Ny undersøgelse: Se den billigste bilforsikring i din by

7.800 kr. - så meget kan der være at spare, hvis du sammenligner bilforsikringer. Undersøgelse af specifikke kasko- og ansvarsforsikringer viser, at hvad enten du er ung, erfaren eller elitebilist er der mange tusinde kroner at spare på din bilforsikring.

Undersøgelsen viser, hvor bilister i Danmarks 10 største byer finder de billigste bilforsikringer. Vinderen er Vejle, der tilbyder de mest favorable priser til bilejere i 2018. Sammenligningen viser, at danskerne med fordel kan sammenligne deres nuværende forsikringspris, hvis de ønsker at spare penge på både ansvars- og kaskoforsikringer.

Byernes billigste selskab er Alm. Brand Forsikring, som på tværs af forskellige demografiske kriterier tilbyder attraktive forsikringspriser. De kan prale af en gennemsnitlig forsikringspris på kun 6.203 kr. årligt, som gør sig gældende for både kasko- og ansvarsforsikringer på personbiler.

Vejle vinder undersøgelsen - København er dyr

Bor du i Vejle, kan du glæde dig over, at du her finder Danmarks pt. gennemsnitligt billigste bilforsikringer i undersøgelsen, som er hele 1.700 kr. billigere end i København. Der ses en tendens til, at forsikringsselskaber i de mellemstore, danske byer tilbyder bilforsikringer til priser, der nemt kan konkurrere med bådesmå og store byer.

Er du ung bilejer i København, kan du dog forvente, at priserne falder markant, når du får opbygget skadefri kørselserfaring.

Småt er godt - til de mindre byers fordel

Horsens, Vejle og Kolding i Sydøstjylland ligger sammen med Roskilde godt placeret i undersøgelsen, og det skyldes bl.a., at de mellemstore byer har mindre tæt trafik end f.eks. København eller Aarhus. Hvis en by har mindre tæt trafik, er sandsynligheden for at være involveret i et færdselsuheld lavere, og det kan mærkes på forsikringspriserne, der automatisk kommer helt i bund.

Således er Vejle, Roskilde og Horsens i undersøgelsens top 3 imens København, Aarhus og Randers tager bundplaceringerne med de dyreste forsikringer. De mindre byer vinder især på billige ansvarsforsikringer, hvor prisen i flere tilfælde er presset helt ned under 2.000 kr. årligt.

Det behøver dog ikke nødvendigvis at være dyrt at bo centralt i Danmarks storbyer. Skal du alligevel forsikre sin bil i en større by, kan det betale sig at undersøge markedet grundigt, inden du tegner forsikring. I København kan de unge bilister bl.a. spare helt op til 7.800 kr. årligt på en ansvarsforsikring, hvis de indsamler og sammenligner tilbud på forhånd.

Undersøgelsens fremgangsmåde

Undersøgelsen tager udgangspunkt i bilister fra tre forskellige aldersgrupper: 20-årige, 30-årige og 40-årige med hhv. 0+, 5+ eller 10+ års skade- og straffri kørselserfaring. Der er beregnet ud fra en fabriksny Peugeot 208 - Danmarks pt. mest solgte personbil - hvilket skaber et overordnet billede af forsikringsmarkedet i Danmark for den gennemsnitlige dansker.

Mere end 25.000 danskere brugte det blå sygesikringskort: Husk at forny kortet inden sommerferien18.6.2019 09:27:02 CESTPressemeddelelse

I 2017 benyttede i alt 25.287 danskere sig af det blå sygesikringskort. 82,5% af disse er anmodninger fra udlandet om betaling, fordi en dansk borger er blevet behandlet i udlandet uden selv at betale regningen, også kaldet en E125 form. De resterende 17,5% består derimod af E126 anmodninger, som er ansøgninger om refusion til Styrelsen for Patientsikkerhed fra en dansk borger, der er blevet behandlet i udlandet og selv har betalt.

Pristest: Billån hos forhandler eller bank?4.6.2019 10:07:52 CESTPressemeddelelse

Det kan bedre betale sig at søge mod en bank fremfor en bilforhandler, hvis du skal optage et billån på under 200.000 kr.. Dette er konklusionen i en ny undersøgelse fra Mikonomi.dk. Først når bilen koster mere end 200.000 kr., er det billigere at optage lånet hos bilforhandleren i stedet for i banken. Du kan opnå en besparelse på 5.000 kr. ved at optage billånet i en bank fremfor hos en bilforhandler ved et lån på 100.000 kr. Derimod vil du ved et lån på 250.000 kr. kunne spare 5.500 kr. ved at optage billånet hos forhandleren i stedet for banken.

Se kortet: Så høj skal din indkomst være for at købe bolig i de danske kommune22.5.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Ønsker du at købe en villa på 110 kvm, skal du ifølge en ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, i gennemsnit have en årlig indkomst på 556.400 kr. Ikke overraskende er Frederiksberg Kommune den kommune, hvor du skal have den højeste indkomst. Her skal et par tjene næsten 2 mio. kr. om året sammen for at have råd til en bolig. Derimod skal man i Lolland Kommune kun tjene næsten 180.000 kr. om året for at få råd til samme størrelse villa.