Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Ny undersøgelse: Flere og flere børn starter i tidlig SFO

Del

Flere og flere børn starter i tidlig SFO i foråret før skolestart. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Det betyder, at mange børn forlader børnehaven tidligere, og at de skoleforberedende aktiviteter starter allerede, når nogle børn er fire år. Men vi mangler viden om, hvad det tidlige stop i børnehaven betyder for børnenes trivsel og udvikling.

Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har undersøgt udviklingen i den måde, kommuner håndterer overgangen fra dagtilbud til skole og kortlagt, hvordan børns overgange fra dagtilbud til skole aktuelt praktiseres i kommunerne.

Hver anden skole benytter tidlig SFO

Undersøgelsen viser, at flere og flere skoler benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i børnehaveklassen. For 15 år siden var det hver fjerde skole, der benyttede tidlig SFO. Sidste år var denne andel godt fordoblet til 56 pct., så børn i mere end hver anden skole forlod børnehaven for at starte i tidlig SFO i foråret før skolestart. Og udviklingen ser ud til at fortsætte. 70 % af de skoler, som har planlagt en ændring af deres skolestartsmodel vil gå over til skolestart med tidlig SFO.

Manglende viden er en udfordring

EVA’s undersøgelse viser altså, at vi på landsplan er ved at udvikle en ny skolestartsmodel, nemlig tidlig SFO. Men vi mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig SFO, forklarer EVA’s områdechef for dagtilbud, Dina Celia Madsen:

”Vi har ikke noget vidensbaseret belæg for at foretrække tidlig SFO eller andre skolestartsmodeller frem for andre. Det er vigtigt, at vi får undersøgt, hvad den tidligere skolestart og tidligere skoleforberedelse i børnehaven betyder for børnene, både i forhold til deres læring og udvikling i børnehaven og deres efterfølgende skolestart.”

Overgange kan være særligt hårde for børn i udsatte positioner

Når børnene starter i tidlig SFO som en trædesten på vej ind i skolen, bliver der skabet endnu en overgang for børnene, nemlig overgangen mellem tidlig SFO og børnehaveklasse. Og selvom de fleste børn har gode oplevelser med at starte i skole, så kan overgangsperioder være forbundet med udfordringer for en mindre gruppe af børn, for hvem skolestarten er forbundet med faglige, sociale eller psykiske vanskeligheder.

”Vi ved, at der er en sammenhæng mellem børnenes trivsel ved skolestart, og hvordan de klarer sig senere i skole, uddannelse og beskæftigelse. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi beskæftiger os med overgangen fra børnehaven, så vi sikrer en god og tryg skolestart for alle børn, også børn i udsatte positioner,” afslutter Dina Celia Madsen.

Faktaboks: Tidlig SFO

  • Tidlig SFO har været en mulighed siden 1990, hvor SFO’en blev udvidet til også at kunne omfatte børn, der endnu ikke er startet i skolen.
  • De fleste børn, der starter på skoler med tidlig SFO, starter i april (på 38 % af skolerne) eller maj (37 %). Resten af børnene starter i tidlig SFO i marts (17%), juni (11 %) og februar (1 %).

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Tidemansvej 1
4300 Holbæk

35 55 01 01http://www.eva.dk/

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.

Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Social skævhed på universitetet er størst i studiestarten30.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Studerende med akademikerforældre har større chancer for at gennemføre en universitetsuddannelse, men forskellen mellem dem og andre unge forsvinder efter første semester. Herefter har de unge lige store chancer for at fuldføre, så længe deres forældre har en uddannelse. Studerende med ufaglærte forældre har fortsat større risiko for at falde fra – også efter første semester. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum