Nye beregninger må ikke forsinke infrastrukturplan yderligere
I mere end to år har køreklare planer fra både socialdemokraterne og den blå opposition på infrastrukturen ligget klar. Planer, der langt hen ad vejen var identiske og med den rette vilje for længst kunne være blevet omsat til bedre fremkommelighed, mindre spildtid og mere effektiv transport.
”Dagligt kæmper børnefamilier med trængselsproblemer, der stjæler deres sparsomme tid sammen. Og virksomheder overvejer at flytte, fordi vi ikke kan levere den infrastruktur, erhvervslivet har brug for. Planen skal være til gavn for både danskerne og vores erhvervsliv”, lød det fra den daværende socialdemokratiske trafikordfører Rasmus Prehn. I dag – mere end 700 dage senere – er der fortsat ikke sket noget, men tværtimod udsigt til endnu mere forsinkelse i forhandlingerne, efter regeringen nu vil inddrage helt nye beregningsmetoder i forhandlingerne.
- På hverdage spilder danskerne 360.000 timer i trafikken. Det svarer til næsten 10.000 års spildtid hvert år, og en omkostning på 26 milliarder kroner. Derfor er det stærkt kritisabelt, at regeringen nu igen i 11. time finder en undskyldning for endnu en gang at udskyde vedtagelsen af en holdbar infrastrukturplan. Det burde ikke være vanskeligt at nå til enighed, når regeringen og de blå partiers ønsker til projekter var så enslydende, som det var tilfældet før valget, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Hun henviser til, at transportminister Benny Engelbrecht, netop som forhandlingerne om fremtidens infrastruktur skulle begynde, har forsinket processen yderligere med et ønske om at inddrage helt nye beregningsmetoder for CO2-påvirkning baseret på et endnu ikke vedtaget omkostningsniveau.
- For det første er det et meget mærkeligt tidspunkt at komme farende med helt nye beregningsmetoder, og for det andet kan man stille alvorligt spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en ny metode, når CO2 i forvejen indgår i de eksisterende beregninger. Man kan frygte, at ministeren vil bruge sin nye regnemetode til at skrotte stærkt nødvendige investeringer i veje for i stedet at investere i cykelstier og ineffektivt banegods på trods af, at regeringen selv har igangsat tiltag, der skal gøre køretøjerne på vejene mere klimavenlige, siger Henriette Kjær.
Hun opfordrer i stedet regeringen til snarest at komme i gang med forhandlingerne, så både børnefamilier og erhvervsliv kan få de forbedringer, socialdemokraterne stillede dem i udsigt med deres planer før valget.
- Jeg formoder, at socialdemokraterne også på dette punkt er til at stole på, og at de prioriteter, de fremlagde før valget, også gælder efter. Derfor synes jeg ærligt talt, at ministeren bare skal komme i gang og få lavet det brede forlig på området, som det tydeligvis er muligt at få, siger Henriette Kjær.
Kontakter
Nicolai Bro JöhnckePressechef
Tlf:+45 3069 9430nbj@itd.dkInformation om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
Inger Støjberg gæster ITD’s vognmandsarrangement21.3.2025 07:28:31 CET | Pressemeddelelse
Når ITD – International Transport Danmark – den 24. maj slår dørene op for årets første Åbent Vognmandsmøde, bliver det med prominent politisk deltagelse. Danmarksdemokraternes partiformand, Inger Støjberg, er hovedtaleren og vil adressere de udfordringer, transportbranchen står over for.
Vejafgift: ITD klager til EU-kommissionen over ulovlig bødepraksis18.3.2025 14:25:11 CET | Pressemeddelelse
Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft, har staten spyttet uretmæssige bøder ud i hobetal. ITD – International Transport Danmark – kan nu offentliggøre, at praksissen bag bødeudstedelsen de facto er ulovlig. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kalder bruddet på EU-lovgivning for en skandale.
Vejafgift: Vognmænd oversvømmes af bøder12.2.2025 22:40:34 CET | Pressemeddelelse
En aktindsigt fra Færdselsstyrelsen viser, at der i perioden fra den 9. til 14. januar er udstedt 2.978 bødeforlæg for ikke korrekt betalt vejafgift i Danmark. ITD – International Transport Danmark – råber alarm og påpeger, at systemfejl kvæler vognmændene.
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum