, hvor vi skal være mere klimabevidste. Vi skal fokusere på, hvad vi foretager os ude i marken. Jeg tror på, at dansk landbrug for at få lov at producere, som vi gør i dag, så skal vi bruge præcisionsteknologien. Der er stort fokus på klimaregnskaber, og for at kunne levere ind til et godt klimaregnskab, så er vi nødt til at bruge disse værktøjer.”
Godt halvdelen (46%) af alle de danske landmænd planlægger at investere i præcisionsteknologi over de næste to-tre år, men flere af dem, der ikke har planer om at investere, mener, at omkostningen er for stor i forhold til resultatet i sidste ende og nogle planlægger at afhænde deres landbrug. Hvilket samtidig peger på tendensen om, at landbrugene bliver større og i stigende grad bliver drevet som store virksomheder. Denne udvikling vil også gøre det muligt for flere at investere i den nødvendige teknologi.
Undersøgelsen er en del af BASF’s globale kampagne Biggest Job On Earth, som har til formål at informere om landmændenes arbejde og afgørende rolle i samfundet samt inspirere og engagere. Ud over undersøgelsen deler en række danske landmænd deres erfaringer inden for præcisionsteknologi, bæredygtighed og innovation på www.basf.com.
Væsentlige data fra undersøgelsen
- 59% af danske landmænd bruger præcisionsteknologi i dag (mod kun 36% i Sverige)
- Store gårde med yngre landmænd investerer mest
- GPS-teknologi er mest udbredt sammen med sektionsstyring af gødning og plantebeskyttelsesmidler
- De fleste (64%) landmænd er enige om, at teknologien vil ændre landbruget inden for 5 år
- 46% af de danske landmænd planlægger at investere i præcisionsteknologi i løbet af de næste to-tre år
Nøgleord
Kontakter
Hanna LøycheHead of Public Affairs & Communication Nordic/Baltic
Tlf:+4524776840hanna.loyche@basf.comBilleder
Links
Information om BASF A/S
Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Omkring 111.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til vores kunders succes. Vores kunder finder man i næsten alle brancher og lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2021 havde BASF en omsætning på EUR 78,6 milliarder. Læs mere på www.basf.dk
Følg pressemeddelelser fra BASF A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra BASF A/S
BASF og Danish Crown går sammen om at forbedre svinekødets klimaregnskab9.5.2023 16:05:08 CEST | Pressemeddelelse
BASF samarbejder med Danish Crown om at reducere svinekøds CO2-aftryk. Nitrifikationshæmmere kan reducere drivhusgaspåvirkningen i svineproduktionen med tre til fem procent. 84 landmænd deltager i forsøg med over 20.000 hektar i Danmark.
Startup, der udvikler kosmetik på sukker, vandt dansk semifinale for iværksættere24.4.2023 16:22:42 CEST | Pressemeddelelse
Dansk iværksættervirksomhed, der vil gøre vores hverdag biobaseret, vinder dansk semifinale af BASF Nordic Innovation Hub, hvor mere end 50 iværksættervirksomheder deltog. Finland tager den nordiske sejr i konkurrencen.
International iværksætterkonkurrence: Jagten på arvtageren til den plantebaserede laksebøf er i fuld gang9.3.2023 10:25:06 CET | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde kommer konkurrencen BASF Innovation HUB til Danmark. Det er en af Europas førende virksomheder inden for forskning og innovation, BASF, der arrangerer konkurrencen – og tilmeldingen er netop blevet forlænget til den 24. marts.
Ny autolak sænker CO2-udslippet med 40 procent24.2.2023 08:51:08 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun bilers brændstoftype, der er i en rivende grøn udvikling. Alt lige fra elementer inde i bilen til lakeringen af bilerne er under den grønne lup. Senest har kemivirksomheden BASF lanceret en autolak, som sænker CO2-udslippet med op til 40% per lakering. BMW Group er den første bilproducent til at tage metoden til sig.
Ny nordisk iværksætterkonkurrence skal skubbe til den grønne omstilling9.1.2023 11:47:08 CET | Pressemeddelelse
I dag åbner tilmeldingen til ny iværksætter-konkurrence, BASF Nordic Innovation Hub, med fokus på den grønne omstilling. Konkurrencen fokuserer på fire undertemaer: cirkulær økonomi, CO2-reduktion, landbrugsteknologi og BioScience.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum