Nye bøder til lastbilchauffører kommer på det værst tænkelige tidspunkt

Fra 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Dermed kan chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne. Det nye bøderegime har været stærkt kritiseret i branchen, og især begrænsninger i natkørsel volder store problemer. ITD opfordrer til, at der bliver luget ud i knasterne i reglerne.

Mandag d. 21. november udløber perioden med vejledende kontrol af de nye arbejdstidsregler for chauffører, som betød, at reglerne indtil nu ikke er blevet sanktioneret.

Men nu begynder myndighederne at uddele bøder, hvis chauffører lægger for mange ugentlige timer på landevejen, eller hvis de kører mere end 10 timers kørsel, der starter om natten. Kontrollen vil ske som led i kontrollen af køre- og hviletidsreglerne.

Og selvom der er blevet lyttet til mange af branchens bekymringer inden bøderne nu begynder at falde, er det stærkt kritisabelt, at branchen skal underlægges flere bøder.

-Transportbranchen er et af de mest gennemregulerede områder, og antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få for at gå på arbejde, er ødelæggende for branchen. Derfor er det nye regelsæt med flere bøder en torn i øjet på vores vognmænd og chauffører, siger Henriette Kjær, politisk chef ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD har lagt et stort pres på myndighederne for at få lettet reglerne, så de belaster branchen mindst muligt. Men der er stadig nogle knaster i reglerne, som rammer branchen hårdt.

-Myndighederne har lyttet til mange af branchens bekymringer, men vi må bare konstatere, at reglerne stadig rammer alt for hårdt. F.eks. tvinger begrænsninger i natkørsel mange vognmænd til at flytte kørslen til dagtimerne, hvor der er trængsel. Og det giver ingen mening midt i en energikrise, hvor vi skal begrænse brændstofforbruget mest muligt, siger Henriette Kjær, som håber, at den kommende regering vil tage en diskussion af reglerne.

Derudover er der mange vognmænd og chauffører, som må skære gevaldigt ned i deres kørsel for at undgå bøder. Og det giver ingen mening i en tid med chauffør- og kapacitetsmangel. Især når reglerne ikke har noget med trafiksikkerheden at gøre.

-Den nye arbejdstidskontrol kommer desværre på det værst tænkelige tidspunkt. For det tvinger chauffører til at arbejde mindre og på andre tidspunkter, end de gerne vil. Og vognmændene skal samtidig investere i flere lastbiler for at lave det samme arbejde. Det skader den grønne omstilling og virksomhedernes muligheder for at klare sig gennem krisen, siger Henriette Kjær.

Den nye kontrol er en del af Vejpakken, som medførte et krav om myndighedskontrol med arbejdstiden for mobile lønmodtagere og selvstændige vognmænd.

Vognmænd til Aarhus Kommune: Stop parkeringsvagternes klapjagt på lastbiler3.1.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det er ikke altid til at finde parkering, når der skal afleveres varer til de butikker, der ligger i Aarhus midtby. Chaufførerne er derfor nogle gange nødsaget til at holde lidt uden for parkeringsbåsene for at få varerne leveret. Desværre er parkeringsvagterne meget hurtige til at udskrive bøder for disse forseelser, og det bør kunne gøre mere fleksibelt, mener ITD, der torsdag d. 5. januar mødes rådmand Nicolaj Bang (K) for at drøfte problemstillingen.

Brancheorganisation for dansk vejgodstransport: Thomas Danielsen er et godt match til posten som transportminister15.12.2022 13:47:14 CET | Pressemeddelelse

Der venter Thomas Danielsen (V) en stor opgave, når han i dag overtager posten som transportminister fra Trine Bramsen (S). ITD ser frem til et tæt samarbejde med den nye minister, som får til opgave at udmønte et sparsomt beskrevet transportområde i regeringsgrundlaget. ITD håber, at den nye minister vil tage fat på en sammenhængende plan for omstillingen af den tunge transport og regel- og bødetyranniet i transportbranchen.

Organisation for dansk vejgodstransport: Lad de private overtage brev- og pakkemarkedet11.11.2022 15:21:27 CET | Pressemeddelelse

EU-domstolen har blåstemplet den statslige milliardstøtte til PostNord, som udspringer af en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017. Men dommen ændrer ikke ved, at det hører fortiden til at poste skatteydernes penge i en statslig vognmandsforretning, når private vognmænd lige så godt kan udføre opgaven. ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022.