Nye bøder til lastbilchauffører kommer på det værst tænkelige tidspunkt
Mandag d. 21. november udløber perioden med vejledende kontrol af de nye arbejdstidsregler for chauffører, som betød, at reglerne indtil nu ikke er blevet sanktioneret.
Men nu begynder myndighederne at uddele bøder, hvis chauffører lægger for mange ugentlige timer på landevejen, eller hvis de kører mere end 10 timers kørsel, der starter om natten. Kontrollen vil ske som led i kontrollen af køre- og hviletidsreglerne.
Og selvom der er blevet lyttet til mange af branchens bekymringer inden bøderne nu begynder at falde, er det stærkt kritisabelt, at branchen skal underlægges flere bøder.
-Transportbranchen er et af de mest gennemregulerede områder, og antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få for at gå på arbejde, er ødelæggende for branchen. Derfor er det nye regelsæt med flere bøder en torn i øjet på vores vognmænd og chauffører, siger Henriette Kjær, politisk chef ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
ITD har lagt et stort pres på myndighederne for at få lettet reglerne, så de belaster branchen mindst muligt. Men der er stadig nogle knaster i reglerne, som rammer branchen hårdt.
-Myndighederne har lyttet til mange af branchens bekymringer, men vi må bare konstatere, at reglerne stadig rammer alt for hårdt. F.eks. tvinger begrænsninger i natkørsel mange vognmænd til at flytte kørslen til dagtimerne, hvor der er trængsel. Og det giver ingen mening midt i en energikrise, hvor vi skal begrænse brændstofforbruget mest muligt, siger Henriette Kjær, som håber, at den kommende regering vil tage en diskussion af reglerne.
Derudover er der mange vognmænd og chauffører, som må skære gevaldigt ned i deres kørsel for at undgå bøder. Og det giver ingen mening i en tid med chauffør- og kapacitetsmangel. Især når reglerne ikke har noget med trafiksikkerheden at gøre.
-Den nye arbejdstidskontrol kommer desværre på det værst tænkelige tidspunkt. For det tvinger chauffører til at arbejde mindre og på andre tidspunkter, end de gerne vil. Og vognmændene skal samtidig investere i flere lastbiler for at lave det samme arbejde. Det skader den grønne omstilling og virksomhedernes muligheder for at klare sig gennem krisen, siger Henriette Kjær.
Den nye kontrol er en del af Vejpakken, som medførte et krav om myndighedskontrol med arbejdstiden for mobile lønmodtagere og selvstændige vognmænd.
Nøgleord
Billeder
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
EU misser modulvogntogenes fulde potentiale13.3.2024 11:37:33 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige5.3.2024 13:57:08 CET | Pressemeddelelse
ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.
Regeringens nye bekendtgørelse om dyretransporter er symbolpolitik når det er værst9.2.2024 12:15:00 CET | Pressemeddelelse
Med et nyt udspil hvor man hæver højdekravet for dyretransporter kan regeringen i dag fejre en symbolpolitisk sejr, hvor de eneste vindere er de politikere, der står bag den nye bekendtgørelse. Den danske særaftale gør tilværelsen sværere for de danske transportører i forhold til deres europæiske kollegaer, og dyrene kommer ikke til at mærke forskel, konstaterer man i ITD International Transport Danmark
ITD kalder EU-Kommissionens udspil for en billig omgang6.2.2024 18:23:38 CET | Pressemeddelelse
I dag offentliggjorde Europa-Kommissionen sine anbefalinger til, hvordan hele EU skal reducere udledningen af CO2 med 90% i 2040. Brancheorganisationen ITD International Transport mener, at udspillet mest af alt er symbolpolitik, men organisationen bakker op om den grundlæggende tanke bag anbefalingerne – nemlig en grønnere fremtid for vejtransportbranchen
ITD ser frem til aftale med Sverige om dobbelttrailervogntog2.2.2024 14:24:37 CET | Pressemeddelelse
Dobbelttrailervogntog kan forhåbentlig i en ikke alt for fjern fremtid køre frit mellem Danmark og Sverige. ITD glæder sig over udsigten til, at de danske dobbelttrailervogntog potentielt kan få adgang til næsten 5.000 kilometer svenske veje
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum