Ny uppfinning gör grävmaskinsförare 30 % snabbare

Danska Unicontrol har hittat nyckeln till automatisering av processer inom byggbranschen med uppfinningen Unicontrol 3D. Nu får svenska grävmaskinsförare också möjlighet att arbeta upp till 30 procent mer effektivt genom digitalisering och automatisering.

Nu kan också svenska grävmaskinsförare dra nytta av de goda erfarenheterna från den danska byggbranschen. Från juni 2020 erbjuder Unicontrol installation av sin lösning i grävmaskiner hos svenska företag och maskinuthyrare.

Normalt måste grävmaskinsföraren vänta på både lantmätaren och en medhjälpare för att vara säker på att gräva exakt med en mindre grävmaskin. Nu kan föraren hantera hela processen själv med den flexibla maskinstyrning som Unicontrol har utvecklat för grävmaskiner med svängarm, med en totalvikt på under 15 ton. Det krävs 20 minuters instruktioner i förarhytten för att lära sig att använda det nya verktyget som visar all nödvändig information och data på en skärm i hytten.

Unicontrol tar med sin revolutionerande produkt itu med ett stort och brådskande behov inom byggbranschen där Unicontrol 3D har blivit ett etablerat verktyg för många grävmaskinsförare. Unicontrol omsatte därför redan det första halvåret på marknaden mer än 7 miljoner kronor. Den kraftiga tillväxten fortsätter 2020 trots corona.

Enkelt och prisvärt

På byggarbetsplatser ställs det höga krav på tempo, precision och dokumentation. Den utmaningen möter Unicontrol med digitalisering och automatisering av arbetsflöden.

Vi använder Unicontrols system för att se hur mycket jord våra maskiner gräver upp och det underlättar våra grävmaskinisters dagliga arbete genom att automatiskt leverera mätuppgifter till vårt kvalitetssäkringssystem. Det är en prisvärd och smart produkt som inte är tekniskt komplicerad att använda, förklarar Dion Munksgaard, byggledare på byggföretaget CG Jensen.

Förutom CG Jensen har Unicontrol andra kunder inom den danska byggbranschen och inom maskinuthyrning, bland annat Per Aarsleff.

Uppseendeväckande skalningspotential

Det fungerar med alla grävmaskinsvarumärken, och är ett lönsamt tillägg till den befintliga maskinparken. Den globala marknadspotentialen är därför väldigt intressant, även ur investerarens synvinkel.

I juni 2020 fick Unicontrol finansiellt stöd av två kraftfulla investerare inom den globala robotindustrin som båda har lång erfarenhet av global expansion. Robotinvesteraren Thomas Visti har med ett större miljonbelopp trätt in i ägarkretsen och styrelsen för Unicontrol. Han är nyckelpersonen bakom flera av Danmarks största robotsuccéer, bland annat Mobile Industrial Robots där han i dag är CEO.

Jag föll för ägargruppen på Unicontrol som har rätt blandning av teknisk kompetens och kommersiell förståelse. De har ett omfattande yrkeskunnande och stor energi, och deras produkt har dessutom på rekordtid skapat imponerande resultat både i omsättning och resultat. Unicontrol är ett företag med en enorm global skalningspotential, säger Thomas Visti.

Användarvänlighet är det nya guldet

Unicontrols andra nya investerare är Lasse Kieffer som just har investerat ett miljonbelopp i Unicontrol och trätt in i bolagets styrelse. Han var med och utvecklade världens första cobot i företaget Universal Robots. Därefter skapade han succén Purple Robotics som han lämnade till förmån för OnRobot som även det blev en dansk framgångssaga.

Jag har följt Unicontrol i ungefär ett år, och grundarna levererar otroligt starkt. Förr i tiden grävde man efter guld. Sedan övergick man till att borra efter det svarta guldet (olja). Användarvänlighet och lättillgänglighet är i dag det nya guldet. Unicontrols produkt är otroligt användarvänlig. Unicontrols produkt gör det lätt och okomplicerat för föraren i grävmaskinshytten, konstaterar Lasse Kieffer.

Drömteam ger tillväxt i turbofart

Unicontrols CEO Ehsanullah Ekhlas omnämner sina nya investerare som ett drömteam att ha med sig som sparringpartner på tillväxtresan.

