Ny vicedirektør i Danske Havne: Erhvervspolitisk profil med 20 års international erfaring

Lars Holm Nielsen, 48, tiltræder 1. november den ledige stilling som vicedirektør for brancheorganisationen Danske Havne, der varetager de danske erhvervshavnes interesser. Stillingen blev ledig, da den hidtidige vicedirektør Susanne Isaksen i september blev headhuntet til et job i A/S Øresund, hvor hun arbejder med havnetunnelen.
Ny vicedirektør Lars Holm Nielsen, Danske Havne

Lars Holm Nielsen kommer fra en lederstilling i Dansk Industri, hvor han på Politikområdet har haft ansvar for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik. Han er uddannet cand.merc.jur. fra CBS i 1999 med et MBA-semesterophold i Ottawa i Canada og har haft ledende stillinger i både EU-kommissionen, hvor Lars Holm Nielsen koordinerede indre marked-indsatsen, og i Patent- & Varemærkestyrelsen samt Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. I alle stillingerne har han haft opgaver med internationalt indhold.

”Vi er glade for at få Lars ombord i Danske Havne. Han kan bidrage til såvel strategi som daglig drift, og han har præcis den tunge,  internationale bagage med, vi som brancheorganisation for havnene har brug for. Havne er jo nærmest som en naturlov stærkt forbundne med havne, rederier og maritime virksomheder i hele verden, ligesom havneområdet også er EU-reguleret. Vi skal servicere vore medlemmer bedst muligt med ny viden om både EU-initiativer, dansk og europæisk lovgivning og hvad der rører sig internationalt, og her bliver Lars en kapacitet,” siger direktør Tine Kirk, der ser frem til igen at få en makker til at løfte opgaverne i brancheorganisationen.

Lars Holm Nielsen:

”Jeg har en stærk ambition om at styrke dansk erhvervslivs grundvilkår og udviklingsmuligheder

Samspillet med det internationale samfund, særligt EU, er i min optik afgørende for at fremme danske virksomheders vækstpotentiale. Jeg brænder for at anvende mine kompetencer fra mere end tyve år med udvikling og forhandling af dansk, europæisk og international erhvervspolitik. Jeg glæder mig til at give mit bidrag til at Danske Havne sætter dagsorden og medlemmer oplever en brancheorganisation i udvikling.”

Brancheorganisationen Danske Havne blev grundlagt i 1917 og har til huse i Bredgade i København. Det er en lille brancheorganisation med en fleksibel stab med fagkompetencer, der breder sig over miljø, klima, erhverv, politik, medier og kommunikation.

Brancheorganisationen udgav i sommer en rapport om grøn omstilling i de danske havne, ligesom organisationen i september var medvært og arrangør af en velbesøgt konference med ministerdeltagelse på Christiansborg om landstrøm – grøn strøm til skibe i havn, så de kan slukke dieselmotoren, mens de er i havnen.

Ny vicedirektør Lars Holm Nielsen, Danske Havne
Direktør Tine Kirk, Danske Havne. (Foto: Carsten Lundager)

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer