Ny vicedirektør i Danske Havne: Erhvervspolitisk profil med 20 års international erfaring

Lars Holm Nielsen, 48, tiltræder 1. november den ledige stilling som vicedirektør for brancheorganisationen Danske Havne, der varetager de danske erhvervshavnes interesser. Stillingen blev ledig, da den hidtidige vicedirektør Susanne Isaksen i september blev headhuntet til et job i A/S Øresund, hvor hun arbejder med havnetunnelen.

Ny vicedirektør Lars Holm Nielsen, Danske Havne

Lars Holm Nielsen kommer fra en lederstilling i Dansk Industri, hvor han på Politikområdet har haft ansvar for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik. Han er uddannet cand.merc.jur. fra CBS i 1999 med et MBA-semesterophold i Ottawa i Canada og har haft ledende stillinger i både EU-kommissionen, hvor Lars Holm Nielsen koordinerede indre marked-indsatsen, og i Patent- & Varemærkestyrelsen samt Erhvervs- & Selskabsstyrelsen. I alle stillingerne har han haft opgaver med internationalt indhold.

”Vi er glade for at få Lars ombord i Danske Havne. Han kan bidrage til såvel strategi som daglig drift, og han har præcis den tunge,  internationale bagage med, vi som brancheorganisation for havnene har brug for. Havne er jo nærmest som en naturlov stærkt forbundne med havne, rederier og maritime virksomheder i hele verden, ligesom havneområdet også er EU-reguleret. Vi skal servicere vore medlemmer bedst muligt med ny viden om både EU-initiativer, dansk og europæisk lovgivning og hvad der rører sig internationalt, og her bliver Lars en kapacitet,” siger direktør Tine Kirk, der ser frem til igen at få en makker til at løfte opgaverne i brancheorganisationen.

Lars Holm Nielsen:

”Jeg har en stærk ambition om at styrke dansk erhvervslivs grundvilkår og udviklingsmuligheder

Samspillet med det internationale samfund, særligt EU, er i min optik afgørende for at fremme danske virksomheders vækstpotentiale. Jeg brænder for at anvende mine kompetencer fra mere end tyve år med udvikling og forhandling af dansk, europæisk og international erhvervspolitik. Jeg glæder mig til at give mit bidrag til at Danske Havne sætter dagsorden og medlemmer oplever en brancheorganisation i udvikling.”

Brancheorganisationen Danske Havne blev grundlagt i 1917 og har til huse i Bredgade i København. Det er en lille brancheorganisation med en fleksibel stab med fagkompetencer, der breder sig over miljø, klima, erhverv, politik, medier og kommunikation.

Brancheorganisationen udgav i sommer en rapport om grøn omstilling i de danske havne, ligesom organisationen i september var medvært og arrangør af en velbesøgt konference med ministerdeltagelse på Christiansborg om landstrøm – grøn strøm til skibe i havn, så de kan slukke dieselmotoren, mens de er i havnen.

Ny vicedirektør Lars Holm Nielsen, Danske Havne
Direktør Tine Kirk, Danske Havne. (Foto: Carsten Lundager)

Dansk Energi og Danske Havne: Det haster med national Power-to-X-strategi14.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

”Det kan siges relativt enkelt: Power-to-X (PtX) er en afgørende teknologisk løsning til produktion af grønne brændsler som brint, metanol, ammoniak og kerosen, som kan erstatte fossilt forbrug i industri og i den tunge transport til vands, til lands og i luften. PtX-processen kan med skabelsen af grønne brændsler bidrage til at opfylde det danske 70 procent klimamål i 2030 og levere et markant bidrag til Danmarks og EU’s klimaudfordringer og ønsket om CO2 -neutralitet i 2050.” Sådan siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne forud for brancheorganisationens foretræde sammen med Dansk Energi for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget senere i dag. Dansk Energi og Danske Havne møder op i Folketinget med konkrete forslag til politikerne om, hvordan Danmark kommer videre med en effektiv, national energi-strategi, der både hjælper Danmark til at beholde den grønne førertrøje, vi har haft de seneste 30 år, siden vi etablerede verdens første havvindmøllepark, og