KEA - Københavns Erhvervsakademi

Ny uddannelse får overvældende debut

Uddannelsen til byggekoordinator har fået overraskende mange ansøgere. Københavns Erhvervsakademi overvejer nu at starte to spor på den populære uddannelse, der skal sikre byggerier af høj kvalitet leveret til tiden.

181 på landsplan, hvoraf de 90 har søgt ind på KEA, lyder måske ikke af meget, men det hører faktisk til sjældenhederne for en spritny og ukendt uddannelse.

KEA udbyder 30 pladser og det betyder, at to tredjedele ikke kommer ind. For nu.

”Det er sjældent, man ser en ny uddannelse komme så godt fra start. Og det viser, at der er andre end os, der synes, det var rigtigt at oprette den. Den overvældede søgning til uddannelsen betyder, at vi nu kraftigt overvejer, hvordan vi kan oprette to spor ved næste vinteroptag,” siger Henriette Hall-Andersen, programchef på BYG på KEA.

Branchen er på vej op, så der bliver hårdt brug for de nye byggekoordinatorer:

”Den krise byggeriet har været igennem, har gjort virksomhederne mere opmærksomme på, hvor vigtigt det er med medarbejdere, der kan lede og koordinere,” siger Henriette Hall-Andersen.

Dansk Byggeri finder det ”super positivt”, at de unge hopper på og har lyst til at få en videregående uddannelse indenfor byggeriet. Analyser viser nemlig, at de virksomheder, der klarer sig bedst, er dem med mange medarbejdere med lang anciennitet og videregående uddannelser.

”Det betyder, at de kommende byggekoordinatorer kan være med til at løfte kompetencerne generelt og optimere den måde, vi bygger på,” siger Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.

Hvilke konsekvenser får det på sigt?

”Vi får forhåbentlig nogle virksomheder, som bliver bedre til at styre deres processer, og som leverer byggerier af høj kvalitet leveret til tiden. Altså en mere effektiv og professionel byggebranche, som også reflekterer over energi og bæredygtighed.”

Samlet set har 181 unge søgt ind på den nye Byggekoordinator uddannelse – 90 af dem på KEA - Københavns Erhvervsakademi. Det betyder, at der nu bliver oprettet hold i København, Aarhus og Esbjerg/Sønderborg.

Ansøgerne til Byggekoordinatoruddannelsen på KEA – Københavns Erhvervsakademi har vist sig at være en god blanding af kvote 1-ansøgere fra de gymnasiale uddannelser og kvote 2-ansøgere med en håndværksbaggrund.

”Og det var lige præcis vores håb,” siger Henriette Hall-Andersen.

Uddannelserne, der hører under BYG på KEA, øger optaget med 13 procent i forhold til sidste år. Samlet set øger KEA – Københavns Erhvervsakademi optaget med 3 procent i forhold til sidste år.

Generelt har erhvervsakademierne mærket stor interesse fra dette års ansøgere.

"Uddannelserne kombinerer teoretisk viden med praktisk kunnen. Derfor er det nemmere at få et job, når uddannelsen er afsluttet," siger Birgitte Grum-Schwensen, uddannelseskonsulent i Teknisk Landsforbund med henvisning til den høje beskæftigelse hos Erhvervsakademiernes dimittender.

For yderligere information og kommentarer kontakt programchef for BYG på KEA, Henriette Hall-Andersen på 51 27 47 46.

• KEA øger optaget med 3 procent i forhold til sidste år
  • Optaget på de internationale uddannelser er steget med 12 procent
  • De to største stigninger er sket på Produktudvikling og Teknisk Integration med 106 procent og It-teknolog med 79 procent
  • Af alle videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark har erhvervsakademierne haft den største vækst i optagstallet siden 2006
  • I år modtog KEA 10 procent flere ansøgninger i forhold til sidste år
  • Erhvervsakademiuddannelserne står i år for den største procentmæssige stigning i antallet af 1. prioritetsansøgninger. 13 procent flere end sidste år har valgt disse uddannelser som 1. prioritet
  • Læs mere om KEAs ansøgertal her

Fotos til fri download kan hentes her

KEA - Københavns Erhvervsakademi udvikler og udbyder praksisrettede videregående uddannelser på erhvervsakademiniveau og professionsbachelorniveau samt efteruddannelse.
Det sker i nært samarbejde med regionens erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner i ind- og udland. KEA fungerer desuden som videncenter for offentlige og private virksomheder. KEA har 9.000 studerende og 600 ansatte.

Programchef for BYG på KEA, Henriette Hall-Andersen på 51 27 47 46

Information om KEA - Københavns Erhvervsakademi