Det här lyfter Unicontrol till nästa nivå. Thomas Visti och Lasse Kieffer har båda gått igenom en global tillväxtresa inom robotindustrin. Med sina erfarenheter kan de bidra till att hjälpa oss att både växa och undvika att göra misstag, säger Ehsanullah Ekhlas som grundade Unicontrol tillsammans med Zbigniew Niemczyk och Kasper Hartvig Andersen som tidigare var kollegor i Leica Geosystems. Personalstaben omfattar nu 13 anställda, både kvantfysiker, smeder och mjukvaruutvecklare, och de produktutvecklar i mycket nära samarbete med slutanvändaren inom byggbranschen och återförsäljarnätverket.

Lite om Unicontrol 3D

• Unicontrol monterar sensorer på grävmaskinens skopa, bom och svängarm.
  • Produkten kan integreras i alla typer och märken av grävmaskiner.
  • Utbildningen tar 30 minuter på plats.
  • Det exakta GPS-styrda grävarbetet kan utföras utan fysiska ritningar, markeringar och mätpålar.
  • Kostar ungefär hälften jämfört med andra lösningar på marknaden.
  • Blir lönsam på mindre än ett år.

Intervjupersoner:

Ehsanullah Ekhlas, CEO & Co-founder, Unicontrol, +45 22389019, ehsan.ekhlas@unicontrol.io

Thomas Visti, robot investor, CEO of Mobile Industrial Robots,
+45 60482146​, tv@mir-robots.com

Lasse Kieffer, robot investor and entrepreneur, +45 61791189, lasse.kieffer@gmail.com

PR-koordinator: Malene Grouleff: +45 28915809, malene@grouleff.it

Varje år säljs enbart i Europa mer än 60 000 nya grävmaskiner i viktklassen under 15 ton, och till dessa maskiner är Unicontrol den enda leverantören av ett maskinstyrningssystem. Det fungerar med alla grävmaskinsvarumärken, och är ett lönsamt tillägg till den befintliga maskinparken.
Grafik: Så fungerar uppfinningen Unicontrol 3D

Robotinvestoren Thomas Visti samler Danmarks mest modige iværksættere i nyt fællesskab12.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Med opbakning fra tech-giganten Teradyne realiserer det succesrige robot-ikon Thomas Visti nu en ny drøm midt i Danmark, hvor godt 100 entreprenante mennesker vil skabe udvikling og international vækst. De første iværksættere er allerede flyttet ind hos VISTI UNLIMITED i Odense. Her får de let adgang til strategisk rådgivning fra en profil, der på egen krop har erfaret, hvordan man bygger globale vækstkometer op helt fra bunden og exitter dem for milliardbeløb.

Robotics investor Thomas Visti brings together Denmark’s most enterprising entrepreneurs12.8.2020 07:00:00 CESTPress release

With backing from the tech giant TERADYNE, the successful robotics icon Thomas Visti is realizing a new dream in the middle of Denmark, where well over 100 entrepreneurs will facilitate development and international growth. The first entrepreneurs have already moved in at VISTI UNLIMITED in Odense, where they have easy access to strategic advice from Visti on building global high-growth enterprises from scratch and exiting them for billions.

Topplacering til dansk robotvirksomhed med effektivt våben mod corona-smittespredning15.6.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er international hæder til Blue Ocean Robotics for UVD Robots med den revolutionerende opfindelse af en robot med ultraviolet lys til uskadeliggørelse af coronavirus samt andre virusser og bakterier. Robotics Business Review kårer nyskabelsen som en af de allervigtigste i verden på sin årlige prestigefyldte liste, RBR50, der inkluderer de 50 mest indflydelsesrige robotvirksomheder i verden. Teknologiens sundhedsmæssige gevinst og dermed vækstpotentialet på verdensmarkedet for den ubemandede desinfektionsrobot er kolossalt stort: UVD Robots kan eliminere smitterisiko fra overflader og luften på hospitaler, hoteller, kontormiljøer, fødevare- og farmaceutisk industri samt lufthavne, skoler, butiks-, pleje- og fitnesscentre m.m.