Ny undersøgelse: Se den billigste bilforsikring i din by

7.800 kr. - så meget kan der være at spare, hvis du sammenligner bilforsikringer. Undersøgelse af specifikke kasko- og ansvarsforsikringer viser, at hvad enten du er ung, erfaren eller elitebilist er der mange tusinde kroner at spare på din bilforsikring.

Undersøgelsen viser, hvor bilister i Danmarks 10 største byer finder de billigste bilforsikringer. Vinderen er Vejle, der tilbyder de mest favorable priser til bilejere i 2018. Sammenligningen viser, at danskerne med fordel kan sammenligne deres nuværende forsikringspris, hvis de ønsker at spare penge på både ansvars- og kaskoforsikringer.

Byernes billigste selskab er Alm. Brand Forsikring, som på tværs af forskellige demografiske kriterier tilbyder attraktive forsikringspriser. De kan prale af en gennemsnitlig forsikringspris på kun 6.203 kr. årligt, som gør sig gældende for både kasko- og ansvarsforsikringer på personbiler.

Vejle vinder undersøgelsen - København er dyr

Bor du i Vejle, kan du glæde dig over, at du her finder Danmarks pt. gennemsnitligt billigste bilforsikringer i undersøgelsen, som er hele 1.700 kr. billigere end i København. Der ses en tendens til, at forsikringsselskaber i de mellemstore, danske byer tilbyder bilforsikringer til priser, der nemt kan konkurrere med bådesmå og store byer.

Er du ung bilejer i København, kan du dog forvente, at priserne falder markant, når du får opbygget skadefri kørselserfaring.

Småt er godt - til de mindre byers fordel

Horsens, Vejle og Kolding i Sydøstjylland ligger sammen med Roskilde godt placeret i undersøgelsen, og det skyldes bl.a., at de mellemstore byer har mindre tæt trafik end f.eks. København eller Aarhus. Hvis en by har mindre tæt trafik, er sandsynligheden for at være involveret i et færdselsuheld lavere, og det kan mærkes på forsikringspriserne, der automatisk kommer helt i bund.

Således er Vejle, Roskilde og Horsens i undersøgelsens top 3 imens København, Aarhus og Randers tager bundplaceringerne med de dyreste forsikringer. De mindre byer vinder især på billige ansvarsforsikringer, hvor prisen i flere tilfælde er presset helt ned under 2.000 kr. årligt.

Det behøver dog ikke nødvendigvis at være dyrt at bo centralt i Danmarks storbyer. Skal du alligevel forsikre sin bil i en større by, kan det betale sig at undersøge markedet grundigt, inden du tegner forsikring. I København kan de unge bilister bl.a. spare helt op til 7.800 kr. årligt på en ansvarsforsikring, hvis de indsamler og sammenligner tilbud på forhånd.

Undersøgelsens fremgangsmåde

Undersøgelsen tager udgangspunkt i bilister fra tre forskellige aldersgrupper: 20-årige, 30-årige og 40-årige med hhv. 0+, 5+ eller 10+ års skade- og straffri kørselserfaring. Der er beregnet ud fra en fabriksny Peugeot 208 - Danmarks pt. mest solgte personbil - hvilket skaber et overordnet billede af forsikringsmarkedet i Danmark for den gennemsnitlige dansker.

Budget og tjekliste: Den ultimative flytte hjemmefra guide8.8.2018 08:30pressemeddelelse

Studiestart står snart for dagen, og det betyder for mange ligeså det at flytte hjemmefra. Det kan dog være svært at finde rundt i, hvad der skal være styr på både før, under og efter flytningen - specielt hvis det er første gang. Derfor har Mikonomi.dk udarbejdet den ultimative flytteguide til dig, der skal flytte hjemmefra. Den indeholder en flyttetjekliste og giver dig mulighed for at downloade og udfylde dit eget personlige budget.

Undersøgelse: De her uddannelser uddanner til ledighed26.7.2018 12:34pressemeddelelse

I en ny undersøgelse, konkluderes det, at du muligvis bør genoverveje dit valg, hvis du har søgt ind på psykologi-, pædagog- eller folkeskolelæreruddannelsen. Det er nemlig disse tre uddannelser, blandt de ti mest søgte i 2018, hvor de fleste studerende er arbejdsløse i det første kvartal efter at have afsluttet deres uddannelse. Henholdsvis 40%, 28% og 26% er, ifølge tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, ledige fra disse tre uddannelser det første stykke tid efter dimension.